1-2-SPARK Mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » wo 20 nov, 2013 22:07

... Hot news ... or Cool !! ....
BARE METAL CAR

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » wo 20 nov, 2013 22:45

Volgens mij ga ik ook zo'n ding willen... :P

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 4 dec, 2013 00:11

Mening gevraagd:

Ik wil met mijn ontsteking een electrische benzinepomp aansturen, hierbij wil ik het volgende programmeren: Als je het contact aanzet gaat de pomp ongeveer 10 seconden lopen, als je de motor niet start houdt de pomp op met lopen na 10 seconden..
Zodra je de motor start (sensor komt langs de pickup dan gaat de benzine pomp (weer) lopen en als de motor afslaat/stopt dan stopt de pomp ook ermee (na circa 2 seconden) ongeacht of je het contact aanlaat. Volgens mij is dit een verplichting, bij lpg is dit in elk geval zo..... (de tank moet afgesloten worden zodra de motor niet loopt).

Dus dit is ook te gebruiken voor de lpg afsluiter of b.v. de actieve bobines...... die anders toch nog de accu leeg trekken als je het contact aanlaat (mijzelf al gebeurt).

Hoe denken jullie hierover. graag jullie meningen bevindingen.......

Verder heb ik zojuist 3 open element temperatuursensoren besteld, deze reageren sneller op de temperatuur van de lucht in de verwarmingsbuizen, op zich ben ik erg tevreden over de temperatuursensor, je kunt een koude motor tot wel 6 graden vervroegen zonder dat hij pingelt, hierdoor hoef je minder/geen choke te gebruiken en de (koude) motor heeft merkbaar meer vermogen, als de motor warm wordt dan gaat de extra vervroeging terug naar 0 om bij een warme motor de vervroeging nog later te zetten.
Ik heb in elk geval nog geen pingeltje meer gehad terwijl mijn ontsteking toch op scherp staat......
Met deze vrieskou is mooi te zien dat zodra je de motor start de temperatuur gelijk oploopt naar uiteindelijk zo'n 60 graden. als je de motor stilzet dan warmen de koppen eerst nog iets op (door gebrek aan koeling) om na enkele minuten langzaam af te koelen, ik vind het gaaf om te zien op het scherm van de laptop....... Zodra ik iets meer tijd heb zal ik weer een video maken.......

Ook worden er op dit moment weer 5 ontstekingen bestukt waarvan er 1 weer naar Louis Barbour gaat (4x4 eenden) en 2 naar GB.........

Aan de bluetooth ben ik even niet aan toe gekomen, maar ook hieraan wordt gewerkt om een werkend geheel te krijgen......

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » wo 4 dec, 2013 08:14

Lijkt me een super plan om alvast wat zaken te integreren in je print als je daar ruimte voor hebt! dan wordt de stap naar injectie straks alleen maar makkelijker! de schakeltijden die je voorstelt lijken me logisch, al heb ik geen idee wat de wettelijke voorschriften voor dit soort dingen zijn. maar ik neem aan dat je die schakeltijden gaat programmeren in je ecu, en je dus weer kan wijzigen? of wordt dit een hardwarematige schakeling?

greetzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » wo 4 dec, 2013 09:17

Het is inderdaad wel fijn een aansturing te hebben voor een relais voor een brandstofpomp. Dan is het een kwestie van een aansluiting maken en de pomp op de 1-2spark aansluiten.
Toen ik mijn Fiat Panda uit '82 voorzag van Injectie was dat nogal een gepriegel, want hoe sluit je zo'n afkoppelrelais nu precies aan :P

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door Willem2 » wo 4 dec, 2013 11:11

Waarom de elektrische benzinepomp?
Eend voor allen, allen voor eend..

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 4 dec, 2013 12:11

Willem2 schreef:Waarom de elektrische benzinepomp?
op dit moment ben ik een BMW blok klaar aan het maken om in mijn 2cv te zetten , daar zit natuurlijk geen mechanische benzine pomp op en inderdaad ik heb nog een aansluiting vrij op mijn ontsteking dus wat let me :lol: :lol:

Het lijkt me inderdaad geen goed idee dat als je een aanrijding hebt gehad (hopenlijk overkomt het niemand) dat de benzinepomp er rustig op los blijft pompen met een kapot getrokken benzine-leiding.............

en inderdaad met in mijn achterhoofd om injectie te realiseren......
ik heb alle onderdeeltjes en programmatuur, het enigste onderdeel wat ik mis is veel vrije tijd om het te programmeren :lol: :lol: :lol:

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » wo 4 dec, 2013 20:17

rusty schreef:Lijkt me een super plan om alvast wat zaken te integreren in je print als je daar ruimte voor hebt! dan wordt de stap naar injectie straks alleen maar makkelijker! de schakeltijden die je voorstelt lijken me logisch, al heb ik geen idee wat de wettelijke voorschriften voor dit soort dingen zijn. maar ik neem aan dat je die schakeltijden gaat programmeren in je ecu, en je dus weer kan wijzigen? of wordt dit een hardwarematige schakeling?

greetzzzzzzzz

Rusty
Benzine pomp werkt ook al weer..... nu nog even hardware matig, als je de ontsteking aanzet dan blijft de pomp zo'n 9 seconden lopen, theoretisch zou dit ook langer kunnen maar dan moet ik de variabele aanpassen (heb ik niet zo'n zin in :lol: :lol: :lol: )

Indien je langer nodig hebt (b.v. na lange stilstand) kun je altijd nog het contact enkele keren aan en uitzetten

Je zet het contact aan, dan begint de pomp te lopen en na 9 seconden stopt hij,

als je echter meteen start dan blijft de pomp constant lopen, als je de motor af laat slaan
met het contact aan dan loopt de pomp nog zo'n 2 seconden door en stopt dan.....

uiteraard als je het contact uitzet dan stopt de pomp ook meteen...

Klus geklaard, koste me een uurtje.......

p.s de pomp moet wel over een relais aangestuurd worden maar dit lijkt me niet zo'n probleem.....

Weet niet of ik dit nog via de laptop instelbaar moet maken (tussen 0 en 9 seconden) of dat de pomp blijft altijd lopen zodra je het contact aanzet...... nog suggesties????

p.s. als de motor 1 keer gelopen heeft dan gaat de pomp altijd uit na 2 seconden..

zo kan er nooit benzine lekken na een ongeluk (als de motor tenminste afgeslagen is) :oops: :oops:

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

oliedruk

Bericht door Le Patron » do 5 dec, 2013 08:44

Het is bij een elektrische benzinepomp gebruikelijk dat deze pas pompt zodra er oliedruk is.
Dan slaat die ook af als er geen oliedruk is wanneer de motor uitvalt.

Misschien kun je dat ook nog inbouwen.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Re: oliedruk

Bericht door LPGo » do 5 dec, 2013 12:41

Le Patron schreef:Het is bij een elektrische benzinepomp gebruikelijk dat deze pas pompt zodra er oliedruk is.
Dan slaat die ook af als er geen oliedruk is wanneer de motor uitvalt.

Misschien kun je dat ook nog inbouwen.

dit lijkt mij erg ongebruikelijk, dan staat de motor eerst te orgelen totdat de druk er is dan moet er nog eens benzine uit de tank gehaald worden en dan kan hij pas aanspringen lijkt me erg onlogisch.....
maar het kan wel, relais naar de benzinepomp aansturen via het oliedrukcontact.

als het oliedrukcontact uitfloept trekt het relais aan en omdat er dan al via 1-2-spark een verbinding naar massa is gelegd gaat de benzinepomp lopen.......

Nog maals hier heb ik nog nooit van gehoord en ik keur dit dan ook af.......

De beslissing moet bij jouw liggen om een motor uit of aan te zetten en niet bij een oliedrukcontrole lampje lijkt mij...... het is alleen een indicatie dat er iets mis is (of niet) meer niet.... in de racerij/crosserij wordt er wel eens een mistlamp gebruikt als oliedruk lampje en of een zoemer, dat is echt niet te missen, maar nog steeds dan ligt de beslissing bij jouw........... wat zou jij doen midden op een spoorwegovergang als je lampje aanfloepte of niet uitging???????? ik zou toch even doorrijden....
beetje qru maar toch :wink: :lol:

Le Patron
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

oliedruk

Bericht door Le Patron » do 5 dec, 2013 12:59

Alles heeft voor en nadelen.

Wat ik wilde zeggen dat het wel gebruikelijk is, in de handleiding van gerenomeerde fabrikanten wordt dit zelfs aangeraden.

Eerst oliedruk opbouwen en dan start hij pas.
Met vriendelijke groet G. vd Bergh.
https://lepatron.nl/webshop/

j b
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door j b » vr 6 dec, 2013 10:10

Bij een moderne auto hoor je toch ook de benzine pomp lopen als je het contact aanzet voordat je hem start.
dat zijn toch ook allemaal elektrische pompen lijkt mij
J B

just drive like you stole it

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 6 dec, 2013 12:10

j b schreef:Bij een moderne auto hoor je toch ook de benzine pomp lopen als je het contact aanzet voordat je hem start.
dat zijn toch ook allemaal elektrische pompen lijkt mij
Zo zie ik het ook, helaas heb ik geen moderne auto dus ik kan het niet testen, maar als ik als een keer in de auto van mijn ouders rijd (Kia Rio)dan hoor ik daar ook de pomp lopen voor een bepaalde tijd als ik het contact aanzet. Ik weet alleen niet of de pomp dan vanzelf uitgaat of uitgaat doordat de werkdruk bereikt wordt....

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » vr 6 dec, 2013 14:23

ter info :
in de 2cv/bmw van Joolz (op forum internatioal.2cv of zoiets) wordt een lage druk benzinepomp geactiveerd door het contactslot - deze pompt benzine vanuit de benzinetank naar een 'swirlpot' zijnde een opslagtankje van ca. 1 liter dat aan het schutbord hangt. dit opslagtankje heeft bijna aan de bovenzijde een overloop met aansluiting op de benzinetank. Op deze wijze is de opslagtank altijd gevuld met benzine. aan de onderzijde van de opslagtank zit een slang naar de hogedruk-benzinepomp voor het injectie-systeem.
Hoe deze hogedrukpomp aangestuurd wordt en wanneer deze uitgeschakeld wordt weet ik echter niet, maar dat kan met een pm naar Joolz of Pete Sparrow opgelost worden ...
BARE METAL CAR

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 6 dec, 2013 23:53

Dit alles is alleen maar om te verdoezelen dat je een bestaand (BMW motorfiets) injectie-systeem aan de gang wilt krijgen in een 2cv..... en heeft niets te maken met waar ik mee bezig ben...... (niet negatief bedoelt overigens) maar er zijn veel mooiere oplossingen (Megasquirt, Adaptronic, Emerald, KMS enz) en misschien wel over een jaartje 1-2-Squirt....... waarbij je die Swirlpot niet nodig hebt.....
azuiper schreef:ter info :
in de 2cv/bmw van Joolz (op forum internatioal.2cv of zoiets) wordt een lage druk benzinepomp geactiveerd door het contactslot - deze pompt benzine vanuit de benzinetank naar een 'swirlpot' zijnde een opslagtankje van ca. 1 liter dat aan het schutbord hangt. dit opslagtankje heeft bijna aan de bovenzijde een overloop met aansluiting op de benzinetank. Op deze wijze is de opslagtank altijd gevuld met benzine. aan de onderzijde van de opslagtank zit een slang naar de hogedruk-benzinepomp voor het injectie-systeem.
Hoe deze hogedrukpomp aangestuurd wordt en wanneer deze uitgeschakeld wordt weet ik echter niet, maar dat kan met een pm naar Joolz of Pete Sparrow opgelost worden ...
.

Plaats reactie