Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
-
pieterc
- Gebruiker
Bericht
door pieterc » ma 8 jul, 2013 22:22
Zou het toevoegen van TSL nog (tijdelijk) verbetering in het schakelgedrag van de bak kunnen bewerkstelligen of is dat weggegooid geld?
Niets heeft zoveel haast, dat het onveilig kan
-
Le Patron
- Regelmatige poster
-
Contacteer:
Bericht
door Le Patron » di 9 jul, 2013 08:36
Zeker geen TSL in de versnellingsbak toevoegen.
Het zou tijdelijk misschien beter schakelen, maar de TSL richt meer schade aan dan dat het goed doet. Niet doen dus.
TSL in de motor is volgens ons prima, dat gebruiken we zelf ook.
-
achtpeter
- Veelvuldig poster
Bericht
door achtpeter » di 9 jul, 2013 17:25
Precies: synchroniseren is wrijving. Een superoliefilm in je synchronaven is teveel van het goede. Daar komt alleen maar meer gekraak van.
-
LPGo
- Veelvuldig poster
-
Contacteer:
Bericht
door LPGo » di 9 jul, 2013 18:20
als je het (tijdelijk wil oplossen) (b.v. nog even naar Spanje ermee en dan reviseren)dan kun je er dikkere olie indoen (b.v. tractoren gebruiken SEA 120) dan kraakt ie (even) minder.....
-
pieterc
- Gebruiker
Bericht
door pieterc » za 24 aug, 2013 18:50
Ik heb mij erbij neergelegd dat de bak voorlopig giert. Het dubbel clutchen wordt al weer net zo gewoon als vroeger op de trekker. Alleen hadden we daar geen voetrgas dus kwam je eigenlijk een hand te kort, dus sturen met je knie. Dikkere olie zou ook kunnen helpen want als de auto net rijdt gaat het schakelen beter. Pas na 15 km wordt het gekraak erger.
-
Ramon
- Heavy user
-
Contacteer:
Bericht
door Ramon » za 24 aug, 2013 21:45
ik gebruik hier in spanje ook sae 120 in de zomer prima in de winter wat minder, als een bak giert kraakt oid dan is ie gewoon stuk en dan helpt olie niet heel veel.. en is dus meestal tijdelijk, ik eg gewoon door rijden tot ie niks meer doet!
-
pieterc
- Gebruiker
Bericht
door pieterc » za 19 okt, 2013 16:40
Ik ben vandaag begonnen de oude Ami-bak open te maken. Ik heb daarvoor in het koppelingshuis de 4 bouten en 4 moeren losgemaakt. Ik krijg het koppelingshuis er niet zomaar af. Moet ik meer geweld gebruiken of moet ik misschien ook nog de bouten waarmee de trommelremmen vastzitten losmaken?
-
AZL57
- Addicted user
Bericht
door AZL57 » za 19 okt, 2013 17:06
niet persé maar wel de 6 moeren die tussen ankerplaat en bak zitten. (per kant) Dan komen de as tappen met de trommels eruit.
diverse Citroens, wat anders.
-
pieterc
- Gebruiker
Bericht
door pieterc » zo 20 okt, 2013 11:33
Ik heb de bak open en het differentiel bekeken. Het ziet er op het oog goed uit. De overbrenging is 8 x 29. Daar was ik naar op zoek want ik wilde een lange bak voor bij het Visablok. Nu eens kijken of ik, met veel hulp, een nieuwe bak kan maken.
-
pieterc
- Gebruiker
Bericht
door pieterc » vr 25 okt, 2013 16:12
Inmiddels is duidelijk geworden dat ik de komende periode niet zoveel tijd heb en dat ik er misschien voor ga kiezen de bak door een Deskundige te laten reviseren. Hebben jullie een goed adres hiervoor? Ik kreeg nog het advies om alleen met SKF lagers te werken, is dat nodig en zijn alle lagers door SKF te leveren?
-
pieterc
- Gebruiker
Bericht
door pieterc » di 4 mar, 2014 21:38
Bij het inschakelen van de eerste versnelling hoor ik een vreemd geluid, een soort meedraaien van iets in de bak met een beetje gekraak. Datzelfde treed ook op bij terugschakelen. Niet bij opschakelen.Zou het de de koppeling kunnen zijn die te weinig vrije slag heeft en zich nu aan het zetten is. Ik heb na een bakwissel pas 20 km gereden.
-
pieterc
- Gebruiker
Bericht
door pieterc » ma 24 mar, 2014 21:30
Ik heb het blok er uit gehaald. Je ziet wat slijtagesporen op de drukgroep maar die zit er pas 1000 km op. Hoe kan ik het druklager controleren of moet je het gewoon maar vervangen?