ontsteking stellen als de motor uit de auto is?

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

ontsteking stellen als de motor uit de auto is?

Bericht door Denny » zo 23 feb, 2014 12:36

Hoi ik heb een reserve blokje dat ik aan het opknappen ben, nu wil ik de ontsteking stellen als de motor op de werkbank ligt is dit mogelijk? in het blokje zat helemaal geen ontsteking meer dus heb ik alle onderdelen 2de hands aangeschaft (behalve condensator en contactpunten die zijn nieuw) ik lees over een proeflampje maar ik zou niet weten hoe dat werkt dus graag duidelijke uitleg. gr denny

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » zo 23 feb, 2014 12:54

In plaats van proef lampje gewoon ohms doormeten. Je steld eerst de max opening van contactpuntjes daarna de openingshoek met het bekende boortje in vliegwiel (6 mm)

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » zo 23 feb, 2014 13:08

graag ook uitleg over het stellen van de puntjes

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » zo 23 feb, 2014 13:54

Ok, draai de bougies eruit, werkt makkelijker.
Ik neem aan dat het contactpuntjes al hebt gemonteerd in het ontstekingshuis.
Draai de nokkenas door aan het vliegwiel te draaien, jouw blok staat los van de auto dus dat gaat makkelijk.
Zet de nok zo dat het contactpuntjes het verst opengaat. Stel nu de opening van het contact puntje op 0.4mm door de schroef in het ontstekingsbuis los te draaien en het "massa stuk" van het contactpuntje te verstellen.
Daarna een 6 mm staafje in de motorsteun duwen ( linker steun) vliegwiel draaien tot dat het staafje in het gat in het vliegwiel schuift.
Dan de buitenkant van het ontstekingshuis een beetje losschroeven. Zo kun je het huis draaien en dit moet je zo draaien dat het contactpuntje precies op dit moment opengaat. Dat kun je dan weer ohms meten.
Mocht dit niet werken stuur even een pm met je telefoon nummer dan praten we er effe over.

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » zo 23 feb, 2014 14:41

hoi AK freak ik ga het deze week proberen (eerst een metertje of lampje kopen) als het niet lukt stuur ik je een berichtje .Weet je toevallig ook hoe ik de motor kan laten lopen buiten de auto? zoadat ik zeker weet dat hij loopt voordat ik hem ombouw. ik ben het forum aan het afzoeken maar kan het nog niet vinden .gr denny

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » zo 23 feb, 2014 15:16

Zelf nooit gedaan maar kan niet moeilijk zijn.
Als je electrisch alles aansluit zou het zelfs moeten lukken met aanslingeren. Ik zou er de versnellingsbak tegenaan bouwen ivm de start motor maar ja ik ben niet voorzien van sterke bovenramen :D om hem met de hand rond te slingeren.

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 23 feb, 2014 17:27

Het koppelingshuis van een bak is voldoende omdat daar de startmotor op gaat.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » zo 23 feb, 2014 18:58

Hier ligt de motor los op het chassis, de versnellingsbak hangt er niet aan.

je hebt nodig:
1 massa een batterij naar de motor
1 plus draad naar de startmotor
1 plus draad naar de bobijn
benzine

Dan is het een kwestie van met een draadje de + op het relais op de startmotor te voeden.

succes


Afbeelding

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » zo 23 feb, 2014 20:32

ik zal eerst de ontsteking gaan afstellen en daarna ga ik voorbereidingen treffen om te starten ik kom er nog op terug gr denny

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » ma 24 feb, 2014 19:04

hoi ik heb een multimeter gekocht om de weerstand te meten kan me iemand vertellen op welke plaats ik de meetstiften moet houden om de ontsteking te stellen

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 845
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » ma 24 feb, 2014 19:35

Het gaat niet om de precieze weerstandswaarde, je hebt een uitslag op je meter als de contactpunten sluiten en niks als de contactpunten open staan.
Je zet de pluspen van je meter op de plus van de bobine-aansluiting en de minpen ergens aan de massa. Als de contactpunten open staan, meet je niks (of beter gezegd: weerstand oneindig)'. Als ze sluiten, meet je de weerstand van de bobine - die is een paar ohm. Dit geldt dus als je helemaal geen 12 Volt op de plus van je bobine kunt aansluiten / anders werkt een simpel lampje net zo goed,

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » ma 24 feb, 2014 19:37

Hoi Denny,

Trek de kabel los die op het ontstekingshuis aangesloten zit. Sluit daar de ohm meter op aan en hou de andere pen tegen het blok en nu maar meten.... :D

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » ma 24 feb, 2014 19:51

ik heb een boortje van 6mm erin gestopt (plaats tijdpen) maar met de speling die het vliegwiel heeft merk ik geen verschil,maar met een boortje van 5 mm wel .Is dat ook goed?

Gebruikersavatar
AK freak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 238
Lid geworden op: zo 9 dec, 2007 16:53
Locatie: Steensel

Bericht door AK freak » ma 24 feb, 2014 21:00

Wat jij wil, boortje van 6mm werkt bij mij al jaren. Met 5 mm heb je meer speling dus ook voor je onsteektijdsstip. Als je het de eerste keer doet is het even pielen maar zou goed moeten gaan

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 476
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » zo 9 mar, 2014 09:17

Hoi het afstellen van de ontsteking is gelukt maar ik heb toch besloten om de motor om te bouwen zonder eerst te testen vandaag ga ik proefrijden en het weer zit mee

Plaats reactie