Scheef wiel

Alles over de wielophanging
Gesloten
Braatsche

Scheef wiel

Bericht door Braatsche » za 7 mei, 2005 22:19

Hallo,

ik ben mijn Perrier-eend aan het restaureren. Na het laswerk komt nu de mechaniek aan de beurt. Nu zit ik met het volgende: mijn rechtervoorwiel staat scheef. Als je achter de wagen staat, zie je dat het wiel vanonder naar binnen gaat en vanboven naar buiten. Om zeker te zijn dat het geen gezichtsbedrog is, heb ik ook naar het linkerwiel gekeken. Daar is het niet zo. Heeft dat misschien te maken met speling van de fuseepen? Of kan dat bij het uitlijnen verholpen worden?

Thanks,

Braatsche

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » za 7 mei, 2005 22:24

Deze afwijking kan je niet met uitlijnen recht trekken.
Het lijkt er op dat de draag arm krom is.
Waarschijnlijk een keer een ongelukje gehad.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » zo 8 mei, 2005 00:37

Krik hem voor even op , krik onder chassis plaatsen , niet onder wielarm, en kijk even of je draagarmlager niet kapot is.
Dit is het lager waar de draagarm mee aan het stuurhuis scharniert.
Is hier geen speling , dan is inderdaad je draagarm krom.


Daffy

Braatsche

Bericht door Braatsche » zo 8 mei, 2005 16:42

Kan je die draagarm rechttrekken? Of moet ik dan die draagarm verwisselen? Of aan de twee kanten? Hoe krijg ik die arm los van het stuurhuis?

Braatsche

Gebruikersavatar
Daffy
Super eendkenner
Super eendkenner
Berichten: 333
Lid geworden op: zo 16 mar, 2003 07:40
Locatie: Papendrecht
Contacteer:

Bericht door Daffy » ma 9 mei, 2005 20:19

Draagarm richten zou ik nooit aan beginnen.
Eenmaal ontzet is het metaal moe.
Draagarm zit met een lager , dat is opgesloten met een kroonmoer op het stuurhuis vast.
Achter de schokbrekerplaat op het stuuthuis zit de kroonmoer.
Let op : deze zit geborgd met een klein slitpennetje aan de bovenkant.

Daffy

Frank Munneke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 417
Lid geworden op: do 8 apr, 2004 15:58
Locatie: groningen

Bericht door Frank Munneke » di 10 mei, 2005 09:08

draagarm wisselen is dus een fluitje van een cent.

groet Frank

Charly
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 441
Lid geworden op: wo 26 jan, 2005 20:56
Locatie: Enschede
Contacteer:

Bericht door Charly » di 10 mei, 2005 10:54

Pas maar op, bij mijn eend stond het rechervoorwiel ook scheef totdat de complete draagarm tijdens het rijden doormidden knikte! Gelukkig reed ik langzaam, ik stond dan ook direct stil en geen beweging meer in te krijgen. Het bleek dat de draagarm van binnenuit (!) was doorgeroest.
Dus mijn advies: vervangen, en dan de linker ook voor alle zekerheid.
2CV6 Charleston, 1986, NV-GN-36, Rood-Zwart
Berlingo XTR 120, 2010, Sable Bivouac
Peugeot 205 GTI 1.9 van 1991

Gesloten