Hoe licht en startknop aansluiten
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
KIJK, hier snap ik dus niks van. Als het getekend is snap ik het wel, want dan kan ik de lijntjes volgen en poortjes open en dicht doen.André Post schreef:Denk er aan, de rood getekende kontakten zijn eigenlijk de relais spoelen.
Ook een mogelijkheid is van het lichtrelais de min kant van de spoel aan het start kontakt te leggen.
Het start relais heeft een veel lagere weerstand dan het lichtrelais en wordt 12 volt tijdens starten, het relais valt dan af en wordt weer bekrachtigd bij loslaten van de startknop..
Scheelt een relais.
[quote="frenkie"] Maar simpeler kan het dus volgens jou niet?quote]
Simpeler kan wel maar dan wordt e.e.a. onveilig (je kunt relais nummer 1 weglaten en de verlichting rechtstreeks aansturen door de draad van het contactslot, maar dan begint er geheid iets te smeulen (contactslot) en dat wil je niet......
Ik denk dat dit simpel en betrouwbaar is.....
Simpeler kan wel maar dan wordt e.e.a. onveilig (je kunt relais nummer 1 weglaten en de verlichting rechtstreeks aansturen door de draad van het contactslot, maar dan begint er geheid iets te smeulen (contactslot) en dat wil je niet......
Ik denk dat dit simpel en betrouwbaar is.....
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
Wat wil je met je verlichting doen dan als je pech hebt? Daar zijn wel andere oplossingen voor. Je zou dan een extra schakelaartje in moeten bouwen zodat je evt je licht wel kunt gebruiken, maar de hoofdzaak is dat je je lampen niet vergeet uit te doen. Of een goede zaklantaarn in de auto leggen. En mijn pechlampen werken natuurlijk altijd. Tenzij de accu er mee uitscheid doordat ik mijn koplampen te lang aan had.
En als je de bobine ff afkoppelt en de auto op contakt zet heb je ook licht.
En als je de bobine ff afkoppelt en de auto op contakt zet heb je ook licht.
Er zijn meerdere automerken die dit standaard zo hebben, Fiat b.v. je kunt inderdaad nooit je licht vergeten uit te doen, en bij het starten wordt het licht automatisch even gedoofd, je zou nog een stap verder kunnen gaan door ook alle gebruikers (ruitewisser, achterruitverwarming, radio enz.) ook te laten doven als je start zodat zoveel mogelijk energie naar de startmotor gaat, bij de meeste moderne auto's is dit ook zo....
-
- Moderator
- Berichten: 2566
- Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
- Locatie: aarde
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
maar achteruitverwarming en ruiterwisser heb ik nooit constant aanstaan, dus hoeft niet over het contact, is trouwens ook een apparte groep. Zo'n pieper is ECHT irritant heb ik ervaren. Ik zit nog wel te denken om ipv een olie waarschuwingslampje een pieper aan te sluiten, maar dan wel met een UIT schakelaar er op
Dus op contact zetten is dan piepen en starten is weer RUST!
Dus op contact zetten is dan piepen en starten is weer RUST!
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 373
- Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
- Locatie: enschede
- Contacteer:
LPGo schreef:Dat contactslot, bedoel je daar het standaard contactslot mee?? Dat heb ik dan toch vervangen door een hoofdschakelaar die veel meer aan kan en waar bijna alle stroomverbruikers achter hangen? En het starten van het start relais is maar een kleine stroom. De verlichting gebruikt meer stroom, maar daar kan de relais wel tegen omdat het niet over de spoel gaat.frenkie schreef: Maar simpeler kan het dus volgens jou niet?quote]
Simpeler kan wel maar dan wordt e.e.a. onveilig (je kunt relais nummer 1 weglaten en de verlichting rechtstreeks aansturen door de draad van het contactslot, maar dan begint er geheid iets te smeulen (contactslot) en dat wil je niet......
Ik denk dat dit simpel en betrouwbaar is.....