Bericht
door jcruit » za 12 okt, 2013 23:58
Vanavond wat quality time met de eend gehad. Ik ben begonnen met het nalopen van de ontsteking (omdat het mijn hoofdverdachte voor het slechte oppakken/lopen is). De contactpunten zagen er nog netjes uit, de bougiekabels zijn uit 2011 (productiedatum) en zien er nog fris uit, bougies ook mooi bruin en niet ingevreten. De openingsafstand van de contactpunten was wat kleiner dan 0.4 mm, dus die heb ik bijgesteld. Daarna heb ik (op basis van het 6 mm gaatje in het vliegwiel en adhdv een nieuwe gemaakt witte marketing op het vliegwiel) de ontsteking met een lampje goed gesteld. Daarna gestart (pakte nog altijd moeilijk op) en met een stroboscoop lamp de timing gecheckt. Die zat er +- 2 tanden naast en vervolgens heb ik heb al lopende bijgesteld op exact de witte markering (en dus het 6 mm gaatje in het vliegwiel). Hiervan ging ie niet wezenlijk beter lopen. Bij laag stationair blijft de markering mooi op zijn plek, bij verhogen toerental vliegt de markering op het vliegwiel tov het huis alle kanten op, dus niet consequent links of rechts, dat vind ik vreemd maar verklaart niet het slechte oppakken vanaf stationair (want dan staat de timing nog goed).
De bougie vonk heb ik ook nog bekeken, vind hem (draaiend op de startmotor) niet overdreven fel/sterk, maar hij vonkt verder wel.
Vervolgens (bij weer afgekoelde motor) de kleppen gecontroleerd, hier hoefde ik weinig bij te stellen, misschien 0.05 mm, dus die stonden prima.
Als laatste heb ik het rubber tussen het luchtfilterhuis en de carburateur weggenomen om te kunnen zien wat de carburateur doet. Als ik dan vanaf laag stationair gas geef begint ie te stotteren, soms gevolgd door een backfire! Verder valt het me op dat de brandstof in de venturi van de eerste trap er niet heel mooi verneveld uitkomt, maar ook dat ziet er weer niet heel gek uit.
Wat hou ik over aan verdachten:
- motor 'op', te weinig compressie (maar ik ga niet zomaar cilinders vervangen)
- De condensator of de bobine (waardoor de vonk te zwak is)
- Toch de carburateur (vlotter niveau?). De carburateur is ooit vervangen, dus verdient misschien toch wat meer aandacht...
Maandagavond weer verder denk ik. Zie ik nog iets over het hoofd?
Jeroen
Renault Espace IV
2CV6 Spécial
Honda XR600 Rally Raid