Gasgevulde lasdraad

Stel hier je vragen over lassen.
landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » di 14 jan, 2014 12:56

De drukafname is een goede indicatie voor het verbruik. In een 10l fles van 200 bar zit 2.000 l gas. Is de druk 40 bar gedaald, dan heb je 40*10 = 400 liter gas verbruikt. Stel dat een nieuwe vulling €50 kost, dan heb je dus 40/200*€50 = €10 opgemaakt.

Het verbruik is ongeveer 10l/min. Met een 10l fles onder 200 bar kan je dus 200 minuten is 3 1/3 uur continu lassen.

In jouw voorbeeld kan 20 bar daling voor een forse klus niet gek zijn. Het ligt aan de inhoud van de gasfles. Ook het tarief kan je alleen beoordelen als je weet hoe groot het vat is. Stel dat je een gasfles hebt van 10l dan is het tarief aan de hoge kant. Ik betaal €50 voor 200 bar en zou met 20 bar daling dus €5 hebben besteed.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

sneuper2000
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
Locatie: FRANEKER

Bericht door sneuper2000 » di 14 jan, 2014 14:53

Hallo,

Net ff wezen kijken in de loods de ingstelde druk staat op 15 ltr per min(te veel dus)mn maat zijn las apparaat was al een keertje stuk gegaan(kosten 100euro) ook zijn er meerdere hobysten die gebruik maken van de lasserij..dus lijkt me 2 euro per gebruikte bar redelijk(incl afschrijving lastoestel)er zit een draad spoel van 5 kg in en kost 30 euro.maar een gasgevulde las toestel incl draad kost rond de 129 euro(aanbieding)dus als altenatief zou het voor mij voordeligger moeten zijn..stroom hoef ik niet te betalen namelijk,de kosten die ik dan zou kunnen maken is hoe snel ik de draad toevoer door laat voeren?

gr Ronald van der Meer-Snits
Ronald heeft een 2cv6 1982

-niels-
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 93
Lid geworden op: zo 27 jan, 2013 14:07
Locatie: Ridderkerk

Bericht door -niels- » di 14 jan, 2014 16:12

Als ik jou was zou ik even doorsparen en een goede gebruikte zoeken. Met een gasgevulde draad komt er veel meer vuil in de las, is de las zoizo minder in kwaliteit en dus is er meer kans op roest. Daarnaast last het niet lekker.
If it ain't broke, let's fix it until it is.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1917
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » di 14 jan, 2014 18:18

volgens mij is de goedkoopst oplossing die van Duckknutsel: Co2 fles regelen en die gebruiken. Moet je alleen een verloopstukje hebben Co2 naar Argon (flessen hebben verschillende schroefdraad)

Toen in mijn lasapparaat kocht (gude) bleek de flowmeter een CO2 schroefdraad te hebben. Je kan daar kennelijk prima mee lassen.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5836
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » wo 15 jan, 2014 10:17

Ik heb een eenvoudige ferm waar normaal wegwerp fles aan zit. Heb bij gasboer kraan gekocht incl slangetjes en klemmetjes en een 2 liter gasfles en was 65 euro kwijt. Gasfles is statiegeld fles en vulling kost mij 17,5 euro en meter geeft dan 300 bar aan. Is iets duurder dan 10 liter fles, maar wel lekker handelbaar, de fles zit met het spanbandje vast achter op het las apparaat.

Gebruikersavatar
Erikjan
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2069
Lid geworden op: za 14 okt, 2006 21:55
Locatie: boskoop
Contacteer:

Bericht door Erikjan » wo 15 jan, 2014 13:09

Ik heb makkelijk praten heb het apparaat en fles gekregen alleen af en toe een vulling halen voor de fles. De flow staat bij mij tussen de 6 en 10l s afhankelijk van de tocht.

Maar ik wil je toch adviseren om eerst eens te proberen hoe het last met gevulde draad.
Grote kans dat je daarna dat niet meer wil ;)

sneuper2000
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 120
Lid geworden op: za 25 aug, 2012 20:52
Locatie: FRANEKER

Bericht door sneuper2000 » wo 15 jan, 2014 14:13

ik denk dat ik eerst een rol gasgevulde draad ga kopen en dat proberen. tanks voor jullie reacties

gr ronald van der meer-snits
Ronald heeft een 2cv6 1982

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » vr 17 jan, 2014 08:17

Moet je dan niet de polariteit omdraaien op je apparaat!? :wink:
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » vr 17 jan, 2014 09:17

Denk dat je spijt krijgt Ronald maarlaat het maar weten ben benieuwt hoe je dit zal bevallen.

Terug komend op het co2 gas dit is goedkoper maar heeft nog een voordeel. co2 kan meer vervuiling aan in het plaatmateriaal erg handig bij eenden met veel roest. precies het tegenovergestelde dus van gevulde draad. Dit moet 100% schoon en vet vrij zijn anders krijg je geen inbranding en koek je er alleen een dikke kaai op dat niet vast zit.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

motomotie
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 21 apr, 2010 20:50
Locatie: Hengeloooo

Bericht door motomotie » zo 27 apr, 2014 14:44

hmm, lang niet hier gekeken, maar ik vind dit altijd weer leuk. :D

Ik heb leren lassen met pure co2 op school, want dat was lekker goedkoop...
Menggassen leveren wel een mooier resultaat maar te verwaarlozen op dat eend blik ( of moet je t papier noemen.... :wink: )

Zelf gebruik ik prive oude brandblussers om te lassen. (geen poeder natuurlijk...) De wartel van de bluslans halen, die kan zo over t buisje van je reduceer ventiel worden geschoven. dan is t draad probleem meteen opgelost.

maar inderdaad, flesje van de tap oid gaat ook perfect.

Kijk voor de gein eens ff naar t gewicht van de draadrol als je m koopt....
Gevulde draad is knetterduur, en het resultaat is dieptriest....
Voor nood kun je iets aan elkaar bakken. probeer anders eens bij iemand eens n lasapparaat op gas, kan je t eens vergelijken.

PS sommige co2 blussers werken met een stijgbuis, dit is geen probleem, er komen zat liters uit voor laswerk.

motomotie
Beginner
Beginner
Berichten: 20
Lid geworden op: wo 21 apr, 2010 20:50
Locatie: Hengeloooo

Bericht door motomotie » zo 27 apr, 2014 14:47

Afbeelding

Plaats reactie