Terug naar trommelremmen

Alles over het niet meer rollen van het rollend gedeelte
Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2677
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Terug naar trommelremmen

Bericht door Michiel van G. » ma 11 nov, 2013 22:26

Ik heb een vraagje over het volgende (en er is veel over geschreven, maar altijd in de andere richting)

een maatje van me heeft een 2cv4 uit '72. Daar is ooit eens een schijvenbak en 2cv6 motor ingezet. De achteras is van het 'nieuwe' type, dus met de gekrulde remleiding ipv. remslang.

Nu wil hij eigenlijk weer terug gaan naar een 2cv4 motor, máár, een 2cv4 motor op een schijvenbak is nooit geleverd.
Stel nou dat je een 4-trommelbak neemt en deze op LHM laat werken?
Is er iemand bekend met nieuwe WRC's die tegen LHM kunnen? Want dan is het te doen. (anders moet het binnenste van de 2cv4-bak in een 2cv6 bak en dat is ook al een flinke klus) .
En om nou het hele remsysteem weer te gaan ombouwen naar Dot4 is ook erg kostbaar.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5122
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 11 nov, 2013 22:34

je meet de doorsnede van de remzuigers van de orginele WRC weten. Dan kijken of je LHM-WRCs van die maat kunt vinden. Mogelijk die van de DS achter?
Laatst gewijzigd door AZL57 op di 12 nov, 2013 07:49, 1 keer totaal gewijzigd.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Boudewijn
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1893
Lid geworden op: wo 6 jun, 2007 10:13
Locatie: Wijchen
Contacteer:

Bericht door Boudewijn » ma 11 nov, 2013 22:41

Ik kan je geen technisch advies geven maar ik ben blij dat er nog mensen zijn die er weer gewoon een 435 cc blok in willen zetten. Helaas zijn veel oude eenden verziekt door er een 602 in te zetten met schijfremmen.
Schultenbräu das ist mein Bier !

Gebruikersavatar
dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 217
Lid geworden op: wo 24 aug, 2011 07:28
Locatie: Heeze
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » di 12 nov, 2013 07:36

Goh, blij te lezen dat er inderdaad mensen zijn die een oud 4tje respecteren. Ik heb het ook met mijn dyane gedaan. Teruggebracht naar het originele 4 tje. En t rijdt best lekker. Rijd alleen maar 4, zou niet eens meer weten hoe een 6je rijdt.. Hoewel, mijn eerste 4 blok kon maar 90, terwijl degene die ik er nu in heb gemakkelijk 110 haalt.. Succes met ombouwen!
Dyane 435 luxe 1974
Hy 1977
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 214
Lid geworden op: ma 12 dec, 2011 17:50

lhm-dot 4

Bericht door wusten-fuchs » di 12 nov, 2013 08:13

voor circa 12 jaar geleden ,ooit als experiment een oude dyane met trommels ( dus dot 4 ) de dot 4 vloeistof vervangen door LHM NIKS aan het remsysteem veranderd !

gewoon om te kijken wat er stuk ging,,, met groen licht van de eigenaar natuurlijk ,, de auto rijd anno nu nog steeds rond met lhm geen lekkage,s of dergelijke ??? dus dit was wel een eenmalige gebeurtenis bij deze auto geen problemen durf niet te zeggen of dat in alle gevallen zo werkt
wat niet kan doen we lekker toch

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2677
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 12 nov, 2013 09:02

Het is ook de vraag natuurlijk hoeveel rubber er in zo'n wielremcilinder zit dat gevoelig is voor de LHM. Zitten er cupjes in zoals bij een hrc? Of is het enige echte rubber de stofhoes?

Ik heb wel eens gekeken naar de wielremcilinder van een DAF, en die had gewoon twee zuigertjes in een cilinder, geen cupjes, en een stofhoesje aan de buitenkant dat geen contact had met de vloeistof.
Als dát zo bij een 2cv WRC ook zo is, dan zou die LHM inderdaad weinig kwaad kunnen, zeker gezien het feit de rest van het remsysteem al LHM is.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 12 nov, 2013 09:16

Ik weet dat bij achterste wielremcylinders er om de zuigertjes nog een rubberen o-ring zit. Die komt wel in contact met de vloeistof.

Ik denk dat dit bij de voorste ook zo kan zijn.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2677
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 12 nov, 2013 10:37

ah, dat is interessant! Als die o-ringtjes te vervangen zouden zijn voor exemplaren die LHM-bestendig zijn scheelt dat weer.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 12 nov, 2013 12:24

Als je een beetje geluk hebt met de 2cv4 bak dan zitten hier wel al de ogen aan om de remklauwen te monteren. Deze hoef je dan alleen uit te boren en er draad in te tappen dan kunnen de remschijven zo op je 4 bak......
Dan heb je een tussenoplossing... wel de lusten 435 motor maar niet de lasten (vast zittende remmen door de bijtende dot vloeistof).

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2677
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 12 nov, 2013 12:40

dat kan natuurlijk ook nog! Maar dan moet het wel een heel late 2cv4 bak zijn, ik meen dat de 2cv4 tot 1979 gemaakt is, dus ergens in die periode moeten de 4 bakken in ieder geval een beetje voorbereid zijn :)

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

dot 5

Bericht door Le Patron » wo 27 nov, 2013 14:00

Dot 5 er in, geschikt voor beide rubbers.

http://www.lepatron.nl/catalog/product_ ... c52f8fa7a4
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2677
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 27 nov, 2013 17:05

maar dan moet wel het systeem gespoeld worden en er nieuwe remcilinders (=rubbers) geplaatst worden, want het mag niet gemengd worden.

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 331
Lid geworden op: za 11 okt, 2003 14:39
Locatie: Ophemert
Contacteer:

Spoelen

Bericht door Le Patron » wo 27 nov, 2013 17:35

Wel goed spoelen en schoonmaken.
Nieuwe rubbers lijkt me dan niet nodig.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

Plaats reactie