De vooras van een Eend zit doorgaans ingewikkelder in elkaar dan een achterasbuis.
Gewoon omdat er meer draaiende delen aanzitten. Dat hoef ik hier niet uit te leggen.
Blijkt alles goed los te komen. De batteurs hadden een paar flinke tikken nodig om los
te komen (de frotteurs waren er al af). Zelfs de stuurarmen kwamen makkelijk van de
asbuis. De kroonmoeren van de aandrijfassen kon ik bijna met de hand losdraaien (!).
En de lagerschalen van de draagarmen zijn picobello in orde. Nog even alles
schoonmaken, ontvetten, ontroesten, in de verf zetten, wat kleine onderdelen
vervangen, nieuwe lagers erin, smeren, afstellen en klaar...
De draagarmen waren al van de achteras gescheiden. Het leermoment was dat ik eerst
de naafmoeren had moeten losmaken. Draagmoer nr. 1 heb ik met hamer en beitel
opengetikt, maar daarmee heb ik ook de draad van de naaf beschadigd. Niet meer doen
dus. Sleutelmaatje D. doneerde spontaan een andere draagarm!
Omdat ik de tweede naafmoer graag gewoon onbeschadigd wilde losdraaien, heb ik de
ZX als contragewicht gebruikt. Dat werkte tenminste.
Nu kan de complete achteras gereviseerd. Overigens heb ik er proefsgewijs al een
lagerschaal uitgetikt. Dat ging best soepel.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/zdz.html