Trillende Dyane [OPGELOST!]

Alles over de wielophanging
Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Trillende Dyane [OPGELOST!]

Bericht door Michiel van G. » do 8 mei, 2014 16:33

Omdat ik morgen mijn wielen laat balanceren had ik ze er deze morgen even afgehaald.
Mijn oog viel op de stuurasjes: bij één ontbrak het complete t-rubber, en bij de ander is hij, zoals de Fransen zeggen, Abimé. Ofwel niets van over.
Nu stond er hier op het forum een handige handleiding mbt. het vervangen van die dingen, maarja, die werkt helaas niet meer.

Iemand die de betreffende PDF nog heeft of me het kan uitleggen?
Als ik het moet laten doen is het meteen weer zo kostbaar...
Laatst gewijzigd door Michiel van G. op zo 25 mei, 2014 13:23, 2 keer totaal gewijzigd.

Robcap
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 243
Lid geworden op: vr 29 mar, 2013 11:35
Locatie: Jabeek

Bericht door Robcap » do 8 mei, 2014 18:35

Hij staat er gewoon nog hoor, bijna bij de laatste post.
Hierbij ook nog eens.
stuurkogel vervangen
Groet, Rob
Afbeelding
2CV6 uit 1980,Verte Embrun

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 8 mei, 2014 18:51

Thanks!

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » do 8 mei, 2014 22:18

Bovenstaande methode is natuurlijk wel netjes en je vervangt meteen wat extra onderdelen.

Wil je enkel de rubber hoesjes vervangen dan kan dit ook eenvoudiger.

Verwijder beide bouten van de levier, en tik de levier los.

Maak deze een beetje schoon en haal met een schuurpapiertje de scherpste randjes weg. (Anders kan het rubber bij montage alsnog inscheuren)

Vet de levier goed in

Pak het verlengstuk van je 1/2" doppenset, vet deze in en trek je stuurhoesje tot op de verdikking (zie foto)

Druk nu het verlengstuk tegen het uiteinde van de levier en schuif de rubberhoes er volledig overheen.

Beide boutjes vastzetten en weer borgen

AfbeeldingAfbeelding
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » do 8 mei, 2014 22:37

Die levier lostikken, daar nog tips voor?
Klinkt namelijk als een goede klus voor een weekend, en ook wel slim te doen, gezien mogelijk zand en vuil dat tussen de kogel gaat zitten...

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5115
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 8 mei, 2014 22:56

Ik maak de leviers nooit los. Als de dopmoer eruit is zet ik de fusee op een blokje hout en stuur zover in dat de kogel uit de kop los komt. Oude rubber weg knippen. Nieuwe van binnen goed invetten dan schuift ie wel over de kogel en de kop aan de stuurstang...

Bij een kennis die me deze week vroeg eens naar zijn speling aan de stuurkogels te kijken. Bleek de garage die de fuseepennen had vervangen vergeten te zijn de dopmoeren aan te draaien en te borgen...ook lekker.
diverse Citroens, wat anders.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » do 8 mei, 2014 23:13

Michiel van G. schreef:Die levier lostikken, daar nog tips voor?
Hiermee bedoel ik de levier van bovenzijde fuseehuis verwijderen, hier zit hij enkel ingeklemd in een freesgroef, dus tikje met de kunststof hamer en een beetje wrikken en hij is los.

De methode van AZL57 heb ik nog niet geprobeerd
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 9 mei, 2014 08:50

Ik snap het even niet meer.

De kraag van het hoesje moet tussen de stuurkogel en de stuurstang komen. Dan moet de levier toch helemaal los? Of niet?

En zoja, hoe dan?

edit:
even plaatje geleend:

Afbeelding

gedachte volgorde:
1. borging los
2. boutjes eruit
3. levier draaien
4. oude hoesje eraf snijden
5. nieuwe plaatsen

vanaf 5 weet ik dus niet precies hoe ik het hoesje om de levier, en vooral, tussen kogel en stuurstang krijg. (liefst op de manier zoals AK350 zegt)

-levier draaien en opsluitbus losmaken? (eerst splitpen los?)
dan levier eruit trekken met kogel, en dan nieuwe hoes eromheenschuiven en in omgekeerde volgorde weer vastzetten?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 9 mei, 2014 15:38

Ik heb geen idee waarom iedereen hier zo moeilijk over doet.

Die bouten en leviertjes weet ik wat allemaal lekker laten zitten.

Borgpennetje er uit.
Moer uit de stuurkogel draaien.
De stuurkogel er uit halen.
Oude hoesje er af trekken.
Nieuwe er op schuiven.
Stuurkogel er weer in met een beetje vet.
Moer er weer in .
Borgpen er weer in.

Al met al een kwartier per kant.

Je wilt die boutjes helemaal niet los draaien omdat je dan met een los stangetje zit te prutsen.

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » vr 9 mei, 2014 21:09

Tja, het kan op meerdere manieren....
Mocht de opsluitring van de stuurkogel te vast zitten kun je dit ook proberen

Vandaag nog effe vervangen, moest toch gebeuren
AfbeeldingAfbeelding
AfbeeldingAfbeelding

Alles goed invetten, nog wat extra vet onder de stuurkogel en nog een platte niet scherpe schoevendraaier gebruikt on het rubber over de randjes te helpen.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » vr 9 mei, 2014 21:27

normaal ben ik niet zo, maar ik begrijp er werkelijk nog steeds geen moer van. Op de
laatste vier plaatjes zie ik dat je de kant waar het ratel-verlengstuk op zit en een buitenkant van het hoesje om de levier doet. Die schuif je richting de stuurkogel. Maar hoe krijg je hem nu in vredesnaam aan de andere kant van de kogel? Dat kan ik me niet visualiseren :S

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » vr 9 mei, 2014 22:15

Begrijp je wel hoe je de stuurkogel er uit haalt?

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » za 10 mei, 2014 00:08

Het is dat je zover weg woont anders zou ik je wel helpen (of je moet een toer ritje midden Limburg willen maken), niemand in de buurt van Zeist die langs kan/wil gaan? Is en klusje van nog geen uur voor beide kanten inclusief koffie drinken en handen wassen :wink:
Citroen 2cv6 special 1986

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2676
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » za 10 mei, 2014 10:37

ik ga het gewoon proberen. Dat werkt meestal het beste.
Ik heb complete injectiesystemen ingebouwd, benzinetanken vervangen, remklauwen gereviseerd, rembekrachtigingen geïnstalleerd, dus dan moet dit me ook gewoon lukken... :D

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » za 10 mei, 2014 15:30

In dat geval snap ik niet dat dit dan zo'n vraagstuk voor je is! je zegt het zelf al, gewoon doen. :D
Citroen 2cv6 special 1986

Plaats reactie