Project Z - restauratie van een 2CV Spécial 1977

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » vr 18 apr, 2014 11:38

voeteir schreef:Een lager bestaat uit de lagerschaal en de kooi met rollen. Die koop je dus als geheel.
De lagerschaal kan je er makkelij uittikken.
Dus met een lange drijver zachtjes rondom tikken.
Ja, thanks, ik heb het geprobeerd en ze gaan er soepel uit!

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » vr 18 apr, 2014 11:44

De vooras van een Eend zit doorgaans ingewikkelder in elkaar dan een achterasbuis.
Gewoon omdat er meer draaiende delen aanzitten. Dat hoef ik hier niet uit te leggen.

Afbeelding

Blijkt alles goed los te komen. De batteurs hadden een paar flinke tikken nodig om los
te komen (de frotteurs waren er al af). Zelfs de stuurarmen kwamen makkelijk van de
asbuis. De kroonmoeren van de aandrijfassen kon ik bijna met de hand losdraaien (!).

Afbeelding

En de lagerschalen van de draagarmen zijn picobello in orde. Nog even alles
schoonmaken, ontvetten, ontroesten, in de verf zetten, wat kleine onderdelen
vervangen, nieuwe lagers erin, smeren, afstellen en klaar...

De draagarmen waren al van de achteras gescheiden. Het leermoment was dat ik eerst
de naafmoeren had moeten losmaken. Draagmoer nr. 1 heb ik met hamer en beitel
opengetikt, maar daarmee heb ik ook de draad van de naaf beschadigd. Niet meer doen
dus. Sleutelmaatje D. doneerde spontaan een andere draagarm!

Afbeelding

Omdat ik de tweede naafmoer graag gewoon onbeschadigd wilde losdraaien, heb ik de
ZX als contragewicht gebruikt. Dat werkte tenminste.

Afbeelding

Nu kan de complete achteras gereviseerd. Overigens heb ik er proefsgewijs al een
lagerschaal uitgetikt. Dat ging best soepel.

Groet van
Jesper

http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » vr 18 apr, 2014 12:00

Kun je de draad van die beschadigde naaf niet meer repareren of is deze te ver heen??
Inderdaad een mooie leerschool :P dit is wel de beste manier om te leren, door het een keer fout te doen!!
Citroen 2cv6 special 1986

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » wo 23 apr, 2014 08:29

2cvmaarten schreef:Kun je de draad van die beschadigde naaf niet meer repareren of is deze te ver heen??
Inderdaad een mooie leerschool :P dit is wel de beste manier om te leren, door het een keer fout te doen!!
Ik denk dat de draad te ver heen is:

Afbeelding

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » wo 23 apr, 2014 08:38

De Paashaas had een verrassing in petto. Na uren het getril en gebrom van een
komborstel verdragen te hebben, waren de stuurstangen, de batteurs en beide
veerpotten schoon. Ik wil er namelijk een experiment met RX5 en RX10 op loslaten.
Tot op heden was ik blij voorstander van owatrol/RLS. Dus dit zou een koerswijziging
kunnen gaan worden.

Afbeelding

Blijkt bij de linker veerpot - uiteraard aan de voorzijde, waar anders? - ijzeroxide te
zitten. Het met 6 puntlassen vastgezette plaatje dat niet meer doet dan een vilten
keerring op z'n plek te houden, was na 37 jaar aan zijn einde.

Afbeelding

De hele zaak openslijpen? Een heel andere veerpot? Helaas is mijn voorraad
Eendonderdelen schaars (Acadiane daarentegen...). Van de behuizing van mijn
oude cv-ketel heb ik een afdekplaatje met uitgeklopt gat gemaakt. Dat ga ik erop lassen.

Groet van
Jesper

http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 23 apr, 2014 10:06

jesper schreef:
2cvmaarten schreef:Kun je de draad van die beschadigde naaf niet meer repareren of is deze te ver heen??
Inderdaad een mooie leerschool :P dit is wel de beste manier om te leren, door het een keer fout te doen!!
Ik denk dat de draad te ver heen is:

Afbeelding

Groet van
Jesper
dat draad proberen we wel een keer op te knappen als de voorraad goede draagarmen op is.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » wo 23 apr, 2014 13:34

dyane_maniac schreef:dat draad proberen we wel een keer op te knappen als de voorraad goede draagarmen op is.
Check. Deze draagarm gaat op de stapel, niet bij het oud ijzer.
Ik vraag mij trouwens nog steeds af wat dat de functie is van de vilten ring in de opening
van een verpot.

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » wo 23 apr, 2014 14:59

zorgt ervoor dat de veerpot niet gaat rammelen op die ijzeren bus?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » wo 23 apr, 2014 17:40

dyane_maniac schreef:zorgt ervoor dat de veerpot niet gaat rammelen op die ijzeren bus?
Wellicht is dat het. Anders kloenkt de veerpot aan beide kanten via de centreerbussen
door tot in het chassis. Een rijdende klankkast, zeg maar.
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » vr 2 mei, 2014 09:25

jesper schreef:
dyane_maniac schreef:zorgt ervoor dat de veerpot niet gaat rammelen op die ijzeren bus?
Wellicht is dat het. Anders kloenkt de veerpot aan beide kanten via de centreerbussen
door tot in het chassis. Een rijdende klankkast, zeg maar.
Correctie: ik heb inmiddels geleerd dat het een glijlager is voor de centreerbus, omdat de
veerpot erover heen en weer beweegt tijdens het rijden.

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » vr 2 mei, 2014 09:33

Hoewel het oorspronkelijk niet mijn bedoeling was, heb ik na ampel beraad een
gegalvaniseerd chassis van een Duits fabrikaat gekocht. Na afweging vond ik de voordelen
(duurzaamheid, prijs/kwaliteitverhouding) opwegen tegen de nadelen (extra gewicht, niet
origineel). Met Phoenix de Acadiane heb ik het bestelde chassis vorige week bij LeenAPK
in Gouda opgehaald.

Afbeelding

En dan klinkt het misschien gek: ik heb dat chassis zwart geschilderd, zodat het er nog een
beetje origineel uitziet. Eerst nat geschuurd en schoongemaakt om de zouten los te
weken, toen twee lagen primer (zie foto) en nog eens twee lagen zwarte lak.
Extra werk, maar ik ben tevreden. ;-)

Afbeelding

De opbouw van het chassis kan beginnen (als ik de assen klaar heb).

Groet van
Jesper

http://www.glimeend.nl/zdz.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Gebruikersavatar
bob2027
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 98
Lid geworden op: di 13 sep, 2011 22:22
Locatie: apeldoorn

Bericht door bob2027 » vr 2 mei, 2014 10:42

Ik zeg goed bezig!

En je hebt in mijn ogen wel gelijk, het chassis ziet er mooi uit zo!
dyane BX-13-RB verkocht
dyane super 44-YB-75 verkocht
2cv6 mat zwart KH-68-BX
2cv6 special GS-38-LV
AZU 250 42-BB-21
AK 400 frans kent.

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » vr 2 mei, 2014 11:25

had je hulp met uitladen? Ik bedoel die met het rode halsbandje om.
Zwart is idd veeel mooier. Die galva dingen worden altijd lelijk.

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » vr 2 mei, 2014 11:52

wat voor primer heb je gebruikt voor op het zink ?? ik moet tzt dezelfde aktie doen en wil ook het chassis zwart maken, maar een goede primer lijkt mij inderdaad heel verstandig.
BARE METAL CAR

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » ma 5 mei, 2014 10:50

Bij het uitladen had ik helaas geen hulp, slechts bij het inladen. ;-)

Als primer heb ik eenvoudige non-ferroprimer gebruikt. Voordat je die aanbrengt moet je
de te verven delen nat schuren en schoonmaken om de eventuele zoutlaag van het zink te
verwijderen voor een goede hechting.

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Plaats reactie