kabelboom

Vragen over het aansluiten van een kabelboom, of welk draadje waar naar toe gaat.
123bollen
Beginner
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 9 dec, 2013 22:20
Locatie: Eindhoven

Bericht door 123bollen » ma 9 dec, 2013 22:28

Over een kabelboom gesproken is het eenvoudig om aan een nieuwe kabelboom te komen voor de 2CV? Ik ben mijn 2CV6 aan het opknappen en zat er aan te denken een volledig nieuwe kabelboom aan te schaffen, is dit aan te raden?
Druk bezig het weer in elkaar te zetten....

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1172
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » ma 9 dec, 2013 23:08

Nieuwe kabelboom is gewoon te koop bij 2cv onderdelenwinkel. Maar wel duur (+€300) dus als de oude nog goed is zou ik die gebruiken. Wel ff alle stekkertjes schoonmaken.

123bollen
Beginner
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: ma 9 dec, 2013 22:20
Locatie: Eindhoven

Bericht door 123bollen » di 10 dec, 2013 09:16

Hoi, dat is inderdaad aan de prijzige kant :oops: dan wordt het inderdaad goed schoonmaken en wellicht her en der nieuwe stekkertjes er aan vast zetten :D
Druk bezig het weer in elkaar te zetten....

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1172
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » di 10 dec, 2013 10:51

Maak de stekkertjes goed schoon. Dat scheelt al veel storing. Je kunt ook mp in de gaten houden, daar staat zo af en toe ook een kabelboom op. Ik had mazzel en heb er zo een reserve liggen. €30 en met een label aan alle stekkertjes!!!!

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » do 12 dec, 2013 14:59

Ik zie elders op deze topic dat men het heeft over twee zekering kastjes met blank deksel?
Ik heb een 2cv6 van 1986, hier zit maar 1 zekeringkastje!
Klopt dat?
Ik heb trouwens ook net de kabelboom weer gelegd nadat de koets is gerestaureerd , en dat is goed te doen. Moet nog wel de boel aansluiten maar dat gaat vast wel lukken.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » do 12 dec, 2013 15:01

Ik zie elders op deze topic dat men het heeft over twee zekering kastjes met blank deksel?
Ik heb een 2cv6 van 1986, hier zit maar 1 zekeringkastje!
Klopt dat?
Ik heb trouwens ook net de kabelboom weer gelegd nadat de koets is gerestaureerd , en dat is goed te doen. Moet nog wel de boel aansluiten maar dat gaat vast wel lukken.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1964
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » do 12 dec, 2013 21:40

doe jezelf een plezier en leg een extra 1.5 mm2 draad naar achter als massa. En ook nog één voor een mogelijke achterruitverwarming. En nog één voor een mogelijk mistachterlicht.
nu is het een fluitje van een cent, als straks de bekleding er in zit dan wil het niet. En de meeste storingen bij een eend komen door slecht kontakt, of door slecht massakontakt.
Ik heb ook een massakabel naar de koplampenbalk gelegd. Als jij straks je vers gespoten sparborden monteerd, werken je knipperlichten dus niet meer. De massa van claxon, knipperlichten en gelijk ook maar de koplampen via een lekker dikke 2,5 mm2 en nooit meer massaproblemen.


er zijn eenden met één, en eenden met twee zekeringenkastjes. Gewoon terugmonteren hoe het zat.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1172
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » do 12 dec, 2013 21:55

Ik heb ook 2 kastjes, het 2e kastje bevat maar 1 zekering, voor de achterruitverwarming. Het is dus een extra zekeringkastje voor accesoires.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » do 12 dec, 2013 22:10

Ik had inderdaad al een 2,5 mm2 kabel naar achter geleg voor de massa, Rob.
Nog een voor mistachterlamp en achterruit verwarming is een goede tip. Kreeg ook al een tip, van mijn schoonzoon, om een extra kabel te leggen in het dashbord voor een sigaretten aansteker/ navigatie.
En de massa naar de koplampen en knipperlichten komt er ook.
Wat voor bekleding heb jij gedaan voor binnenkant schutbord en dashbord?

Bedankt voor de tip.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1964
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 13 dec, 2013 08:49

die heb ik er nog niet in. Is wel makkelijker als de boel nog niet gemonteerd is, maar ik bewaar nog een paar klusjes en wat onkosten voor de komende jaren.

in mijn vorige eend had ik deze isolatie er ook nog niet ingebouwd: horen en zien vergaat je, wat een herrie.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » vr 13 dec, 2013 10:11

theoenmarion schreef:Ik had inderdaad al een 2,5 mm2 kabel naar achter geleg voor de massa
Waarom zou je een massa naar achterleggen??? De hele koets van de eend is massa, van de accu gaat er een draad naar de koets.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3096
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 13 dec, 2013 12:34

Omdat een apart hiervoor aangelgde koperen draad veel beter geleidt dan een ijzeren carosserie die aan elkaar gebout is met vuil er tussen.
Als je veel storingen van te voren wilt uit sluiten dan kun je beter wel een massa-draad aanleggen.

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » vr 13 dec, 2013 13:12

Ook mijn idee.
Ik heb de laatste tijd aardig wat topics over bedrading enz. Doorgebladerd en heel wat frustraties gezien.
Voorkomen is beter dan genezen!

my 2cv is 2 fast 4 you
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 101
Lid geworden op: ma 14 nov, 2005 16:42
Locatie: adegem

extra kabels

Bericht door my 2cv is 2 fast 4 you » vr 13 dec, 2013 17:09

misschien een kabeltje voor achteruitrijlicht.
http://forum.2cv.nl/viewtopic.php?t=446 ... c&start=45
misschien ook wat kabeltjes voor audio?
maar die kan je misschien onder de vloerbekleding wegwerken.
ik ben ook van plan om een derde remlicht te installeren. die plak je gewoon op je achterruit.
http://www.beslist.nl/products/elektron ... omview[url][/url]

st@f
Beginner
Beginner
Berichten: 35
Lid geworden op: do 31 jan, 2013 20:08
Locatie: Lier

Bericht door st@f » vr 13 dec, 2013 18:13

Thijs schreef:Omdat een apart hiervoor aangelgde koperen draad veel beter geleidt dan een ijzeren carosserie die aan elkaar gebout is met vuil er tussen.
Als je veel storingen van te voren wilt uit sluiten dan kun je beter wel een massa-draad aanleggen.
waarom niet gewoon het chassis gebruiken als massa; dat loopt van voorbumper tot achterbumper en is nergens onderbroken

Plaats reactie