warm lopen

Plaats reactie
Gebruikersavatar
joopsmit
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 58
Lid geworden op: za 19 sep, 2009 11:32
Locatie: maastricht

warm lopen

Bericht door joopsmit » zo 18 mei, 2014 00:18

Mijn 2cv loopt warm .bij een snelheid van 100trekt hij zeer goed door wat fijn is bij inhalen dus pouwer genoeg maar na een kilometer boven de 100 loopt hij warm en begint dus in te houden en stoten .moet dan de vlucht strook op om af te koelen.
Heb Ollie en filters vervangen radiator van buiten door gespoten met warm schuim.
Oli peil is constant en moter loopt als een zonnetje. Nu blijft verder dus niet veel meer over dan de oli radiator binnen op te schoonen. Om nu niet alles te moeten demonteren hoorde ik dat er ook een middel is wat je aan de oli kunt toevoegen en dan een 20 minuten laten lopen en dan oli en filter verversen .wie heeft hier ervaring mee .op onstekings gebied is alles ook oké electro ontsteking en nieuwe bougies . ook bij berg op rijden loopt hij ook warm .
Gewoon 2cv

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2162
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 18 mei, 2014 02:10

Weet je zeker dat het warm lopen is en niet benzine tekort door bijvoorbeeld een dicht ontluchtings gaatje in de benzinedop.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » zo 18 mei, 2014 08:50

André zou best gelijk kunnen hebben. Kijk daar eerst eens naar.

Welke benzine gooi je erin?
Euro 95 kan bij standaard zuigers (8.5 of 9.0) zorgen voor pingelen en inhouden, waarbij je de kop van de zuiger verbrandt. Wat voor type motor zit erin?
Kleppen goed gesteld?

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Re: warm lopen

Bericht door bebe » zo 18 mei, 2014 10:04

joopsmit schreef:Om nu niet alles te moeten demonteren hoorde ik dat er ook een middel is wat je aan de oli kunt toevoegen en dan een 20 minuten laten lopen en dan oli en filter verversen .
Dat middel heet Forté Advanced Formula Motor Flush.

Ik heb het bij mijn Volvo 850 gebruikt, en de olie kwam er pikzwart uit, dus reinigen doet het zeker.

Op advies van een collega heb ik er daarna ook een flesje TSL olie toevoeging in gekieperd, en de motor lijkt daardoor nog net wat soepeler op te pakken. (Een eendengarage in het zuiden van het land bejubelt het spul).

Er zijn overigens ook mensen die in plaats van Forté ATF olie als motorreiniger inzetten. 3/4 olie in het carter en aanvullen met ATF olie.
Zelfde procedure, 20 min. stationair laten lopen, en daarna de olie verversen. ATF olie is goedkoper dan Forté....
Eendracht maakt macht.

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 18 mei, 2014 10:09

Alles kan maar bij een motor dat altijd gewoon heeft gedraaid lijkt het mij onwaarschijnlijk dat de koeler van binnen verstopt zit. Of heeft je blok jaren stil gestaan? Je ventilator draait toch wel gewoon? Geen bout verloren of het hard er uit gebroken? (dan zou de dynamo ook slecht of niet laden)

Draai je ventilator er eens af en kijk binnen in de koeltunnel. Poos geleden zelf een eend gekocht dat ooit op\over berg zand was overgevlogen. De hele koel tunnel zat vol met zand en olie smurrie en koelde daarom niet meer. Als je de kachel aandoet voel dan eens naar de warme lucht die binnen komt. Die lucht moet dan zo warm zijn dat je naar minuut of zo echt je vingers brand.

Kan het zijn dat je bobine stuk is als deze te warm word krijg ook een sputter gedrag en vermogen verlies.

Heb je niet onlangs de hand rem gesteld. Als remblokjes heel iets aan lopen kunnen ze warm worden waardoor ze door het rijden steeds warmer worden en steeds vaster gaan zitten. Voelt dan als vermogen verlies en gaat sputteren omdat de eend dan verzuipt De rem olie word dan ook heet en je zou dan eigenlijk ook iets van een sponzig rempedaal moeten voelen.

Ontsteking getjekt? Een verkeerde bougie keuze kan ook zulke klachten veroorzaken.

Heb je ff weer een paar andere tjek punten voordat je het hele blok uit elkaar moet gaan draaien. Als de koeler echt verstopt zit heeft de eend in het verleden echt achterstallige onderhoud gehad. Ga er dan maar van uit dat je de koeler er niet heel afkrijgt, bij een oud goed onderhouden blok kunnen die krengen al zo vast zitten dat die pijpjes afbreken bij het losdraaien.
suc6
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 18 mei, 2014 10:29

oja! Een eend kan met deze temperatuur en een schone koeltunel ook wel met een halfdich geslipte olie radiator rijden zonder dat deze warm word en zeker op de snelweg waar je volop rijwind hebt. Is natuurlijk niet ok maar ze houd het 100% zeker langer uit dan 1 km voordat ze warm loop verschijnselen krijgt.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

landloper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 297
Lid geworden op: zo 29 jan, 2006 16:41
Locatie: het Westen

Bericht door landloper » zo 18 mei, 2014 14:16

Weet je zeker dat hij warm loopt? Lijkt me eerder versleten benzinepomp of gare bobine.
2CV6 club '86, BMW R1150GS '02

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3044
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 18 mei, 2014 16:23

Zit de ventilator nog vast?
Is het hart niet uit de ventilator gebroken?

Erasmo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 757
Lid geworden op: zo 16 nov, 2008 22:24
Locatie: Achterhoek

Bericht door Erasmo » zo 18 mei, 2014 16:48

André Post schreef:Weet je zeker dat het warm lopen is en niet benzine tekort door bijvoorbeeld een dicht ontluchtings gaatje in de benzinedop.
Dat dus. Makkelijk te checken en het zou prima kunnen met de genoemde symptomen, na een kilometer ofzo is de carb leeggetrokken en is er niet voldoende brandstoftoevoer meer.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 513
Lid geworden op: za 7 feb, 2009 14:12
Locatie: Zeist

Bericht door verkuilm » zo 18 mei, 2014 23:03

Ik vermoed een benzine pomp die veel lucht aanzuigt, zoals al gezegd.
Dus of gare pomp.
Of ergens slechte benzine leiding.

Benzineleiding van carbu afhalen en ff starten.
De benzine opvangen in glazen potje.
Vooral goed kijken of er lucht mee komt.

Gooie kans dat dit het is.
Ik heb dit afgelopen jaren met meerdere eenden gehad. Hadden allemaal de orginle pomp nog.


Vastlopen lijkt me niet. want dan rijd ie daarna over het algemeen niet meer normaal.
Schade aan cilinder en zuigers.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5000
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » do 22 mei, 2014 07:53

te magere carburateur afstelling kan ook voor een hete motor zorgen. Ik had hetzelfde probleem ook met een 18 pk. Andere optie een warme wordende klep gaat vasthangen.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » vr 23 mei, 2014 07:22

Eerst eens een rondje kleppen stellen?
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Plaats reactie