Splitsen en controleren motorblok

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Splitsen en controleren motorblok

Bericht door Thijs » di 24 dec, 2013 21:53

Vanmiddag heb ik geprobeerd een AM2 motorblok te splitsen.
Volgens mij heb ik alle bouten er uit gehaald maar er zit geen beweging in de helften.
Is er een truukje voor of doe ik iets verkeerd?

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » di 24 dec, 2013 22:18

Je hebt 4 van die grotere moeren. En langs de buitenzijde een paar kleinere. Kan niet missen.

En anders proberen om ze voorzichtig van elkaar af te tikken met bv. een kunststof hamertje.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » wo 25 dec, 2013 08:10

Oliepomphuis ook losgemaakt? oliezeefje ook? Dan kan het blok gesplitst worden.
Succes!

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » wo 25 dec, 2013 16:47

Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb die 4 grote bouten over het hoofd gezien. :oops:

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » wo 25 dec, 2013 19:02

Tsja, die kun je ook makkelijk over het hoofd zien... :lol:

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » wo 25 dec, 2013 23:21

Thijs schreef:Ik durf het bijna niet te zeggen maar ik heb die 4 grote bouten over het hoofd gezien. :oops:
Wel tof om dat te melden. Je kunt ze ook wel makkelijk over het hoofd zien... Gebeurt je geen 2e keer!
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 26 dec, 2013 09:09

Nee, dat zeker niet. Ik schaam me diep.

Alleen na verwijder van de 4 grote bouten komt de onderzijde nog niet los.
De olieopvangzeef is los en de kleine boutjes er uit.
Moeten de cilinderdraadeinden er ook uit dan? :?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 2 jan, 2014 19:38

Het blok is uit elkaar en de krukas en nokkenas liggen er uit.
Er lijkt nergens speling in te zitten.
Moet ik iets nameten?

Het blok waar dit in moet blijkt na controle een kapot drijfstang lager te hebben.
Aan 1 kant kan in de drijfstang 3mm heen en weer bewegen....

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » do 2 jan, 2014 22:24

Oliezeef:

Afbeelding


Aftapplug:

Afbeelding

Nokken:

Afbeelding

En dit lag op de bodem:

Afbeelding

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 2 jan, 2014 22:43

Lijkt me duidelijk. Heb dus ooit een ratelend blokje meegemaakt waarmee doorgereden is tot de drijfstang los brak van de krukas. Zelfde ellende van binnen maar dan meer ijzerdeeltjes.

Krukas kun je wel enigszins controleren. Pak het uiteinde van een drijfstang in een vuist beet. Sla met je andere hand op de vuist/ drijfstang. Zo kun je voelen of er speling op zit. Niet heel nauwkeurig, maar probeer maar eens met de krukas waar de speling op zit en die andere. Het verschil voel je dan vast.

En dan bedoel ik met de krukas vrij in de lucht hangend.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 3 jan, 2014 09:05

De originele krukas hoef ik niet te controleren want je kunt de drijfstang zo heen en weer rammelen.
Maar ik zal de donor krukas inderdaad even checken.

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » vr 3 jan, 2014 09:21

Je kan de hoogte van de nokken van de nokkenas meten.
De nokkenas op de foto ziet er behoorlijk ingelopen uit.

Het kopvlak van de nokvolgers moet vlak zijn en niet uitgehold.

de zijdelingse speling van de tandwielen van de oliepomp is 0.1mm.

Als je de oliezeef van de foto wil hergebruiken zou ik ze openmaken en goed reinigen.

-niels-
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 27 jan, 2013 14:07
Locatie: Ridderkerk

Bericht door -niels- » vr 3 jan, 2014 09:35

de nokkenas die ik heb liggen ziet er precies zo uit, daar is weinig meer van te maken
If it ain't broke, let's fix it until it is.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3064
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 3 jan, 2014 10:43

Even voor de duidelijkheid:Wat zie je aan de nokkenas waardoor hij niet meer goed lijkt?
Er lijkt op sommige stukken roest/pitjes in die as te zitten. Wat zou dat betekenen?

Ik kwam er net achter dat er een oliekoeler van een 435CC op zit.
Volgens de vraagbaak moet je hem altijd vervangen als er een lager is uitgelopen. Dat komt dan mooi uit.

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » vr 3 jan, 2014 12:27

Het oppervlak van de nokken moet mooi vlak zijn en inderdaad niet geroest, gepit.
Ik zou de hoogte van de nokken eens meten.
Veel kans dat die te klein zullen zijn.
Nieuw zijn ze 33 mm geloof ik.
Ik had toen ik mijn blokje opengedaan heb ergens een minimum waarde voor de nokken maar ik vind die niet direct.

Plaats reactie