Wanneer is een eendenkoetsje beyond repair?
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Met een open vulpijp gooien alle eende motoren de olie er uit.
Bekende misser na olie vullen.
De lage compressie zou wel kunnen duiden op versleten zuigerveren/cilinders.
Is geen probleem, nieuw setje zit er snel in en kost je ook de kop niet.
Wanneer de laatste goed beurt is geweest weet je zeker niet.
Dat kan nooit kwaad, rondje kleppen en ontsteking stellen, olie en filter vervangen.
Zou al kunnen schelen.
Bekende misser na olie vullen.
De lage compressie zou wel kunnen duiden op versleten zuigerveren/cilinders.
Is geen probleem, nieuw setje zit er snel in en kost je ook de kop niet.
Wanneer de laatste goed beurt is geweest weet je zeker niet.
Dat kan nooit kwaad, rondje kleppen en ontsteking stellen, olie en filter vervangen.
Zou al kunnen schelen.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Tenzij je een van deze motoren hebt dan moet hij 1:7,9 zijn
A06/642 602 M28/1 2cv6 ?/85-7/90 7.9:1 28 5750 39 3500 Leadfree 95
A06/644 602 M28/1 2cv6 ?/85-7/90 7.9:1 28 5750 39 3500 Leadfree 95
A06/664 602 M28/1 2cv6 ?/85-7/90 7.9:1 28 5750 39 3500 Leadfree 95
Bron: http://cats-citroen.com/home.html
A06/642 602 M28/1 2cv6 ?/85-7/90 7.9:1 28 5750 39 3500 Leadfree 95
A06/644 602 M28/1 2cv6 ?/85-7/90 7.9:1 28 5750 39 3500 Leadfree 95
A06/664 602 M28/1 2cv6 ?/85-7/90 7.9:1 28 5750 39 3500 Leadfree 95
Bron: http://cats-citroen.com/home.html
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2172
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Ik heb de M06/664, dus zou 7.9 genoeg moet zijn. Ik heb ook de ervaring dat de compressietest vaak te hoog aangeeft, maar ik start bewust niet te lang door, en met lauwe motor, dus het kan nog meevallen.
Eerst maar eens een andere ontsteking plaatsen en de kleppen stellen, daar is sowieso geen historie van bekend (en het tikt wel iets).
Eerst maar eens een andere ontsteking plaatsen en de kleppen stellen, daar is sowieso geen historie van bekend (en het tikt wel iets).
Renault Espace IV
2CV6 Spécial
Honda XR600 Rally Raid
2CV6 Spécial
Honda XR600 Rally Raid
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Vanavond wat quality time met de eend gehad. Ik ben begonnen met het nalopen van de ontsteking (omdat het mijn hoofdverdachte voor het slechte oppakken/lopen is). De contactpunten zagen er nog netjes uit, de bougiekabels zijn uit 2011 (productiedatum) en zien er nog fris uit, bougies ook mooi bruin en niet ingevreten. De openingsafstand van de contactpunten was wat kleiner dan 0.4 mm, dus die heb ik bijgesteld. Daarna heb ik (op basis van het 6 mm gaatje in het vliegwiel en adhdv een nieuwe gemaakt witte marketing op het vliegwiel) de ontsteking met een lampje goed gesteld. Daarna gestart (pakte nog altijd moeilijk op) en met een stroboscoop lamp de timing gecheckt. Die zat er +- 2 tanden naast en vervolgens heb ik heb al lopende bijgesteld op exact de witte markering (en dus het 6 mm gaatje in het vliegwiel). Hiervan ging ie niet wezenlijk beter lopen. Bij laag stationair blijft de markering mooi op zijn plek, bij verhogen toerental vliegt de markering op het vliegwiel tov het huis alle kanten op, dus niet consequent links of rechts, dat vind ik vreemd maar verklaart niet het slechte oppakken vanaf stationair (want dan staat de timing nog goed).
De bougie vonk heb ik ook nog bekeken, vind hem (draaiend op de startmotor) niet overdreven fel/sterk, maar hij vonkt verder wel.
Vervolgens (bij weer afgekoelde motor) de kleppen gecontroleerd, hier hoefde ik weinig bij te stellen, misschien 0.05 mm, dus die stonden prima.
Als laatste heb ik het rubber tussen het luchtfilterhuis en de carburateur weggenomen om te kunnen zien wat de carburateur doet. Als ik dan vanaf laag stationair gas geef begint ie te stotteren, soms gevolgd door een backfire! Verder valt het me op dat de brandstof in de venturi van de eerste trap er niet heel mooi verneveld uitkomt, maar ook dat ziet er weer niet heel gek uit.
Wat hou ik over aan verdachten:
- motor 'op', te weinig compressie (maar ik ga niet zomaar cilinders vervangen)
- De condensator of de bobine (waardoor de vonk te zwak is)
- Toch de carburateur (vlotter niveau?). De carburateur is ooit vervangen, dus verdient misschien toch wat meer aandacht...
Maandagavond weer verder denk ik. Zie ik nog iets over het hoofd?
Jeroen
De bougie vonk heb ik ook nog bekeken, vind hem (draaiend op de startmotor) niet overdreven fel/sterk, maar hij vonkt verder wel.
Vervolgens (bij weer afgekoelde motor) de kleppen gecontroleerd, hier hoefde ik weinig bij te stellen, misschien 0.05 mm, dus die stonden prima.
Als laatste heb ik het rubber tussen het luchtfilterhuis en de carburateur weggenomen om te kunnen zien wat de carburateur doet. Als ik dan vanaf laag stationair gas geef begint ie te stotteren, soms gevolgd door een backfire! Verder valt het me op dat de brandstof in de venturi van de eerste trap er niet heel mooi verneveld uitkomt, maar ook dat ziet er weer niet heel gek uit.
Wat hou ik over aan verdachten:
- motor 'op', te weinig compressie (maar ik ga niet zomaar cilinders vervangen)
- De condensator of de bobine (waardoor de vonk te zwak is)
- Toch de carburateur (vlotter niveau?). De carburateur is ooit vervangen, dus verdient misschien toch wat meer aandacht...
Maandagavond weer verder denk ik. Zie ik nog iets over het hoofd?
Jeroen
Renault Espace IV
2CV6 Spécial
Honda XR600 Rally Raid
2CV6 Spécial
Honda XR600 Rally Raid
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
Allereerst gefeliciteerd met je aankoop en tof dat je hem gaat restaureren
Heb je ook nog gecontroleerd of de motor ook valse lucht zuigt? Met een spuitbus remreiniger spuiten daar waar de voet van de carburateur op het spruitstuk gemonteerd zit en daar waar de inlaatbuizen op de cilinderkop geschroefd zitten. Als de motor anders gaat lopen is er een lek.
Succes
Heb je ook nog gecontroleerd of de motor ook valse lucht zuigt? Met een spuitbus remreiniger spuiten daar waar de voet van de carburateur op het spruitstuk gemonteerd zit en daar waar de inlaatbuizen op de cilinderkop geschroefd zitten. Als de motor anders gaat lopen is er een lek.
Succes
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
Een backfire kan duiden op ontstekingsproblemen.
Nu zijn er weleens problemen met condensators die nieuw uit het pakje komen. Heb zelf ook meegemaakt dat een eend het na vervanging niet meer wilde doen. Een andere eend bleef maar ploffen. Oude condensator terug en opgelost. Raar maar waar.
Het zijn de kosten niet maar misschien wel de moeite waard om condensator en puntjes te vervangen.
Natuurlijk zijn er meer oorzaken mogelijk, maar ik zou dit zelf als eerst willen uitsluiten.
Nu zijn er weleens problemen met condensators die nieuw uit het pakje komen. Heb zelf ook meegemaakt dat een eend het na vervanging niet meer wilde doen. Een andere eend bleef maar ploffen. Oude condensator terug en opgelost. Raar maar waar.
Het zijn de kosten niet maar misschien wel de moeite waard om condensator en puntjes te vervangen.
Natuurlijk zijn er meer oorzaken mogelijk, maar ik zou dit zelf als eerst willen uitsluiten.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987
Wederom een goeie tip, met dank. Heb nieuw setje puntjes met condensator besteld, en gelijk een vers rubber tussen het filter en de carburateur (daar was al eens aan getaped). Inderdaad goed om dit uit te sluiten.
Daarnaast probeer ik van de week bij een bevriende eendrijder de compressie te meten en de bougievonk te vergelijken.
Daarnaast probeer ik van de week bij een bevriende eendrijder de compressie te meten en de bougievonk te vergelijken.
Renault Espace IV
2CV6 Spécial
Honda XR600 Rally Raid
2CV6 Spécial
Honda XR600 Rally Raid
- gelemotor
- Regelmatige poster
- Berichten: 467
- Lid geworden op: ma 11 mei, 2009 12:42
- Locatie: Beverwijk
De carter druk komt vaak ook door een slecht werkende olie vul pijp.
Daar vind je genoeg over op het forum.
Ik rij al ( te lang??) met een blok met lage compressie en olie lekkage, maar hij stopt er niet zomaar mee hoor...klop klop.
Evengoed al Spanje op en neer geweest !
Vulpijp vervangen of verbeteren kan vooraf aan een eventuele revisie.
Dan kan je voorlopig wel rijden, het weer van nu zorgt nog wel eens voor problemen met starten door slechte bougie kabels, ook daar staat genoeg over op t forum.
En 123 zou ikzelf zeker doen !
Gr, Luc
Daar vind je genoeg over op het forum.
Ik rij al ( te lang??) met een blok met lage compressie en olie lekkage, maar hij stopt er niet zomaar mee hoor...klop klop.
Evengoed al Spanje op en neer geweest !
Vulpijp vervangen of verbeteren kan vooraf aan een eventuele revisie.
Dan kan je voorlopig wel rijden, het weer van nu zorgt nog wel eens voor problemen met starten door slechte bougie kabels, ook daar staat genoeg over op t forum.
En 123 zou ikzelf zeker doen !
Gr, Luc
Duck your life
Vanavond de contactpunten en condensator vervangen, een wereld van verschil! Hij pakt weer lekker op, ook belast (bijv. accelereren vanaf stationair).
Kunnen we in ieder geval weer rijden, daar gaat het voorlopig om. Kan me wel voorstellen dat een elektronische het allemaal nog wat mooier maakt, maar dat wordt onderdeel van de restauratie.
Bedankt voor het meedenken!
Kunnen we in ieder geval weer rijden, daar gaat het voorlopig om. Kan me wel voorstellen dat een elektronische het allemaal nog wat mooier maakt, maar dat wordt onderdeel van de restauratie.
Bedankt voor het meedenken!
Renault Espace IV
2CV6 Spécial
Honda XR600 Rally Raid
2CV6 Spécial
Honda XR600 Rally Raid