1-2-SPARK Mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking.
Erikjan schreef:Misschien is het wel wat om zo een printje te verwerken in de behuizing.
http://www.ebay.nl/itm/Programmer-FTDI- ... 13b&_uhb=1
Dan heeft de 12 Spark een standaard mini usb aansluiting en kan je een standaard usb kabel gebruiken voor het programmeren.
Klopt dit plaatje wilde ik ook kopen via xtremedeal maar het lukte me niet om daar in te loggen, toen ben ik verder gaan zoeken en vond de complete kabel met ftdi-chip...
Eigenlijk vind ik een losse kabel beter want dan kan je de unit altijd nog op een seriele poort aansluiten, dit is nog altijd de beste verbinding en Megasquirt en UMC doen het ook op deze manier.........
Uiteindelijk zal de prijs ongeveer gelijk blijven of ik het nu in de unit of in de kabel stopt....
Dus als je meerdere eenden c.q. kastjes hebt dan is de kabel goedkoper.....
Vandaag die andere sensorversterker aan de gang gekregen, nog niet van harte maar het begin is er.... het is zo klein om te solderen dat ik er 2 uur op heb liggen prutsen om de soldeerbruggen eruit te halen....... de pootjes zitten een halve mm uit elkaar.....
zal een dezer dagen foto's maken.....
Vanavond een eerste test gedaan met een nieuwe sensor versterker, zodat 1-2-Spark ook op een originele Visa sensor kan lopen, of een vervangende sensor voor diegene die het helemaal gehad hebben met de originele Visa sensors
Het elektronische onderdeeltje is zo klein dat ik 3 stuks moest solderen om er eentje aan de gang te krijgen, 2 jaar geleden lukte me dit ook al niet...
Maar vanavond dus wel, heb er even een filmpje van op youtube gezet, elke keer als het ledje uitgaat komt de (nu nog even VR sensor ) langs de pickup..
Normaliter wordt dit stroompje naar de chip doorgestuurd...
Als vergelijk heb ik er aan het einde van het filmpje een wasknijper bijgelegd dan zie ongeveer hoe groot het allemaal is.....
Nu moet ik dit dus aansluiten op mijn 1-2-Spark unit en dan de Visa sensor erop...
Er hoeft alleen de onderste (45graden) sensor gebruikt te worden, dus heb je gelijk 1 sensor als reserve.......
Ben benieuwd....
en nu de video
http://www.youtube.com/watch?v=s6Tnqtzwxmo
Het elektronische onderdeeltje is zo klein dat ik 3 stuks moest solderen om er eentje aan de gang te krijgen, 2 jaar geleden lukte me dit ook al niet...
Maar vanavond dus wel, heb er even een filmpje van op youtube gezet, elke keer als het ledje uitgaat komt de (nu nog even VR sensor ) langs de pickup..
Normaliter wordt dit stroompje naar de chip doorgestuurd...
Als vergelijk heb ik er aan het einde van het filmpje een wasknijper bijgelegd dan zie ongeveer hoe groot het allemaal is.....
Nu moet ik dit dus aansluiten op mijn 1-2-Spark unit en dan de Visa sensor erop...
Er hoeft alleen de onderste (45graden) sensor gebruikt te worden, dus heb je gelijk 1 sensor als reserve.......
Ben benieuwd....
en nu de video
http://www.youtube.com/watch?v=s6Tnqtzwxmo
Nee, er is niets groters (helaas) en nee het werkt andersom, hoe kleiner hoe lichter hoe minder kracht erop komt te staan dus hoe betrouwbaarder.. Dit is speciaal voor dit doel gemaakt (automotive) en het schijnt het beste van het beste op dit gebied te zijn.......schermer schreef:Sodemieters dat is wel serieus klein ja! Is er echt niets groters? Lijkt mij dat dit mini gepriegel soldeer niet bevorderlijk is voor de betrouwbaarheid, ivm trillingen enzo. Maar wel mooi dat het nu dus ook werkt bij de orginele visa pickup en sensor.
en het werkt nog niet, maar ik ben nu wel op de goede weg, volgende week weet ik echt of het werkt combinatie Visa sensor, versterker, 1-2-spark en dan in de auto..
p.s. als je eens wist hoe klein deze onderdelen in je mobieltje zijn, dan is dit dus nog een reus.....
Een kleine update, op dit moment ben ik op meerdere fronten bezig.
Mogelijkheid voor de aansturing van meerdere actieve bobines, hierbij zit de bobine boven op de bougie en of vlak in de buurt. de bobine wordt ook niet met 12 volt aangestuurd maar met 5 volt. Voordeel hiervan is dat je ontsteking minder storingsgevoelig wordt, je hebt immers geen bougiekabels meer nodig en uiteraard heb je geen spanningsverliezen meer door je bougiekabels. In mijn testomgeving loopt de boel al en in het weekend ga ik het inbouwen in mijn 1-2-spark testeend/ezel....
Verder heb ik gisteravond eerste proeven gedaan met een temperatuursensor, ook dit gaat goed komen. Ik heb de wijzer al kunnen doen bewegen op mijn pc-scherm...had hem even aangesloten op de plek waar normaliter de druksensor zit dus de wijzer liep even verkeerd om maar het werkt....
Hierbij heb ik in gedachte dan je zelf kunt aangeven dat je minder vervroegt als de motor warm wordt en meer als de motor koud is... In Spanje heb ik dit toch een beetje gemist, ik moest dit nu handmatig compenseren door een andere (lees lagere) vervroegingstabel te kiezen, dit moet dus straks automatisch gestuurd worden door de temperatuur sensor
Mogelijkheid voor de aansturing van meerdere actieve bobines, hierbij zit de bobine boven op de bougie en of vlak in de buurt. de bobine wordt ook niet met 12 volt aangestuurd maar met 5 volt. Voordeel hiervan is dat je ontsteking minder storingsgevoelig wordt, je hebt immers geen bougiekabels meer nodig en uiteraard heb je geen spanningsverliezen meer door je bougiekabels. In mijn testomgeving loopt de boel al en in het weekend ga ik het inbouwen in mijn 1-2-spark testeend/ezel....
Verder heb ik gisteravond eerste proeven gedaan met een temperatuursensor, ook dit gaat goed komen. Ik heb de wijzer al kunnen doen bewegen op mijn pc-scherm...had hem even aangesloten op de plek waar normaliter de druksensor zit dus de wijzer liep even verkeerd om maar het werkt....
Hierbij heb ik in gedachte dan je zelf kunt aangeven dat je minder vervroegt als de motor warm wordt en meer als de motor koud is... In Spanje heb ik dit toch een beetje gemist, ik moest dit nu handmatig compenseren door een andere (lees lagere) vervroegingstabel te kiezen, dit moet dus straks automatisch gestuurd worden door de temperatuur sensor
olietemp wijzigt veels te langzaam bij een luchtgekoelde auto.
Als je volgas gaat rijden ijlt de olietemperatuur erg na dus daar heb je niet veel aan. Bij mijn turbo-eend heb ik de sensor vooraan bovenop de kachelpot gezet, zodra de motor vermogen moet leveren merk je dit direct aan het temperatuur verschil in de kachelpot...... Ook bij stilstaande motor stijgt de warmte op en wordt de sensor nog geactieveerd......
Hier in deze video mooi te zien
http://youtu.be/_oEY5LSovEI?t=1m28s
Als je volgas gaat rijden ijlt de olietemperatuur erg na dus daar heb je niet veel aan. Bij mijn turbo-eend heb ik de sensor vooraan bovenop de kachelpot gezet, zodra de motor vermogen moet leveren merk je dit direct aan het temperatuur verschil in de kachelpot...... Ook bij stilstaande motor stijgt de warmte op en wordt de sensor nog geactieveerd......
Hier in deze video mooi te zien
http://youtu.be/_oEY5LSovEI?t=1m28s
Erikjan schreef:Die temperatuursensor klinkt goed, ga je de olietemperatuur meten?
Ik heb voor kevers eens een pijlstok gezien met een temperatuursensor in de punt.
Deze koets is bijna opgeknapt, was inderdaad helemaal rot. Eendje heb ik 6 jaar geleden voor 500 euro gekocht met lpg (op kenteken) een lpg installatie en keuring kost minimaal 1000 euro dus toen ik de auto kocht had ik al 500 euro verdient...... voordat ik een meter ermee gereden had..... Eend komt van Texel vandaar de rottigheid..... een beetje wateroverlast moet je dan maar voor liefnemen......Erikjan schreef:Dat na ijlen had ik niet aan gedacht. Dit is ok een simpelere oplossing om te monteren.
Hoe veel water komt er binnen bij jou als het regent? De koets is aardig rot zo te zien...
ben nu een beetje de kat uit de boom aan het kijken met de nieuwe belastingregels....
eendje is van ´79
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
De motor is gereviseerd en draait weer op 12 spark. Nu alles toch los lag heb ik de pickup mooi aan het vliegwiel kunnen maken en de sensor perfect uitgelijnd met de pickup.
Als hij nu nog los komt is er wel iets heel geks aan de hand. Hij zit bovenop gelast aan beide zijden en onderop met 3 stevige lassen. Onder de picup zit nog het gat waar ik draad in had getapt dat compenseert het gewicht van de pickup.
@LPGo mag ik de pickup een laagje verf geven? Of werkt hij dan niet meer.
Fototje dan maar:
Als hij nu nog los komt is er wel iets heel geks aan de hand. Hij zit bovenop gelast aan beide zijden en onderop met 3 stevige lassen. Onder de picup zit nog het gat waar ik draad in had getapt dat compenseert het gewicht van de pickup.
@LPGo mag ik de pickup een laagje verf geven? Of werkt hij dan niet meer.
Fototje dan maar: