Olielekje vooraan + vocht uit uitlaat
Olielekje vooraan + vocht uit uitlaat
Dag 2cv liefhebbers,
Na een aantal maand werk (Dyane 435 aangekocht enkele maanden geleden http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12563&highlight=) aan mijn Dyane 435, het volgende :
na het vernieuwen van alle remschoenen, rempompjes, leidingen, wielen, banden, revisie veren, nieuwe schokdempers, chassis lassen, en nog een tal van andere zaken, heb ik beslist dit weekend mijn eerste testritjes uit te voeren.
Dit leek prima te lukken, remt goed, blijft netjes de baan houden.
Heb dan onmiddellijk ook beslist een elektronische ontsteking te installeren van 123Ignotion. Motor draait heel soepel nadien.
Ik haal makkelijk 70 / 80 km/u (zonder hard door te gaan).
Na mijn eerste rit (nog voor het installeren van de elektronische ontsteking), merkte ik wel een klein olielekje. Het drupt onderaan de motorblok (de olie loopt in de buurt van de carter/olievijs naar beneden. Maar de olie komt van hoger aan het motorblok.
Wanneer de motor warm staat (dus na een tochtje rijden), kom ik terug. En wanneer ik dan een karton onder de wagen leg. Merk ik dat hij 3 keer een drupje lost. En dan stopt het terug (wanneer de motor afkoelt).
Nu heb ik gemerkt tijdens het installeren van de elektronische ontsteking, dat het in de buurt van het ontstekingshuis heel vochtig is. Ook de as waar de fan op gemonteerd zit, is héél vochtig/vettig.
Kan iemand me wat bijsturen hoe ik de oorzaak
Welke pakkingen zou ik vervangen?
Alvast bedankt.
Groeten,
Dieter[/img]
Na een aantal maand werk (Dyane 435 aangekocht enkele maanden geleden http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=12563&highlight=) aan mijn Dyane 435, het volgende :
na het vernieuwen van alle remschoenen, rempompjes, leidingen, wielen, banden, revisie veren, nieuwe schokdempers, chassis lassen, en nog een tal van andere zaken, heb ik beslist dit weekend mijn eerste testritjes uit te voeren.
Dit leek prima te lukken, remt goed, blijft netjes de baan houden.
Heb dan onmiddellijk ook beslist een elektronische ontsteking te installeren van 123Ignotion. Motor draait heel soepel nadien.
Ik haal makkelijk 70 / 80 km/u (zonder hard door te gaan).
Na mijn eerste rit (nog voor het installeren van de elektronische ontsteking), merkte ik wel een klein olielekje. Het drupt onderaan de motorblok (de olie loopt in de buurt van de carter/olievijs naar beneden. Maar de olie komt van hoger aan het motorblok.
Wanneer de motor warm staat (dus na een tochtje rijden), kom ik terug. En wanneer ik dan een karton onder de wagen leg. Merk ik dat hij 3 keer een drupje lost. En dan stopt het terug (wanneer de motor afkoelt).
Nu heb ik gemerkt tijdens het installeren van de elektronische ontsteking, dat het in de buurt van het ontstekingshuis heel vochtig is. Ook de as waar de fan op gemonteerd zit, is héél vochtig/vettig.
Kan iemand me wat bijsturen hoe ik de oorzaak
Welke pakkingen zou ik vervangen?
Alvast bedankt.
Groeten,
Dieter[/img]
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1390
- Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
- Locatie: Culemborg
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Heren,
midden de week paar uurtjes vrijgemaakt om nog een paar kleine werkjes uit te voeren. Alsook héél snel even de druk in mijn carter gemeten.
Hoogte van het plankje = 35-tal CM.
Zonder koppeling op de motor (meetstaaf buisje)
Bij stationair toerental, gekoppeld op de motor. Rechterkant van de kabel = koppeling met motor. :
Je kan zeggen dat het verschil (dus hoeveel de linkerkant naar beneden gaat + rechterkant omhoog) we met een 8-tal CM verschil zitten.
Detailfoto van mijn olievulpijp :
Extra details :
-> Wagen lekt - GEEN - olie als hij gewoon draait tot 30 minuten staat warm te draaien, ook dan geen lek. Wel als ie even heeft rondgereden.
-> De olievulpijp staat héél vochtig, zie foto's
midden de week paar uurtjes vrijgemaakt om nog een paar kleine werkjes uit te voeren. Alsook héél snel even de druk in mijn carter gemeten.
Hoogte van het plankje = 35-tal CM.
Zonder koppeling op de motor (meetstaaf buisje)
Bij stationair toerental, gekoppeld op de motor. Rechterkant van de kabel = koppeling met motor. :
Je kan zeggen dat het verschil (dus hoeveel de linkerkant naar beneden gaat + rechterkant omhoog) we met een 8-tal CM verschil zitten.
Detailfoto van mijn olievulpijp :
Extra details :
-> Wagen lekt - GEEN - olie als hij gewoon draait tot 30 minuten staat warm te draaien, ook dan geen lek. Wel als ie even heeft rondgereden.
-> De olievulpijp staat héél vochtig, zie foto's
Dag Geert,
Klopt volledig. Ik heb zonet nog even de test gedaan, en bij een hoger toerental, zakt het rechterbuisje, en komt alles weer "gelijk" te staan. (foto 1 van mijn meting). En bij echt hoog toerental, krijg ik zelf extra druk, die ervoor zorgt dat het niveau links hoger is dan rechts (extra druk dus vanuit de motor).
Dan maar op zoek naar een revisiesetje voor mijn pijp.
Alleen, mijn motor is een AYA2 435, enig idee of de 2CV6 revisiesetjes daar op passen?
Thanks!
Dieter
Klopt volledig. Ik heb zonet nog even de test gedaan, en bij een hoger toerental, zakt het rechterbuisje, en komt alles weer "gelijk" te staan. (foto 1 van mijn meting). En bij echt hoog toerental, krijg ik zelf extra druk, die ervoor zorgt dat het niveau links hoger is dan rechts (extra druk dus vanuit de motor).
Dan maar op zoek naar een revisiesetje voor mijn pijp.
Alleen, mijn motor is een AYA2 435, enig idee of de 2CV6 revisiesetjes daar op passen?
Thanks!
Dieter