Trillende Dyane [OPGELOST!]
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Trillende Dyane [OPGELOST!]
Omdat ik morgen mijn wielen laat balanceren had ik ze er deze morgen even afgehaald.
Mijn oog viel op de stuurasjes: bij één ontbrak het complete t-rubber, en bij de ander is hij, zoals de Fransen zeggen, Abimé. Ofwel niets van over.
Nu stond er hier op het forum een handige handleiding mbt. het vervangen van die dingen, maarja, die werkt helaas niet meer.
Iemand die de betreffende PDF nog heeft of me het kan uitleggen?
Als ik het moet laten doen is het meteen weer zo kostbaar...
Mijn oog viel op de stuurasjes: bij één ontbrak het complete t-rubber, en bij de ander is hij, zoals de Fransen zeggen, Abimé. Ofwel niets van over.
Nu stond er hier op het forum een handige handleiding mbt. het vervangen van die dingen, maarja, die werkt helaas niet meer.
Iemand die de betreffende PDF nog heeft of me het kan uitleggen?
Als ik het moet laten doen is het meteen weer zo kostbaar...
Laatst gewijzigd door Michiel van G. op zo 25 mei, 2014 13:23, 2 keer totaal gewijzigd.
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Bovenstaande methode is natuurlijk wel netjes en je vervangt meteen wat extra onderdelen.
Wil je enkel de rubber hoesjes vervangen dan kan dit ook eenvoudiger.
Verwijder beide bouten van de levier, en tik de levier los.
Maak deze een beetje schoon en haal met een schuurpapiertje de scherpste randjes weg. (Anders kan het rubber bij montage alsnog inscheuren)
Vet de levier goed in
Pak het verlengstuk van je 1/2" doppenset, vet deze in en trek je stuurhoesje tot op de verdikking (zie foto)
Druk nu het verlengstuk tegen het uiteinde van de levier en schuif de rubberhoes er volledig overheen.
Beide boutjes vastzetten en weer borgen
Wil je enkel de rubber hoesjes vervangen dan kan dit ook eenvoudiger.
Verwijder beide bouten van de levier, en tik de levier los.
Maak deze een beetje schoon en haal met een schuurpapiertje de scherpste randjes weg. (Anders kan het rubber bij montage alsnog inscheuren)
Vet de levier goed in
Pak het verlengstuk van je 1/2" doppenset, vet deze in en trek je stuurhoesje tot op de verdikking (zie foto)
Druk nu het verlengstuk tegen het uiteinde van de levier en schuif de rubberhoes er volledig overheen.
Beide boutjes vastzetten en weer borgen
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Ik maak de leviers nooit los. Als de dopmoer eruit is zet ik de fusee op een blokje hout en stuur zover in dat de kogel uit de kop los komt. Oude rubber weg knippen. Nieuwe van binnen goed invetten dan schuift ie wel over de kogel en de kop aan de stuurstang...
Bij een kennis die me deze week vroeg eens naar zijn speling aan de stuurkogels te kijken. Bleek de garage die de fuseepennen had vervangen vergeten te zijn de dopmoeren aan te draaien en te borgen...ook lekker.
Bij een kennis die me deze week vroeg eens naar zijn speling aan de stuurkogels te kijken. Bleek de garage die de fuseepennen had vervangen vergeten te zijn de dopmoeren aan te draaien en te borgen...ook lekker.
diverse Citroens, wat anders.
Hiermee bedoel ik de levier van bovenzijde fuseehuis verwijderen, hier zit hij enkel ingeklemd in een freesgroef, dus tikje met de kunststof hamer en een beetje wrikken en hij is los.Michiel van G. schreef:Die levier lostikken, daar nog tips voor?
De methode van AZL57 heb ik nog niet geprobeerd
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
Ik snap het even niet meer.
De kraag van het hoesje moet tussen de stuurkogel en de stuurstang komen. Dan moet de levier toch helemaal los? Of niet?
En zoja, hoe dan?
edit:
even plaatje geleend:
gedachte volgorde:
1. borging los
2. boutjes eruit
3. levier draaien
4. oude hoesje eraf snijden
5. nieuwe plaatsen
vanaf 5 weet ik dus niet precies hoe ik het hoesje om de levier, en vooral, tussen kogel en stuurstang krijg. (liefst op de manier zoals AK350 zegt)
-levier draaien en opsluitbus losmaken? (eerst splitpen los?)
dan levier eruit trekken met kogel, en dan nieuwe hoes eromheenschuiven en in omgekeerde volgorde weer vastzetten?
De kraag van het hoesje moet tussen de stuurkogel en de stuurstang komen. Dan moet de levier toch helemaal los? Of niet?
En zoja, hoe dan?
edit:
even plaatje geleend:
gedachte volgorde:
1. borging los
2. boutjes eruit
3. levier draaien
4. oude hoesje eraf snijden
5. nieuwe plaatsen
vanaf 5 weet ik dus niet precies hoe ik het hoesje om de levier, en vooral, tussen kogel en stuurstang krijg. (liefst op de manier zoals AK350 zegt)
-levier draaien en opsluitbus losmaken? (eerst splitpen los?)
dan levier eruit trekken met kogel, en dan nieuwe hoes eromheenschuiven en in omgekeerde volgorde weer vastzetten?
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Ik heb geen idee waarom iedereen hier zo moeilijk over doet.
Die bouten en leviertjes weet ik wat allemaal lekker laten zitten.
Borgpennetje er uit.
Moer uit de stuurkogel draaien.
De stuurkogel er uit halen.
Oude hoesje er af trekken.
Nieuwe er op schuiven.
Stuurkogel er weer in met een beetje vet.
Moer er weer in .
Borgpen er weer in.
Al met al een kwartier per kant.
Je wilt die boutjes helemaal niet los draaien omdat je dan met een los stangetje zit te prutsen.
Die bouten en leviertjes weet ik wat allemaal lekker laten zitten.
Borgpennetje er uit.
Moer uit de stuurkogel draaien.
De stuurkogel er uit halen.
Oude hoesje er af trekken.
Nieuwe er op schuiven.
Stuurkogel er weer in met een beetje vet.
Moer er weer in .
Borgpen er weer in.
Al met al een kwartier per kant.
Je wilt die boutjes helemaal niet los draaien omdat je dan met een los stangetje zit te prutsen.
Tja, het kan op meerdere manieren....
Mocht de opsluitring van de stuurkogel te vast zitten kun je dit ook proberen
Vandaag nog effe vervangen, moest toch gebeuren
Alles goed invetten, nog wat extra vet onder de stuurkogel en nog een platte niet scherpe schoevendraaier gebruikt on het rubber over de randjes te helpen.
Mocht de opsluitring van de stuurkogel te vast zitten kun je dit ook proberen
Vandaag nog effe vervangen, moest toch gebeuren
Alles goed invetten, nog wat extra vet onder de stuurkogel en nog een platte niet scherpe schoevendraaier gebruikt on het rubber over de randjes te helpen.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
normaal ben ik niet zo, maar ik begrijp er werkelijk nog steeds geen moer van. Op de
laatste vier plaatjes zie ik dat je de kant waar het ratel-verlengstuk op zit en een buitenkant van het hoesje om de levier doet. Die schuif je richting de stuurkogel. Maar hoe krijg je hem nu in vredesnaam aan de andere kant van de kogel? Dat kan ik me niet visualiseren :S
laatste vier plaatjes zie ik dat je de kant waar het ratel-verlengstuk op zit en een buitenkant van het hoesje om de levier doet. Die schuif je richting de stuurkogel. Maar hoe krijg je hem nu in vredesnaam aan de andere kant van de kogel? Dat kan ik me niet visualiseren :S
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten