Cilinder deksel verwijderen

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » do 2 jan, 2014 11:02

Met en schuifmaat kom je er niet tussen, een voelermaatje heb je echt wel nodig. En het motortje moet je stellen met koude motor, alle kleppen 0,2 mm.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » do 2 jan, 2014 19:24

Een set voelermaatjes heb je voor een paar euro. En die kun je ook gelijk gebruiken voor contactpuntjes mits die er nog in zitten.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » vr 3 jan, 2014 22:34

Voelermaatje ga ik morgen even halen bij de bouwmarkt.

Zoals jullie waarschijnlijk wel hebben gezien heb ik het spruitstuk in de (normale) zilvergrijze hammerite gespoten. Na wat verder te hebben gespeurd op het internet en dit forum kwam ik erachter dat dat niet lang zal houden. Ik zal morgen direct ook even zilvergrijze en zwarte hittebestendige hammerite meenemen.

Hieronder een paar foto's van de kachelpotten. Zo op het oog lijken ze best in orde, maar de uitlaat(buis) zit los in de pot. Is het mogelijk dat nog een beetje te repareren? Nieuwe zijn zo duur namelijk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3078
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 3 jan, 2014 22:36

Dit is prima te repareren maar moet wel gelast worden.

Dat schoonmaken gaat het best met een roterende staalborstel op een haakse slijper (flex, slijptol).

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » za 4 jan, 2014 22:33

Schoonmaken van de kachelpotten gaat prima. Nog de laatste hoekjes en gaatje doen, daarna klein beetje lassen en in de hittebestendige lak zetten.

Ik kom nog even terug op het stellen van de kleppen. Zojuist even geprobeerd, maar ik heb nog twee vragen. Als je bijvoorbeeld de uitlaatklep wilt stellen, moet de tegenovergestelde uitlaatklep helemaal open staan. Hoe weet ik dit? Gewoon op het blote oog of is daar een handig trucje voor?
Wanneer ik aan het draadeind (met sleuf) heb gedraaid om de klep goed te stellen (0,15mm er goed tussendoor, 0,20mm met een beetje wrijving en 0,25mm niet), hoe vast moet ik het moertje dan draaien (maat 10)?
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » za 4 jan, 2014 22:50

Als je de kleppendeksels eraf hebt kun je mooi zien wat er gebeurd met de tuimelaars wanneer je de de krukas ronddraaid.

Wanneer de tegenoverliggende klep ingedrukt wordt, gaat ie steeds verder open. Het is de bedoeling om juist het punt te vinden waarbij de tegenoverliggende klep helemaal open is. Mijn ervaring is dat het een kort moment is, maar wel goed te vinden, ga er maar eens aan draaien en dan zie je het wel.

Vastdraaien, niet te vast. Gewoon op gevoel doen. Vast is vast hoor. Probeer de schroevendraaier echt stil te houden als je het moertje vastdraait.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » za 4 jan, 2014 22:57

Dat is precies hoe ik het zojuist heb gedaan, dus ik denk dat dat wel goed komt :D. Van de week dan maar de cilinderkoppen eraf halen en alles schoonmaken. Eind van de week nieuwe rubbertjes halen.
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5240
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 5 jan, 2014 09:19

Dan had je niet hoeven stellen als je de koppen eraf gaat halen.. ;-)
Maar het is goed om te oefenen
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 5 jan, 2014 14:48

En oefening baart kunst toch?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

maartenmaris12
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: do 31 okt, 2013 21:57
Locatie: Zeewolde

Bericht door maartenmaris12 » zo 19 jan, 2014 20:44

Het heeft iets langer geduurd dan gedacht, maar inmiddels heb ik één cilinderkop met cilinder van het de motor afgehaald. De nieuwe brilrubbers zijn ook binnen.
Op de foto's is te zien dat de cilinder nog op drie plekken aan de cilinderkop vastzit, ik krijg met name die schroefjes met geen mogelijkheid los. Gewoon maar lekker laten zitten zo en de boel schoonmaken om het geheel vervolgens weer terug te plaatsen? Moet ik bij het terugplaatsen ook rekening houden met het moment waarop ik de bouten weer vast moet draaien? Ik kan me voorstellen dat dit geen natte vingerwerk is zoals het bij de cilinderdeksels wel is.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Begonnen, en al een eind op weg, van het bouwen van een Burton.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5240
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 19 jan, 2014 21:05

die schroejes zaten alleen op de laatste types kunnen zonder probleem los en behoeven geen speciale vastzetting. Misschien kunnen ze zelfs wel weg blijven.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 808
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » zo 19 jan, 2014 22:25

Die platen zitten er om de compressie te verlagen...
------------------------------
Traction 11 BL 1950

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » zo 19 jan, 2014 23:08

Welke platen? Mis ik iets in het topic?

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 19 jan, 2014 23:24

Zo te zien gaat het om een s6 blokje. Daar zitten die plaatjes op. Dan is de compressieverhouding 1:7,9 dacht ik ipv 1:8,5.

Maar daar hebben die plaatjes toch geen invloed op. Zijn die dingen niet voor extra koeling op een bepaalde plaats?
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Willem2
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1245
Lid geworden op: ma 28 jul, 2008 22:04
Locatie: Zwijndrecht

Bericht door Willem2 » ma 20 jan, 2014 06:10

Ik heb ook geen idee waarom die plaatjes er zitten. Ik heb de schroefjes doorgeslepen, dan kun je de kop van de cilinder afhalen.
Ik heb de plaatjes ook niet meer teruggzet.
Eend voor allen, allen voor eend..

Plaats reactie