jb's 2cv 1956

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » di 15 okt, 2013 09:46

je zou als tijdelijke oplossing misschien dik pakkingmateriaal op rol (een stukje ) kunnen kopen en daar zelf een pakking van knippen / snijden met een stanleymes, desnoods 2 op elkaar als het dun materiaal is.
Ik denk dat één van de funkties van de pakking is dat deze de hitte van de cilinderkop moet isoleren van het spruitstuk en dat daarom enkel vloeibare pakking niet afdoende is.
BARE METAL CAR

engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door engbokho » di 15 okt, 2013 14:47

Als de oude pakkingen nog goed zijn gewoon weer gebruiken!
Spruitstuk kan je tijdelijk laten dichtlassen of stukje blik nemen en deze met gungum en ijzerdraad onder het gat monteren...
------------------------------
Traction 11 BL 1950

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 15 okt, 2013 18:03

gungum style is dat net zoiets als gangnam style dan???
engbokho schreef:Als de oude pakkingen nog goed zijn gewoon weer gebruiken!
Spruitstuk kan je tijdelijk laten dichtlassen of stukje blik nemen en deze met gungum en ijzerdraad onder het gat monteren...

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » di 15 okt, 2013 20:42

zal morgen eens kijken hoe ik de pakkingen eraf krijg. ben benieuwd.

vandaag heb ik de voetenbak en dorpels maar eens kaal gemaakt en in de grondlak gespoten. dan is het toch wat beter bestand tegen het vocht wat er tijdens een bui overheen komt.

ik ben ook gestart met het kaal maken van het dashboard en plankjes. de bekleding had ik al los gehaald zodat er geen vocht achter gaat zitten etteren maar nu wilde ik alles schoon maken. ik kreeg de resten er alleen niet van af met een lijm verwijderaar. iemand daar nog een goede tip voor?
J B

just drive like you stole it

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » wo 16 okt, 2013 19:21

vandaag heb ik het oude spruitstuk voor het andere vervangen. dit klonk al een stuk beter tijdens m'n testrit maar de uitlaat aansluiting gaf dus uitlaatgas door, dit kwam omdat deze nogal rauw was. het geheel weer gedemonteerd om dit te vlakken. ik zag tijdens het opschuren hiervan dat er een zwarte streep tussen het vierkante doosje en een uitlaatpijp zat. een scheurtje dus. even bij de andere (die ik bij deze koop bijkreeg (was al gerepareerd) goed gekeken (staalborstel op slijptol) omdat ik hier ook een streepje zag. en jahoor, ook deze had een scheur :(

uiteindelijk aan een vriend gevraagd welke hij het beste kon lassen en dat was de originele. deze was nog het beste van kwaliteit.

tot zover mijn aankoop van het spruitstuk dus grrrrrrrr
J B

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » do 17 okt, 2013 19:34

lassen is dus niets geworden, maar met gumgum en een alu plaatje en wat ijzerdraad doet ie het perfect. :D
J B

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » ma 21 okt, 2013 10:03

ritje op de heenweg naar spa francorchamps over de snelweg is prima verlopen. op de steilste hellingen terug gezakt tot 45 km/u. gelukkig is dit wel een snelheid waarmee ik vrachtwagens kon inhalen :D

ritje op het circuit was echt super gaaf. op de parkeerplaats zijn al 2 lifters ingestapt en toen we stonden te wachten om het circuit op te mogen is er nog 1 persoon bij gekomen. uiteindelijk hebben we met 4 man het rondje gereden (3 mannen en 1 vrouw). hard ging het niet maar veel lol gehad. het filmpje dat gemaakt is moet ik nog gemaild krijgen :D

op de terugweg maakte het motortje wat extra geluid. (afslag sittard) ik hoefde niet ver meer (5 km) naar mijn schoonouders en ben voorzichtig doorgereden. eenmaal aangekomen kwam er rook onder de motorkap vandaan. die heb ik natuurlijk opengetrokken. aangezien het donker was en ik geen lamp had leek het olie te zijn die op het blok gekomen is van de olievulpijp (lekt bij pakking). de volgende ochtend de kap nog eens open getrokken om oliepeil te checken maar dit was volkomen in orde. nog even verder kijken wat er gebeurd zou kunnen zijn en toen zag ik dit:
Afbeelding
de ventilator is dus losgelopen en heeft een weg naar buiten proberen te vinden door het beschermgaas.
met wat tangen, een hamer en een aambeeld heb ik alles weer in model gekregen. de ventilator weer gemonteerd en de motor gestart. geen enkel vreemd geluid meer te horen.
daarna weer gewoon vol gas naar huis gereden (onderweg nog een keer gestopt om te controleren of de ventilator goed vastzat en dat deed ie) en geen problemen meer gehad.

Achteraf heb ik wel eens een slippend geluid gehoord als ik fanatiek aan het op trekken was. (gelijk plank gas na het doorschakelen) ik vermoed dat dit geluid aan gaf dat de ventilator neit geheel vast zat.

De bout van de ventilator lag trouwens netjes in mijn bumper tegen de nummerplaat en de veerring zat nog in de ventilator.
J B

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » ma 28 okt, 2013 16:24

aangezien ik heel graag de orriginele velgen zou willen gebruiken maar ik de banden veel te duur vind, heb ik zitten dubben wat ik ermee wil doen. nu bedacht ik me dat ik een nieuwe velg ga voorzien van de sleuven van de oude.
vandaag ben ik op een oude velg aan het proberen gegaan hoe ik dit zou moeten doen.
Afbeelding
het exact namaken met het stuk staal omvouwen gaat mij niet lukken. ik zat er dus aan te denken om tpv de sleuven materiaal weg te halen zodat het er redelijk goed op lijkt.
ga ik dan de stevigheid van de velg teveel ondermijden?
hoe zou ik deze sleuven het makkelijkst erin kunnen krijgen: veel gaatjes en vijlen, slijptol (te grof tijdens het proberen), dremel (geen ervaring mee), nog andere opteis?
J B

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 28 okt, 2013 16:32

ik zou ze denk ik eerder schilderen :)
Dus gewoon de velg mooi maken en dan op de plaats waar de 400 velg de sleufjes heeft ze met lak of een sticker aanbrengen op de 380 velg. Gebeurt er niets met de stevigheid van je velg tenminste :)

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 28 okt, 2013 16:55

Peugeot 404 velgen nemen (sedan) pickup heeft 5 gaten....

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » ma 28 okt, 2013 18:02

Of zoeken naar 380 (15inch) velgen met sleuven die zijn er ook een korte tijd geweest meen ik.
diverse Citroens, wat anders.

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » ma 4 nov, 2013 09:39

gisteren een ritje naar het strand gemaakt om lekker te gaan uitwaaien maar halverwege klapte de motorkap open.
de passagiers waren zeer geschrokken. ik ben gelukkig rustig kunnen blijven en heb naast me gekeken om de witte streep te volgen en rechtuit te blijven rijden. vervolgens de passagiers gevraagd waar ik veilig de berm in kon terwijl ik rustig afremde.

de schade die de auto heeft opgelopen:
# de buitensluiter van het dak is krom
# het frame boven der ruit is iets naar binnen gebogen
#kwart van motorkap scharnier krom/los
# de motorkap was flink ingedeukt (incl een knik in de chrome strip) en het grillstuk was geknikt.

ter plekke het grootste deel kunnen uitdeuken.(restschade bij de grill bleek hetzelfde te zijn als deze al had dus is in het verleden al eens eerder gebeurd.
de motorkap vervolgens weer dicht gedaan en met een spanband vastgezet voor de zekerheid.

ik sta er vooral van te kijken dat de voorruit niet naar binnen geklapt is of aan diggelen.

de rit verder kunnen vervolgens maar de passagiers waren nog steeds erg geschrokken
J B

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » ma 4 nov, 2013 09:58

hm, dat is minder. Kap niet goed in de vergrendeling gezeten?

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » ma 4 nov, 2013 12:21

Dit zijn van die dingen die je dus maar 1 keer gebeuren...

ventilator slaat los.... check
motorkap komt los..... check
oliebijvuldop vergeten dicht te doen.... (geen oliedruklampje dus wees gewaarschuwd)
dakje waait open.......
voordeur links of rechts waait open
wielmoeren komen los.....
kofferklep vergeten of niet goed dicht gedaan.....
vergeten te tanken.... (geen indicatie zonder benzinestandmeter)

dus doe er je voordeel mee met de dingen die je nog niet gehad hebt maar wel hierboven staan :idea: :idea:

Iemand nog meer goede suggesties???

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » ma 4 nov, 2013 14:12

ai,

ventilator: te laat
motorkap: te laat
olievulpijp (in burton losgetrilt
dakje: nog niet gehad
voordeur: te laat
vielmoeren: met burton gehad
kofferkelep: daar hebben we zwaartekracht voor ;)
vergeten te tanken: te laat (dacht dat ik met volle tank reed maar dat had ik dus niet meer gedaan dat tanken bleek achteraf)

maar ik weet zeker dat de motorkap dicht zat. zaterdag avond stond ik nl zonder benzine en heb ik de heven op de pomp even gebruikt om de benzine aan te zuigen. ik heb toen 100% zeker de kap goed gesloten. ik vermoed dat door de harde windstoten de kap bewogen heeft (naar beneden) en hierdoor de spanning van het slot is geweest waardoor deze heeft kunnen verdraaien.
een windhaak is in der tijd een goede uitvinding geweest naar mijn mening
J B

Plaats reactie