warm lopen
warm lopen
Mijn 2cv loopt warm .bij een snelheid van 100trekt hij zeer goed door wat fijn is bij inhalen dus pouwer genoeg maar na een kilometer boven de 100 loopt hij warm en begint dus in te houden en stoten .moet dan de vlucht strook op om af te koelen.
Heb Ollie en filters vervangen radiator van buiten door gespoten met warm schuim.
Oli peil is constant en moter loopt als een zonnetje. Nu blijft verder dus niet veel meer over dan de oli radiator binnen op te schoonen. Om nu niet alles te moeten demonteren hoorde ik dat er ook een middel is wat je aan de oli kunt toevoegen en dan een 20 minuten laten lopen en dan oli en filter verversen .wie heeft hier ervaring mee .op onstekings gebied is alles ook oké electro ontsteking en nieuwe bougies . ook bij berg op rijden loopt hij ook warm .
Heb Ollie en filters vervangen radiator van buiten door gespoten met warm schuim.
Oli peil is constant en moter loopt als een zonnetje. Nu blijft verder dus niet veel meer over dan de oli radiator binnen op te schoonen. Om nu niet alles te moeten demonteren hoorde ik dat er ook een middel is wat je aan de oli kunt toevoegen en dan een 20 minuten laten lopen en dan oli en filter verversen .wie heeft hier ervaring mee .op onstekings gebied is alles ook oké electro ontsteking en nieuwe bougies . ook bij berg op rijden loopt hij ook warm .
Gewoon 2cv
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2164
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
Re: warm lopen
Dat middel heet Forté Advanced Formula Motor Flush.joopsmit schreef:Om nu niet alles te moeten demonteren hoorde ik dat er ook een middel is wat je aan de oli kunt toevoegen en dan een 20 minuten laten lopen en dan oli en filter verversen .
Ik heb het bij mijn Volvo 850 gebruikt, en de olie kwam er pikzwart uit, dus reinigen doet het zeker.
Op advies van een collega heb ik er daarna ook een flesje TSL olie toevoeging in gekieperd, en de motor lijkt daardoor nog net wat soepeler op te pakken. (Een eendengarage in het zuiden van het land bejubelt het spul).
Er zijn overigens ook mensen die in plaats van Forté ATF olie als motorreiniger inzetten. 3/4 olie in het carter en aanvullen met ATF olie.
Zelfde procedure, 20 min. stationair laten lopen, en daarna de olie verversen. ATF olie is goedkoper dan Forté....
Eendracht maakt macht.
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Alles kan maar bij een motor dat altijd gewoon heeft gedraaid lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de koeler van binnen verstopt zit. Of heeft je blok jaren stil gestaan? Je ventilator draait toch wel gewoon? Geen bout verloren of het hard er uit gebroken? (dan zou de dynamo ook slecht of niet laden)
Draai je ventilator er eens af en kijk binnen in de koeltunnel. Poos geleden zelf een eend gekocht dat ooit op\over berg zand was overgevlogen. De hele koel tunnel zat vol met zand en olie smurrie en koelde daarom niet meer. Als je de kachel aandoet voel dan eens naar de warme lucht die binnen komt. Die lucht moet dan zo warm zijn dat je naar minuut of zo echt je vingers brand.
Kan het zijn dat je bobine stuk is als deze te warm word krijg ook een sputter gedrag en vermogen verlies.
Heb je niet onlangs de hand rem gesteld. Als remblokjes heel iets aan lopen kunnen ze warm worden waardoor ze door het rijden steeds warmer worden en steeds vaster gaan zitten. Voelt dan als vermogen verlies en gaat sputteren omdat de eend dan verzuipt De rem olie word dan ook heet en je zou dan eigenlijk ook iets van een sponzig rempedaal moeten voelen.
Ontsteking getjekt? Een verkeerde bougie keuze kan ook zulke klachten veroorzaken.
Heb je ff weer een paar andere tjek punten voordat je het hele blok uit elkaar moet gaan draaien. Als de koeler echt verstopt zit heeft de eend in het verleden echt achterstallige onderhoud gehad. Ga er dan maar van uit dat je de koeler er niet heel afkrijgt, bij een oud goed onderhouden blok kunnen die krengen al zo vast zitten dat die pijpjes afbreken bij het losdraaien.
suc6
Draai je ventilator er eens af en kijk binnen in de koeltunnel. Poos geleden zelf een eend gekocht dat ooit op\over berg zand was overgevlogen. De hele koel tunnel zat vol met zand en olie smurrie en koelde daarom niet meer. Als je de kachel aandoet voel dan eens naar de warme lucht die binnen komt. Die lucht moet dan zo warm zijn dat je naar minuut of zo echt je vingers brand.
Kan het zijn dat je bobine stuk is als deze te warm word krijg ook een sputter gedrag en vermogen verlies.
Heb je niet onlangs de hand rem gesteld. Als remblokjes heel iets aan lopen kunnen ze warm worden waardoor ze door het rijden steeds warmer worden en steeds vaster gaan zitten. Voelt dan als vermogen verlies en gaat sputteren omdat de eend dan verzuipt De rem olie word dan ook heet en je zou dan eigenlijk ook iets van een sponzig rempedaal moeten voelen.
Ontsteking getjekt? Een verkeerde bougie keuze kan ook zulke klachten veroorzaken.
Heb je ff weer een paar andere tjek punten voordat je het hele blok uit elkaar moet gaan draaien. Als de koeler echt verstopt zit heeft de eend in het verleden echt achterstallige onderhoud gehad. Ga er dan maar van uit dat je de koeler er niet heel afkrijgt, bij een oud goed onderhouden blok kunnen die krengen al zo vast zitten dat die pijpjes afbreken bij het losdraaien.
suc6
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
oja! Een eend kan met deze temperatuur en een schone koeltunel ook wel met een halfdich geslipte olie radiator rijden zonder dat deze warm word en zeker op de snelweg waar je volop rijwind hebt. Is natuurlijk niet ok maar ze houd het 100% zeker langer uit dan 1 km voordat ze warm loop verschijnselen krijgt.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics
Dat dus. Makkelijk te checken en het zou prima kunnen met de genoemde symptomen, na een kilometer ofzo is de carb leeggetrokken en is er niet voldoende brandstoftoevoer meer.André Post schreef:Weet je zeker dat het warm lopen is en niet benzine tekort door bijvoorbeeld een dicht ontluchtings gaatje in de benzinedop.
Ik vermoed een benzine pomp die veel lucht aanzuigt, zoals al gezegd.
Dus of gare pomp.
Of ergens slechte benzine leiding.
Benzineleiding van carbu afhalen en ff starten.
De benzine opvangen in glazen potje.
Vooral goed kijken of er lucht mee komt.
Gooie kans dat dit het is.
Ik heb dit afgelopen jaren met meerdere eenden gehad. Hadden allemaal de orginle pomp nog.
Vastlopen lijkt me niet. want dan rijd ie daarna over het algemeen niet meer normaal.
Schade aan cilinder en zuigers.
Dus of gare pomp.
Of ergens slechte benzine leiding.
Benzineleiding van carbu afhalen en ff starten.
De benzine opvangen in glazen potje.
Vooral goed kijken of er lucht mee komt.
Gooie kans dat dit het is.
Ik heb dit afgelopen jaren met meerdere eenden gehad. Hadden allemaal de orginle pomp nog.
Vastlopen lijkt me niet. want dan rijd ie daarna over het algemeen niet meer normaal.
Schade aan cilinder en zuigers.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980