1-2-SPARK Mijn eigen ontwikkelde electronische ontsteking.
Ik bedoel alleen maar te zeggen dat mensen heel veel tijd in het maken van een BMW eend stoppen en dan koortsachtig vasthouden aan het injectiesysteem van de BMW, nee zelfs niet de bedrading verlengen zodat op zin minst de ecu binnen in de auto komt te liggen. Dan gaan ze allerlei zaken letterlijk in bochten wringen (uitlaat, inlaattraject uit afvoerbuis) om e.e.a toch maar passend te krijgen. Hetzelfde geld voor de swirlpot waarbij ze via een lagedruk benzinepomp een benzinetank van een motorfiets nabootsen waarin dan weer de hogedruk-benzinepomp van de BMW injectie gehangen wordt... Dit kan vele malen mooier, zelfs zonder retourleiding naar de tank toe (met benzinedruk sensor en pid gecontroleerde pwm regeling.........
Jammer ik vind dit altijd een gemiste kans........
Dus aanpassingen doen om het BMW ontsteking en injectiesysteem via allerlei omwegen toch maar aan de gang te krijgen noem ik verdoezelen..... en heeft dus niets met jouw te doen....
Jammer ik vind dit altijd een gemiste kans........
Dus aanpassingen doen om het BMW ontsteking en injectiesysteem via allerlei omwegen toch maar aan de gang te krijgen noem ik verdoezelen..... en heeft dus niets met jouw te doen....
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 318
- Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
- Locatie: Netherlands
LPGO schreef :
1 - de kabelboom heb ik verlengd en de ECU komt daarmee inderdaad ''droog' binnen de cabine te hangen.
2 - inbouw van een alternatief motorblok in een A-type vereist een aangepast / op maat gemaakt uitlaatsysteem. Inlaat kan middels 2 luchtfilters op de aanzuigbuizen of inderdaad een custom-made aanzuigtraject om koele lucht van buiten aan te zuigen.
3 - de benzinetoevoer via een lagedruk opvoerpomp naar een opslagreservoir kan anders als je daarvoor de kennis en vaardigheid in huis hebt. In eerste instantie ga ik voor het systeem met de opslagtank, later kan ik altijd nog een modificatie maken met een regeling zoals je die omschreef. NB : het originele eendblok werkt ook met een opvoerpomp ...
Mijn keuze voor het gebruik van de originele BMW ontsteking en injectiesysteem is vanwege de bewezen betrouwbaarheid van dit systeem en eenvoudigweg omdat bij de koop van het motorblok bijgeleverd werd en ik daarmee geen reden zie om dit niet te gebruiken, los van de extra kosten en tijd.
Met de stelling "aanpassingen doen om via allerlei omwegen het BMW ontsteking- en injectiesysteem toch maar aan de gang te krijgen" ben ik het maar voor een klein deel eens.
Nochtans bewonder en moedig ik eenieder aan die creatieve alternatieven bedenkt en ontwikkeld, waaronder jouw 1-2-SPARK, waarvan akte, en zal ik je ontwikkelingen met veel plezier en interesse blijven lezen.
Oke LPGO, dat is een heldere uitleg over wat je bedoelde met 'verdoezelen'. Ingaand op jouw argumenten ;Ik bedoel alleen maar te zeggen dat mensen heel veel tijd in het maken van een BMW eend stoppen en dan koortsachtig vasthouden aan het injectiesysteem van de BMW, nee zelfs niet de bedrading verlengen zodat op zin minst de ecu binnen in de auto komt te liggen. Dan gaan ze allerlei zaken letterlijk in bochten wringen (uitlaat, inlaattraject uit afvoerbuis) om e.e.a toch maar passend te krijgen. Hetzelfde geld voor de swirlpot waarbij ze via een lagedruk benzinepomp een benzinetank van een motorfiets nabootsen waarin dan weer de hogedruk van de BMW injectie gehangen wordt... Dit kan vele malen mooier, zelfs zonder retourleiding naar de tank toe (met benzinedruk sensor en pid gecontroleerde pwm regeling.........
Jammer ik vind dit altijd een gemiste kans........
Dus aanpassingen doen om het BMW ontsteking en injectiesysteem via allerlei omwegen toch maar aan de gang te krijgen noem ik verdoezelen..... en heeft dus niets met jouw te doen...."
1 - de kabelboom heb ik verlengd en de ECU komt daarmee inderdaad ''droog' binnen de cabine te hangen.
2 - inbouw van een alternatief motorblok in een A-type vereist een aangepast / op maat gemaakt uitlaatsysteem. Inlaat kan middels 2 luchtfilters op de aanzuigbuizen of inderdaad een custom-made aanzuigtraject om koele lucht van buiten aan te zuigen.
3 - de benzinetoevoer via een lagedruk opvoerpomp naar een opslagreservoir kan anders als je daarvoor de kennis en vaardigheid in huis hebt. In eerste instantie ga ik voor het systeem met de opslagtank, later kan ik altijd nog een modificatie maken met een regeling zoals je die omschreef. NB : het originele eendblok werkt ook met een opvoerpomp ...
Mijn keuze voor het gebruik van de originele BMW ontsteking en injectiesysteem is vanwege de bewezen betrouwbaarheid van dit systeem en eenvoudigweg omdat bij de koop van het motorblok bijgeleverd werd en ik daarmee geen reden zie om dit niet te gebruiken, los van de extra kosten en tijd.
Met de stelling "aanpassingen doen om via allerlei omwegen het BMW ontsteking- en injectiesysteem toch maar aan de gang te krijgen" ben ik het maar voor een klein deel eens.
Nochtans bewonder en moedig ik eenieder aan die creatieve alternatieven bedenkt en ontwikkeld, waaronder jouw 1-2-SPARK, waarvan akte, en zal ik je ontwikkelingen met veel plezier en interesse blijven lezen.
BARE METAL CAR
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
de benzine pompen die ik moderne auto's hoor stappen na een X aantal seconden als je alleen het contact aanzet.Zo zie ik het ook, helaas heb ik geen moderne auto dus ik kan het niet testen, maar als ik als een keer in de auto van mijn ouders rijd (Kia Rio)dan hoor ik daar ook de pomp lopen voor een bepaalde tijd als ik het contact aanzet. Ik weet alleen niet of de pomp dan vanzelf uitgaat of uitgaat doordat de werkdruk bereikt wordt....
volgens mij exact zoals jij het aan het programmeren bent
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
j b schreef:
de benzine pompen die ik moderne auto's hoor stappen na een X aantal seconden als je alleen het contact aanzet.
volgens mij exact zoals jij het aan het programmeren bent
De grote vraag voor mij is nu..... is dat stopen nu tijd gerelateerd, na het aanzetten van het contact loopt de pomp x seconden en stopt dan, of stopt de pomp omdat er genoeg benzine aangevoerd is???????
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 654
- Lid geworden op: do 17 nov, 2005 12:02
- Locatie: etten leur
- Contacteer:
zal dat wel of niet stoppen via tijd of werkdruk niet afhankelijk zijn van de pomp die je gebruikt.
als ik mijn benzine leiding helemaal leeg rijd en er weer benzine in doe moet ik de slang (voorbij de pomp) ff aanzuigen omdat de benzine pomp niet door de lucht heen kan pompen. nu kan ik me voorstellen dat met een elektrische pomp die er niet bij ontworpen is de druk te hoog kan worden.
bij de -59 eend zit een hevel op de benzine pomp en dan voel ik duidelijk wanneer de leidingen onder druk zijn en de pomp dit niet hoger kan krijgen. de weerstand is dan nagenoeg niets meer.
Ik denk dan ook dat je zult moeten gaan kijken wat de maximale druk is bij een elektrische pomp en hoelang deze er over doet en dat afzetten tegen je gewenste druk. dan heb je nog staat de motor al een tijdje uit en is de benzine ver weg gezakt of is de motor afgeslagen en staat ie nog nokkie vol.
Een pomp die niet hoger dan je maximale druk kan pompen lijkt mij dus ineens erg makkelijk (of een klepje ertussen die dit voor je regelt)
als ik mijn benzine leiding helemaal leeg rijd en er weer benzine in doe moet ik de slang (voorbij de pomp) ff aanzuigen omdat de benzine pomp niet door de lucht heen kan pompen. nu kan ik me voorstellen dat met een elektrische pomp die er niet bij ontworpen is de druk te hoog kan worden.
bij de -59 eend zit een hevel op de benzine pomp en dan voel ik duidelijk wanneer de leidingen onder druk zijn en de pomp dit niet hoger kan krijgen. de weerstand is dan nagenoeg niets meer.
Ik denk dan ook dat je zult moeten gaan kijken wat de maximale druk is bij een elektrische pomp en hoelang deze er over doet en dat afzetten tegen je gewenste druk. dan heb je nog staat de motor al een tijdje uit en is de benzine ver weg gezakt of is de motor afgeslagen en staat ie nog nokkie vol.
Een pomp die niet hoger dan je maximale druk kan pompen lijkt mij dus ineens erg makkelijk (of een klepje ertussen die dit voor je regelt)
J B
just drive like you stole it
just drive like you stole it
- Erikjan
- Heavy user
- Berichten: 2069
- Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
- Locatie: boskoop
- Contacteer:
Kleine update.
Rijd nu 150km per dag met de 12Spark.
Hij doet het zeer goed.
Rij nu op euro 95 ipv 98 door de vervroeging te veranderen pingelt hij niet ondanks het lage octaan en de hoge compressie, echt ideaal.[/
Rijd nu 150km per dag met de 12Spark.
Hij doet het zeer goed.
Rij nu op euro 95 ipv 98 door de vervroeging te veranderen pingelt hij niet ondanks het lage octaan en de hoge compressie, echt ideaal.[/
Laatst gewijzigd door Erikjan op di 10 dec, 2013 18:50, 1 keer totaal gewijzigd.
@benzinepomp Ik heb een lagedrukpomp gekocht op aanraden van Michiel van G. Ik neem aan dat deze pomp stopt als de druk te hoog wordt in de leiding 0.5 bar. dus als de afsluiter in de carburateur zijn werk doet...... als de druk te laag wordt gaat de pomp weer werken..... ga hem binnenkort eens testen....... Ik denk dat ik het programma zo laat voor nu... i elk geval blijft de pomp niet pompen als de motor af slaat en dus ook niet de accu leeg trekken (als je het contact vergeet af te zetten).
@ Erikjan, ik zou wel eens willen weten of je nu meer benzine gaat verbruiken doordat je minderwaardige benzine gebruikt.... testje waard??????
en wil je tussen niet en ideaal een puntkomma zetten of zo, want als je nu vlug leest dan.......
Ben blij dat je er tevreden over bent..... nu nog je pa.......
@ Erikjan, ik zou wel eens willen weten of je nu meer benzine gaat verbruiken doordat je minderwaardige benzine gebruikt.... testje waard??????
en wil je tussen niet en ideaal een puntkomma zetten of zo, want als je nu vlug leest dan.......
Ben blij dat je er tevreden over bent..... nu nog je pa.......
Hier ben ik echt benieuwd naar, als je benzine minder is ga je dan meer gebruiken om dezelfde snelheid te rijden????? zodat het uiteindelijk niet uitmaakt welke benzine je tankt..... p.s. ik gebruik altijd al (Duitse) 95 benzine in mijn testeend....
Vanavond het eerste kastje gekregen (van 5) dat iemand in elkaar gesoldeerd heeft voor mij, ziet er niet slecht uit..... Maar ik ga nu toch zo snel mogelijk kijken om ze (weer) professioneel te laten solderen zodat we constante kwaliteit krijgen...... Dit is op dit moment mijn grootste probleem, het vakkundig laten maken van (kleinere) series. Het heeft gewoon potentieel, prijstechnisch is het ook nog interessant maar het moet wel (machinaal) in elkaar gesoldeerd worden......Hoop dat ik hier binnen niet al te lange tijd
een bericht op kan geven dat ik dit ook voor mekaar heb..... Als ik daarna een constante aanvoer krijg zodat ik iedereen kan bedienen dan zijn we er...
Vanavond het eerste kastje gekregen (van 5) dat iemand in elkaar gesoldeerd heeft voor mij, ziet er niet slecht uit..... Maar ik ga nu toch zo snel mogelijk kijken om ze (weer) professioneel te laten solderen zodat we constante kwaliteit krijgen...... Dit is op dit moment mijn grootste probleem, het vakkundig laten maken van (kleinere) series. Het heeft gewoon potentieel, prijstechnisch is het ook nog interessant maar het moet wel (machinaal) in elkaar gesoldeerd worden......Hoop dat ik hier binnen niet al te lange tijd
een bericht op kan geven dat ik dit ook voor mekaar heb..... Als ik daarna een constante aanvoer krijg zodat ik iedereen kan bedienen dan zijn we er...
Bij deze weer eens update betreffende 1-2-Spark.... Tijdens mijn kerstvakantie heb ik de software nog eens aangepast, onder andere het gedrag bij een erge koude start heb ik verbeterd en de ontsteking beter geschikt gemaakt voor een Visa bobine, de maximale tijd dat er stroom op de bobine blijft staan is terug gebracht naar 65/1000 van een seconde..... Niet dat ik meldingen van storingen heb gehad, maar voor mijn gevoel werkt dit een stuk beter.....
Verder heb ik de software van de unit en computer aangepast zodat er nu ook gebruik gemaakt kan worden van een draadloze bluetooth verbinding, het begint nu echt op Formule 1 techniek te lijken en dat alles voor in je eend het is best stoer om vanuit je luie stoel in de woonkamer je eend voor je deur te tunen.......
Theoretisch is het nu mogelijk om je eend vanaf afstand te starten...... voor wat het waard is...
Verder kan ik nu ook een electrische benzinepomp aansturen (over een relais)
waarbij zodra je het contact aanzet de pomp zo'n 8 seconden blijft lopen en daarna stopt.
Zodra je de motor start begint de pomp ook weer te lopen en nadat de motor stopt, stopt de pomp ook (na 2 seconden) dus aan de veiligheid (na een botsing o.i.d) is ook gedacht..
Hieronder een link naar een video filmpje waarin de 2cv nog eens loopt op logic bobines
en de verbinding naar de pc draadloos is d.m.v. bluetooth, je kunt hierin mooi het temperatuurverloop zien van de motor vanaf een koude start, Let op de temperatuurweergave......
http://www.youtube.com/watch?v=B_UEt03u ... tion=share
Als laatste hoop ik deze week de professioneel ontworpen en vervaardigde printjes binnen te krijgen zodat er eindelijk serie productie plaats kan vinden.....
Verder heb ik de software van de unit en computer aangepast zodat er nu ook gebruik gemaakt kan worden van een draadloze bluetooth verbinding, het begint nu echt op Formule 1 techniek te lijken en dat alles voor in je eend het is best stoer om vanuit je luie stoel in de woonkamer je eend voor je deur te tunen.......
Theoretisch is het nu mogelijk om je eend vanaf afstand te starten...... voor wat het waard is...
Verder kan ik nu ook een electrische benzinepomp aansturen (over een relais)
waarbij zodra je het contact aanzet de pomp zo'n 8 seconden blijft lopen en daarna stopt.
Zodra je de motor start begint de pomp ook weer te lopen en nadat de motor stopt, stopt de pomp ook (na 2 seconden) dus aan de veiligheid (na een botsing o.i.d) is ook gedacht..
Hieronder een link naar een video filmpje waarin de 2cv nog eens loopt op logic bobines
en de verbinding naar de pc draadloos is d.m.v. bluetooth, je kunt hierin mooi het temperatuurverloop zien van de motor vanaf een koude start, Let op de temperatuurweergave......
http://www.youtube.com/watch?v=B_UEt03u ... tion=share
Als laatste hoop ik deze week de professioneel ontworpen en vervaardigde printjes binnen te krijgen zodat er eindelijk serie productie plaats kan vinden.....
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1391
- Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
- Locatie: koudekerk ad rijn
Wow, nice!!! Ik ben echt benieuwd hoe de serie printjes zijn! Het zou echt een goede oplossing zijn voor 2cv rijders die net ff wat meer willen en er ook tijd in willen steken! Met een beetje mazzel ga ik binnenkort ook weer a-type rijden! En je begrijpt wel wat er in moet komen
Greetzzzzzzz
Greetzzzzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400
chassis AK400,
koets AK400
Nee hoor, een versleten startmotor in combinatie met een slechte accu en je bootst een aardige strenge vorstperiode na.....eligius schreef:Puur op basis van theorie dan denk ikLPGo schreef:Tijdens mijn kerstvakantie heb ik de software nog eens aangepast, onder andere het gedrag bij een erge koude start heb ik verbeterd .....
Goed bezig hoor!
Trouwens het gaat door, mijn allereerste testrijder die nu al bijna 2 jaar op 1-2-Spark rijdt gaat volgende maand (weer) naar de Noordkaap, dat wordt dan de echte praktijktest........ brrr.....