Hoe licht en startknop aansluiten

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 13 feb, 2014 23:04

Mijn Draadboom is er al uit, dus ik wil het nu GOED aanleggen.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 13 feb, 2014 23:09

LPGo schreef:
frenkie schreef:sorry, het zijn 6 polige relais
getekend zijn hier 5 polige relais...

85-86 en 30-87A/ 87
O, ja nu zie ik het. Maar simpeler kan het dus volgens jou niet? Dit is prima hoor, het scheelt denk ik veel ellende en een contactslot is duurder.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 13 feb, 2014 23:13

André Post schreef:Denk er aan, de rood getekende kontakten zijn eigenlijk de relais spoelen.
Ook een mogelijkheid is van het lichtrelais de min kant van de spoel aan het start kontakt te leggen.
Het start relais heeft een veel lagere weerstand dan het lichtrelais en wordt 12 volt tijdens starten, het relais valt dan af en wordt weer bekrachtigd bij loslaten van de startknop..
Scheelt een relais.
KIJK, hier snap ik dus niks van. Als het getekend is snap ik het wel, want dan kan ik de lijntjes volgen en poortjes open en dicht doen. :)

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » do 13 feb, 2014 23:21

[quote="frenkie"] Maar simpeler kan het dus volgens jou niet?quote]

Simpeler kan wel maar dan wordt e.e.a. onveilig (je kunt relais nummer 1 weglaten en de verlichting rechtstreeks aansturen door de draad van het contactslot, maar dan begint er geheid iets te smeulen (contactslot) en dat wil je niet......

Ik denk dat dit simpel en betrouwbaar is.....

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 13 feb, 2014 23:38

okee, bedankt tot zo ver. Als iemand anders nog betere of andere oplossingen heeft, hoor ik het graag.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » do 13 feb, 2014 23:45

ik had zelf trouwens ipv 2 wissel relais iets met een maak en een breek relais (iets simpeler dus)
Ik weet alleen niet meer hoe ik plaatjes moet toevoegen sinds hyves weg is. maar het komt ongeveer op hetzelfde neer.

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4997
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » vr 14 feb, 2014 09:20

Het is wel niet prettig als je licht alleen werkt als er contact aan staat. Als je eens met pech op de weg komt te staan dan heb je geen licht, of zie ik iets over het hoofd?
diverse Citroens, wat anders.

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » vr 14 feb, 2014 10:41

Wat wil je met je verlichting doen dan als je pech hebt? Daar zijn wel andere oplossingen voor. Je zou dan een extra schakelaartje in moeten bouwen zodat je evt je licht wel kunt gebruiken, maar de hoofdzaak is dat je je lampen niet vergeet uit te doen. Of een goede zaklantaarn in de auto leggen. En mijn pechlampen werken natuurlijk altijd. Tenzij de accu er mee uitscheid doordat ik mijn koplampen te lang aan had.
En als je de bobine ff afkoppelt en de auto op contakt zet heb je ook licht.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 14 feb, 2014 12:16

Er zijn meerdere automerken die dit standaard zo hebben, Fiat b.v. je kunt inderdaad nooit je licht vergeten uit te doen, en bij het starten wordt het licht automatisch even gedoofd, je zou nog een stap verder kunnen gaan door ook alle gebruikers (ruitewisser, achterruitverwarming, radio enz.) ook te laten doven als je start zodat zoveel mogelijk energie naar de startmotor gaat, bij de meeste moderne auto's is dit ook zo....

the Nosepicker
Moderator
Berichten: 2566
Lid geworden op: do 10 mar, 2005 23:02
Locatie: aarde

Bericht door the Nosepicker » vr 14 feb, 2014 13:15

Zo'n piepertje van een euro op je lichtschakelaar zetten werkt ook. :) Vergeet je je lichten uit te doen, dan hoor je zo'n irritante pieptoon.
In the beginning the Universe was created. This has made a lot of people very angry and has been widely regarded as a bad move.
Douglas Adams

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » vr 14 feb, 2014 15:09

maar achteruitverwarming en ruiterwisser heb ik nooit constant aanstaan, dus hoeft niet over het contact, is trouwens ook een apparte groep. Zo'n pieper is ECHT irritant heb ik ervaren. Ik zit nog wel te denken om ipv een olie waarschuwingslampje een pieper aan te sluiten, maar dan wel met een UIT schakelaar er op :)

Dus op contact zetten is dan piepen en starten is weer RUST!

frenkie
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 373
Lid geworden op: za 5 mei, 2007 19:53
Locatie: enschede
Contacteer:

Bericht door frenkie » zo 24 aug, 2014 19:15

LPGo schreef:
frenkie schreef: Maar simpeler kan het dus volgens jou niet?quote]

Simpeler kan wel maar dan wordt e.e.a. onveilig (je kunt relais nummer 1 weglaten en de verlichting rechtstreeks aansturen door de draad van het contactslot, maar dan begint er geheid iets te smeulen (contactslot) en dat wil je niet......

Ik denk dat dit simpel en betrouwbaar is.....
Dat contactslot, bedoel je daar het standaard contactslot mee?? Dat heb ik dan toch vervangen door een hoofdschakelaar die veel meer aan kan en waar bijna alle stroomverbruikers achter hangen? En het starten van het start relais is maar een kleine stroom. De verlichting gebruikt meer stroom, maar daar kan de relais wel tegen omdat het niet over de spoel gaat.

Plaats reactie