Roest onder het achterraam

Hoe pak je nou zo'n reparatie van je voorruitstijl aan? Of van je dorpel, of van je driehoekje of nog weer ergens anders van.
Plaats reactie
SanMar
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 4 sep, 2005 14:29
Locatie: Harkstede

Roest onder het achterraam

Bericht door SanMar » zo 25 sep, 2005 22:34

Hallo Allemaal,

Dikke pech, controleerde vandaag mijn eendje en ik zag naast de achterbank water liggen.

Het water is waarschijnlijk onder het raamrubber door gelopen. Aangezien het water spoor daar vandaan kwam moet het dat wel zijn.

Onder het raamrubber blijkt roest te zitten en zit precies op het opstaande randje waar het raamrubber invalt. Waarschijnlijk zit er ook roest op het liggende gedeelte onder het raam.

Hoe repareer je nou zoiets. Ik heb op het forum gelezen hoe je de de achterruit eruit (en erin) krijgt.
Wat is verstandig te doen, lassen of plamuren? Het is namelijk nogal een bochtig geheel.

Tips en adviezen zijn meer dan welkom!

Martijn
My name is Duck.... Ugly Duck!

Delfosso
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 323
Lid geworden op: vr 12 nov, 2004 14:27
Locatie: Capelle aan den IJssel

Bericht door Delfosso » zo 25 sep, 2005 23:02

Verwijder eerst de ruit. Dan kan je de "schade" pas goed waarnemen. Wanneer het nog niet doorgeroest is, goed schuren en een paar lagen Owatrol op smeren. Daarna weer lakken in de juiste kleur.

Ruit terug plaatsen en het rubber goed in de tectiel ML doen.

SanMar
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 57
Lid geworden op: zo 4 sep, 2005 14:29
Locatie: Harkstede

Bericht door SanMar » ma 26 sep, 2005 17:17

Die opstaande rand is al doorgeroest, het liggende gedeelte ook. Hier loopt het water langs naar binnen toe.

Hoe kan ik dit het beste repareren? Is dit goed te lassen of moet ik vanwege alle bochten het juist plamuren?

Hoe hebben jullie dit verholpen?

Martijn
My name is Duck.... Ugly Duck!

Ramon
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3690
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 10:42
Locatie: ibiza
Contacteer:

Bericht door Ramon » ma 26 sep, 2005 18:06

ja kan ook een goed stuk ergens op de kop tikken en die er in lassen?

anders stripje lassen

Gebruikersavatar
Rollo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1509
Lid geworden op: zo 17 apr, 2005 10:56
Contacteer:

Bericht door Rollo » zo 10 feb, 2008 09:23

Even een oud topic wakker schudden.....

Ik heb ook een roestplek onder mijn raamrubber van mijn achterdeur.

Nu heb ik twee opties:

1. Deur eruit halen en vervangen voor een andere
2. Deur erin laten en alleen het raam eruit halen

vragen:

bij 1. Mijn deurtjes hebben de rubbers er nog inzitten die er voor zoge ndat je deur niet te ver doorklapt (hoe heten die) en ik wil die graag heel houden. Hoe krijg ik die los?

bij 1. en 2. Hoe krijg ik in hemelsnaam dat raampje eruit? En er weer in?

Graag jullie tips!
Eendloos........ Wel een C4 Picasso :-)
www.robdehaan.com

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 10 feb, 2008 11:31

punt 2 met zere vingers en een hoop glijmiddel. Ik gebruikt wat olie, bot mes om rubber beetje op te lichten om de olie er tussen te laten lopen. Vaseline mag ook.

Punt 1 is volgens mij lastig, er zitten toch van die plastic dopjes in? Die natuurlijk allemaal breken door de ouderdom.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4999
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 10 feb, 2008 23:27

Die dopjes breken inderdaad allemaal maar die kun je naderhand vervangen door popnagels of zelftappers. Moet geen probleem zijn.

Ik duw de ruit er met mijn voeten (zonder schoenen) uit van een hoek uit beginnen. En dan voorzichtig verder "lopen" niet op het uiterste punt blijven drukken want dan kan ie breken. Van buiten iemand laten helpen zodat het ding niet op de grond kegelt.
diverse Citroens, wat anders.

Debeer Fabian
Eenmalige poster
Berichten: 1
Lid geworden op: wo 16 jun, 2010 23:58

Bericht door Debeer Fabian » do 17 jun, 2010 00:10

AZL57 schreef:Die dopjes breken inderdaad allemaal maar die kun je naderhand vervangen door popnagels of zelftappers. Moet geen probleem zijn.

Ik duw de ruit er met mijn voeten (zonder schoenen) uit van een hoek uit beginnen. En dan voorzichtig verder "lopen" niet op het uiterste punt blijven drukken want dan kan ie breken. Van buiten iemand laten helpen zodat het ding niet op de grond kegelt.
Oeie. Jullie halen nogal veel gevaarlijke trucken uit.
Ik heb een veel gemakkelijkere remedie.
Ik zet mij auto in de zon, waardoor de rubber wat warm wordt en zorg voor een hele hoop "vloten" (is een ring die je bebruikt tussen een bout en en moer, om te voorkomen dat de moer afdraait).
Met die vloten of ringen plaats ik achter de rubber en plooi hem naar binnen en duw de ring tussen de rubber en het metaal werk.
Zo blijft de ring rustig zitten en kan je beetje bij beetje je ruit los maken met nog meer ringen.

Voor de ruit terug te plaatsen is er een truk met een koort.
Je plaatst de koort in de rubber, je plaatst de ruit met rubber en koort op je koetswerk. En je trekt gelijdelijk aan de koort er uit, waardoor de rubber over het koetswerk begint te haken.

Veel succes.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 17 jun, 2010 10:57

ja maar die ringen beschadigen wel gelijk de lak van de raamsponning. ik frot het raam er eigenlijk gewoon uit door eerst het rubber overal even "open te trekken" zodat deze "los" is. en dan gewoon in een hoekje beginnen met drukken en het rubber om te duwen. dus het zelfde als jij alleen zonder ringetjes die de lak beschadigen.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » do 17 jun, 2010 11:19

Backfire kwam met een tip over wasknijpers.
Maar er is nogal wat meer geschreven over het uit de sponning halen van ruiten..
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

vantasy
Beginner
Beginner
Berichten: 41
Lid geworden op: wo 26 mei, 2010 11:08
Locatie: Onderbanken
Contacteer:

Bericht door vantasy » do 17 jun, 2010 13:29

Als je langs het rubber aan de binnenzijde was afwasmiddel doet dan druk je ze er zo uit.
In de dopjes van de deurscharnierbescherming zitten stiftjes. Die naar binnen drukken en later met de deur op zijn kop ze er weer uit vissen.

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 150
Lid geworden op: zo 13 okt, 2013 16:26
Locatie: Oostvoorne

Bericht door Titatommeke » di 14 jan, 2014 20:45

Ik weet dat het al lang geleden is dat in dit topic is gereageerd. Maar aangezien ik nu dezelfde ellende ondervind wil ik toch nog even reageren.
Raam eruit gaat idd prima met houten wasknijpers. Ga alstublieft niet met epoxy en glasvezeldoekjes werken, Vorige eigenaar had dat namelijk gedaan en u raadt het al: rot gewoon verder. Neem rustig de tijd en las er een nieuw stuk in. Opstaand randje is goed na te maken als je een stalen staf hebt waar je het omheen kan buigen. Ik heb zelf 't rotte eruit gesneden en het nieuwe plaatwerk(zincor) laten overlappen. Volgende keer zet ik het er toch tussen aangezien ik nu geen controle heb over het kleine stukje dat onder het nieuwe plaatwerk zit. Als het ene raam trouwens roest kan je er vergif op in nemen dat de andere ruiten ook aan het roesten zijn. Beter alles in een keer aan pakken ben je er ook voor een paar jaar vanaf. Naar mij weten is trouwens de orginele verf de schuldige. Het roest namelijk van buiten na binnen. Was duidelijk te zien bij het eruit snijden.
Succes voor de gene die dit in de toekomst ook gaat doen.
Tom van Adrichem

Plaats reactie