Restauratie rode 2cv6, kontaktslot

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Roel l'Hiver
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 284
Lid geworden op: vr 14 aug, 2009 12:30
Locatie: Deventer
Contacteer:

Bericht door Roel l'Hiver » za 21 sep, 2013 20:32

Mooi Rob!
2CV Spécial, 1985, orga 2977, bleu des tropiques

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1938
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 22 sep, 2013 19:56

heel erg veel geleerd vandaag; les gehad van een ex-spuiter.

ik spoot te veel verf, met te lage druk, en te weinig nevel-lucht. Dan worden de druppels te dik, de laag te dik en krijg je sinasappelhuid.

Afbeelding

Afbeelding
iets andere kleur: beide eenden worden rood.

Afbeelding

Afbeelding

even wat tips voor de doe-het-zelver.
je mag de hele spuitcabine volhangen, mits goede afzuiging.
Druk boven iets boven de 3 bar.
nevel-lucht half open (ca 4 slagen)
1e laag echt een nevel aanbrengen
10 min wachten
2e laag zelfde instelling, net-an dekkend spuiten, verf blijft dof
10 min wachten
3e laag zelfde instelling, laagje er over, verf blijft dof.
10 min wachten
4e laag meer verf, meer nevel-lucht, laag spuiten, resultaat blijft dof.
na ca 5 minuten zie je de eerste plekken gaan glimmen.
5e laag zelfde instelling, goed dekken. .

Maar oh wat is het moeilijk. Ik spoot een voorspatbord en dacht na de 4e laag: dit wordt hem echt niet. tot de spuiter net iets meer verf toevoert, nog één slag over het spatbord maakt en klaar!! De hand van de meester.

oh ja: en laat je spuitpistool na schoonmaken staan met een bodempje thinner. Anders krijg je toch een koek opgedroogde verf en die lost op door de nieuwe verf die je er in giet. mijn spuitpistool was zo verontreinigd dat de spuiter er helemaal niet mee wilde werken. Pijnlijk!


Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
erictej
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Bericht door erictej » zo 22 sep, 2013 20:02

ziet er goed uit

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » zo 22 sep, 2013 20:05

Nou, ik ben benieuwd hoe jou dit in de praktijk verder afgaat!
Zijn nu alle delen van jou eend gespoten of ga je ze zelf nog spuiten?
Was de temp. Nog een belangrijke factor?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1938
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 22 sep, 2013 20:13

Temp moet tussen de 23 en 32 graden. De houtkachel loeide vanaf 06.30 en een heteluchtkanon verwarmde de cabine rechtstreeks.
Met een T-shirt en een dunne spuitoverall liep het zweet me in straaltjes over de rug.

ik moet nog een voorspatbord en een motorkap. Eerst nog strak maken. Je bent van harte uitgenodigd. De andere eenden-spuiter moet de hele koets nog, maar moet even verf bestellen. Jij zit toch nog te dubben of je het zelf doet of uitbesteed?
Er is een adres gevonden in Duitsland waar 3,5 liter verf ca 80 euro kost. Daar heb je er twee van nodig voor een complete eend. Het is allerverschrikkelijkst veel werk om de boel strak te krijgen, maar het scheelt wel heel erg veel geld. En het is toch het allerleukste om te kunnen zeggen: zelf gedaan!

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » zo 22 sep, 2013 20:48

Ja, weet ik Rob, het geeft een kick dat je kunt zeggen dat je alles zelf hebt gedaan. Ik vindt het knap.
Maar ik laat hem toch door de spuiter strak maken en spuiten.
Ben bang dat ik het anders niet kan bol werken. Ben ook best druk op mijn werk, en ik wil hem heel erg graag volgend jaar zomer klaar hebben.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » zo 22 sep, 2013 21:48

Van strak maken en spuiten heb ik dus ook geen kaas gegeten, lijkt me heerlijk zo'n cursus..... en inderdaad de voldoening achteraf van dit heb ik zelf gedaan.....

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1943
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 23 sep, 2013 18:07

Mij hebben ze altijd geleerd om een nevellaag aan te brengen, 10 minuten wachten en dan een volle laag opspuiten. Daarmee is het mij nog nog nooit gelukt om een mooi resultaat te bereiken. Volgende keer zal ik jouw methode eens uitproberen.
Kan jouw spuiter geen forum-cursus gaan geven?
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
erictej
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Bericht door erictej » ma 23 sep, 2013 20:29

Hoe had je dat gedacht ,een cursus spuiten
Kom maar met een voorstel

ex spuiter( eric )

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1938
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 25 sep, 2013 20:04

kijk, dat monteert lekker weg:
Afbeelding

Afbeelding

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1943
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » wo 25 sep, 2013 21:12

erictej schreef:Hoe had je dat gedacht ,een cursus spuiten
Kom maar met een voorstel

ex spuiter( eric )
Het moeilijkste zal zijn om een spuitcabine te kunnen regelen.
Maar mij is dus geleerd eerst een pixellaag en dan een volle laag. Maar wat bedoeld men daar precies mee? Ik zou dat eens willen zien hoe een echte spuiter dat doet en waar je op moet letten. Bij mij resulteert een volle laag meteen in een laag flinke druipers. Bij normale lak is dat iets makkelijker maar mijn auto is gespoten met een basislak in kleur en daar blanke lak over. Vooral die blanke lak vond ik erg moeilijk om te spuiten.

Ook bij de instelling van de verfspuit doe ik maar wat omdat ik ook niet weet hoe het moet. Rob heeft van zijn spuiter geleerd hoe hij de hoe hij de spuit moet instellen.

En Eric ik denk dat er wel meer liefhebbers zijn om te leren hoe het moet, dat hoeft dan ook geen gratis cursus te zijn, mag wat mij betreft best een paar tientjes kosten.
Schultenbräu das ist mein Bier !

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 25 sep, 2013 22:19

Boudewijn schreef:En Eric ik denk dat er wel meer liefhebbers zijn om te leren hoe het moet, dat hoeft dan ook geen gratis cursus te zijn, mag wat mij betreft best een paar tientjes kosten.
Ik ben erbij.....

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3076
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 25 sep, 2013 22:27

Ik meld me ook aan....

Gebruikersavatar
erictej
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: vr 13 mar, 2009 12:51
Locatie: Beuningen
Contacteer:

Bericht door erictej » wo 25 sep, 2013 22:39

ik zal er eens over nadenken

gr eric

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » do 26 sep, 2013 08:27

Die spuit cabine is niet zo moeilijk kan je gewoon huren, maar een eende knutselaar uit dit forum heeft zo'n ding gebouwd niet groot maar wel groot genoeg voor een eende koets :) Wel te regelen voor wat onkosten vergoeding en een boel gezelligheid. Dus als we de spuiter zo ver kunnen krijgen kan er een dagje gepland worden.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Plaats reactie