restauratie spot 1976

Reparaties, modificaties en onderhoud
Gebruikersavatar
braaksma
Beginner
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: di 5 jan, 2010 20:20
Locatie: drachten

restauratie spot 1976

Bericht door braaksma » zo 2 mar, 2014 16:53

hallo ben een spot aan het restaureren maar de vraag is een origineel chassis of gegalvaniseerd wat vinden jullie ?????? :D :D :D
spot restauratie 1976
1972 loveduck
c5 2005 eclusive

marksmit
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 6 jan, 2014 22:01
Locatie: Midwolda

Bericht door marksmit » zo 2 mar, 2014 16:58

Ligt aan jezelf

ga je voor orgineel en staat de auto na restauratie veel binnen dan t orgineel

ga je er dagelijks mee rijden dan is gegalvaniseerd waarschijnlijk beter voor je
Dyane '73
Acadiane '83
2cv4 '74
Mehari '84
BX Chic '91

Gebruikersavatar
braaksma
Beginner
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: di 5 jan, 2010 20:20
Locatie: drachten

Bericht door braaksma » zo 2 mar, 2014 17:01

wil hem zo origineel mogelijk maken
spot restauratie 1976
1972 loveduck
c5 2005 eclusive

marksmit
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 6 jan, 2014 22:01
Locatie: Midwolda

Bericht door marksmit » zo 2 mar, 2014 17:03

Op die manier ben ik zelf ook tewerk gegaan met me 2cv4 vert tuilerie

heb zelf de keuze voor een ''orgineel '' chassis gegaan volgens de lokale eendeboer gaat deze bij een goede behandeling ook vele jaren mee
Dyane '73
Acadiane '83
2cv4 '74
Mehari '84
BX Chic '91

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » zo 2 mar, 2014 17:05

Je wilt ook waarde behoud? Ik zou altijd een galva nemen, die kan je weer zwart maken.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

marksmit
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 6 jan, 2014 22:01
Locatie: Midwolda

Bericht door marksmit » zo 2 mar, 2014 17:08

Hoe staat een galva tot waarde behoud?
Dyane '73
Acadiane '83
2cv4 '74
Mehari '84
BX Chic '91

Gebruikersavatar
braaksma
Beginner
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: di 5 jan, 2010 20:20
Locatie: drachten

Bericht door braaksma » zo 2 mar, 2014 17:13

inderdaad hoe staat het dan met een taxatie zou het veel verschil uitmaken origineel of galva
spot restauratie 1976
1972 loveduck
c5 2005 eclusive

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » zo 2 mar, 2014 17:16

Een galva chassis gaat niet niet roesten en dat is handig in ons natte landje. En geen roest betekend ook dat er minder onderhoud is aan het chassis.
Bij een zwart gemaakt zie je er niets van maar heb je wel de voordelen. Ook bij een taxatie geeft de meerderheid van taxateuren voorkeur aan goede roestpreventie, dus galva!
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

marksmit
Beginner
Beginner
Berichten: 15
Lid geworden op: ma 6 jan, 2014 22:01
Locatie: Midwolda

Bericht door marksmit » zo 2 mar, 2014 17:19

Nou is galva geen garantie heb laatst een gezien die gewoon aan het roesten was tussen de felsnaad

Nou zal t ook wel verschil maken of je een franzose model galva neemt of orgineel model galva
Dyane '73
Acadiane '83
2cv4 '74
Mehari '84
BX Chic '91

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » zo 2 mar, 2014 17:27

Het normale chassis is opgebouwd uit gevormde platen, nadeel daarvan zijn inderdaad de flensranden. Er komt bij een galva bad wel overal zink maar het chassis kan nog 'bewegen' die kleine scheurtjes geven. Achter die scheurtjes zit dan geen zink en daar gaat het roesten. De holle ruimtes zijn wel beschermd.
Neem je een chassis opgebouwd uit kokers zit er geen beweging in.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1915
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 2 mar, 2014 17:37

er bestaat ook een origineel elektrisch gegalvaniseerd chassis. Ik was niet onder de indruk van de hoeveelheid zink aan de binnenkant; was zelfs zo dun dat de roest er al doorkwam. Maar dat kan natuurlijk een productiefout zijn. Als je de binnenkant goed volspuit met moderne anti-roest producten gaat dat natuurlijk ook weer meer dan 30 jaar mee.

Als je echt voor origineel gaat dan is dit misschien een optie.
Afbeelding

Afbeelding

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

vanVeller
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 302
Lid geworden op: do 29 jun, 2006 10:54
Locatie: Horssen (bij Druten)
Contacteer:

Bericht door vanVeller » zo 2 mar, 2014 17:44

Electrische galvanisatie geeft veel minder zink in de holle ruimte in tegenstelling met een volbad.
Ik denk dat je alle verschillen met elkaar moet vergelijken en zelf moet beslissen. Er zijn een hoop verschillende chassis te koop, elk met hun voor- en nadelen.
Méhari: Kratje, Tomaatje, nr4, Pimpel.
Méhari Gifkikker: 4x4 Voisin, 710cc VGS
2CV Chic met daarachter een Gobanna, Solex 3800(2x)

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1915
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 2 mar, 2014 17:47

ik heb bij twee restauraties nu vier verschillende chassis in de garage gehad. Als je vragen hebt over verschillende fabrikanten moet je maar even een PB-tje sturen.
Één van die chassis was een origineel model thermisch verzinkt. Dat is dus geen aanrader: chassis was door de warmte helemaal kromgetrokken en dus niet meer te gebruiken.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 3 mar, 2014 17:17

Als je met een Spot bezig bent dan zou ik hem zo origineel mogelijk maken.
Die gegalvaniseerde chassis van kokerprofielen vind ik er niet uit zien.
Je trekt de motorkap open en je ziet meteen dat het helemaal niet meer origineel is.

Als je toch voor een verzinkte zou gaan zou ik zoiets nemen als op die foto's hierboven en dan zwart maken.

Dus uiterlijk wel een origonele look maar toch verzinkt.

Gebruikersavatar
braaksma
Beginner
Beginner
Berichten: 18
Lid geworden op: di 5 jan, 2010 20:20
Locatie: drachten

Bericht door braaksma » ma 3 mar, 2014 20:21

Thijs schreef:Als je met een Spot bezig bent dan zou ik hem zo origineel mogelijk maken.
Die gegalvaniseerde chassis van kokerprofielen vind ik er niet uit zien.
Je trekt de motorkap open en je ziet meteen dat het helemaal niet meer origineel is.

Als je toch voor een verzinkte zou gaan zou ik zoiets nemen als op die foto's hierboven en dan zwart maken.

Dus uiterlijk wel een origonele look maar toch verzinkt.
denk dat ik toch voor origineel ga en dan direct naar leeuwarden breng naar gosliga coating en goed laat behandelen kost maar 100 euro en hou de auto zo origineel mogelijk bedankt voor de reacties jongens
spot restauratie 1976
1972 loveduck
c5 2005 eclusive

Plaats reactie