Phoenix de Acadiane
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Phoenix de Acadiane
Velen van jullie kennen 'm. Phoenix de Acadiane uit 1985. Een beetje jaune service en
blauw 729 van Karwei van buiten, een snorrend 602 cc AM2-blok onder de motorkap.
Hij komt overal en nergens. St. Petersburg, Francorchamps, Noordkaap, Lavaré,
Pyreneeën, St.-Dizier, Zondereigen, to name but a few.
Al jaren houd ik bij wat Phoenix zoal overkomt. Dat doe ik op de weblog, die geen weblog is:
http://www.glimeend.nl/aca.html
En soms zijn er momenten dat je net even wat meer met mensen - dus jullie - wilt delen
over je A-type, dus vandaar dit topic.
blauw 729 van Karwei van buiten, een snorrend 602 cc AM2-blok onder de motorkap.
Hij komt overal en nergens. St. Petersburg, Francorchamps, Noordkaap, Lavaré,
Pyreneeën, St.-Dizier, Zondereigen, to name but a few.
Al jaren houd ik bij wat Phoenix zoal overkomt. Dat doe ik op de weblog, die geen weblog is:
http://www.glimeend.nl/aca.html
En soms zijn er momenten dat je net even wat meer met mensen - dus jullie - wilt delen
over je A-type, dus vandaar dit topic.
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Phoenix de Acadiane
Op de terugweg van de Franse nationale in St.-Dizier houdt Phoenix plotseling op
op de E19 bij Kontich (B) in. Hup, naar de kant en de linker bougie blijkt vergaan te zijn...
Met vereende krachten hebben we in de afgelopen week - met dank aan medeforummers
vanVeller, Hilke en pistachke - de beschadigde cilinderkop en zuiger vervangen.
Opgetogen wilde ik vrijdag naar huis rijden - eerst nog even langs het Ei in Rotterdam -
maar bij knooppunt Galder gebeurde weer hetzelfde: plotseling inhouden (net als je op de
linkerbaan met 100 km/u probeert in te voegen op de A16...). De WW heeft me gesleept
naar Rijsbergen en vanaf daar ben ik met een aardige berger naar mijn sleutelplek
benoorden Amsterdam gebracht.
Wat is er nu weer mis? De bougie is OK. In ieder geval heb ik op de linker kop minder
compressie dan op de rechter...
op de E19 bij Kontich (B) in. Hup, naar de kant en de linker bougie blijkt vergaan te zijn...
Met vereende krachten hebben we in de afgelopen week - met dank aan medeforummers
vanVeller, Hilke en pistachke - de beschadigde cilinderkop en zuiger vervangen.
Opgetogen wilde ik vrijdag naar huis rijden - eerst nog even langs het Ei in Rotterdam -
maar bij knooppunt Galder gebeurde weer hetzelfde: plotseling inhouden (net als je op de
linkerbaan met 100 km/u probeert in te voegen op de A16...). De WW heeft me gesleept
naar Rijsbergen en vanaf daar ben ik met een aardige berger naar mijn sleutelplek
benoorden Amsterdam gebracht.
Wat is er nu weer mis? De bougie is OK. In ieder geval heb ik op de linker kop minder
compressie dan op de rechter...
Laatst gewijzigd door Jesper op zo 8 jun, 2014 18:38, 9 keer totaal gewijzigd.
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Re: Phoenix de Acadiane
Minder compressie op een cilinderkop doet vermoeden dat er iets mis is met de
zuigerveren. Dus trok ik vandaag de cilinderkop los en mijn vermoeden werd bewaarheid:
de zuigerveren van de linker zuiger waren beschadigd en zaten volledig vast in de zuiger.
Hoe kan dat nou weer...? De olieleiding naar de kop lekte niet, dus de kop kreeg genoeg
olie. Dus waarom is de zuiger (vermoedelijk) te warm geworden...? Toen ik de cilinderkop
per toeval ondersteboven op de werkbank zette, zag ik 't...
Afgelopen dinsdag heb ik zelf - en niemand anders - de cilinderkop fout gemonteerd en
daarbij de geleidebuizen van de stoterstangen opgestuikt. Ohmmm. Ik weet niet meer
hoe vaak ik een cilinderkop losgemaakt en weer vastgezet heb op een blok, maar dit is
me nog niet eerder overkomen.
Leermoment. Maar de brilrubbers zaten goed!
zuigerveren. Dus trok ik vandaag de cilinderkop los en mijn vermoeden werd bewaarheid:
de zuigerveren van de linker zuiger waren beschadigd en zaten volledig vast in de zuiger.
Hoe kan dat nou weer...? De olieleiding naar de kop lekte niet, dus de kop kreeg genoeg
olie. Dus waarom is de zuiger (vermoedelijk) te warm geworden...? Toen ik de cilinderkop
per toeval ondersteboven op de werkbank zette, zag ik 't...
Afgelopen dinsdag heb ik zelf - en niemand anders - de cilinderkop fout gemonteerd en
daarbij de geleidebuizen van de stoterstangen opgestuikt. Ohmmm. Ik weet niet meer
hoe vaak ik een cilinderkop losgemaakt en weer vastgezet heb op een blok, maar dit is
me nog niet eerder overkomen.
Leermoment. Maar de brilrubbers zaten goed!
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Tja, Bartje, daar twijfel ik ook aan. De klepstoters lopen met wat weerstand, maar dat heeftBartje schreef:Dat is allemaal mooi klote.. maar ik vraag me af of het 1 met het ander te maken heeft.
geen direct effect op de zuiger. Tenzij daardoor (en het eventuele olieverlies) de kleppen
anders zijn gaan lopen, waardoor de verbrandingskamer te heet werd en de zuigerveren
daardoor er de brui aan gaven..?
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1216
- Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
- Locatie: West Fryslan
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
We hebben zuiger en cilinder (passend bij elkaar) en de kop vervangen.Bertje Beige schreef:Heb je nadat je vanuit St Dizier bent gestrand, alleen de linker zuiger en de kop vervangen?
Cilinder en zuiger horen toch bij elkaar?
Die beschadigde buisjes laten nog wel olie door naar het carter, dus het lijkt me eigenlijk niet dat dat de oorzaak is
Bij controle van de klepspeling op de linker kop gisteren na het stilvallen, constateerde ik te
strak staande kleppen, terwijl we die echt mooi hadden gesteld. De klepspeling rechts, die
we tegelijkertijd gesteld hadden, stond nog goed.
Nu is het gissen naar oorzaak en gevolg: heeft de beschadiging aan de buizen geleid tot
wrijving, minder oliekoeling waardoor de kleppen te heet werden en de zuigerveren aan
gort gingen?
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Uiteraard, maar de kleppen waren onbeschadigd. Het waren de zuigerveren die er deAZL57 schreef:Als kleppen niet goed sluiten kunnen ze heel heet worden. En zelfs verbranden.
brui aan hadden gegeven...
Inmiddels zitten er een andere zuiger en cilinder en cilinderkop op. Bij het vastzetten
van het spruitstuk ging het aandraaien van de bouten en moeren 7x goed en de laatste
keer fout...
Een tapeind draaide linksvoor in de cilinderkop dol. Dat is nu hersteld. Gisteren startte
Phoenix ook weer - dankzij hulp van buitenaf - maar er is nog een compressieverschil
tussen de bestaande kop rechts (9,5) en de nieuwe kop links (8,5).
We hebben ons achter onze oren gekrabd en zijn vervolgens gaan bbq'en...
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/aca.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Verschil in compressie kon maar één ding betekenen: zuigerveren die niet goed zaten.
Met hulp van Hilke het spruitstuk gelicht, kop losgemaakt, cilinder losgehaald en
ja: de zuigerveren zaten niet helemaal goed. Dus die weer in de juiste stand gezet en
alles weer in de omgekeerde volgorde gemonteerd. Toen was de compressie in beide
cilinderkoppen exact gelijk.
De volgende dag hebben we bij mooi weer een testrit gemaakt: Phoenix rijdt weer
als vanouds! Dus heb ik een rondedans gedaan.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/aca.html
Met hulp van Hilke het spruitstuk gelicht, kop losgemaakt, cilinder losgehaald en
ja: de zuigerveren zaten niet helemaal goed. Dus die weer in de juiste stand gezet en
alles weer in de omgekeerde volgorde gemonteerd. Toen was de compressie in beide
cilinderkoppen exact gelijk.
De volgende dag hebben we bij mooi weer een testrit gemaakt: Phoenix rijdt weer
als vanouds! Dus heb ik een rondedans gedaan.
Groet van
Jesper
http://www.glimeend.nl/aca.html
Laatst gewijzigd door Jesper op di 22 jul, 2014 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
Correct! We hebben een stroef lopende nokvolger linksvoor vervangen door eentje die welHilke schreef:En de nokvolgers
lekker heen en weer gleed. Toen was de irritante tik ook weg!
[edit: daar zijn bewegende beelden van...]
Groet van
Jesper
Laatst gewijzigd door Jesper op wo 23 jul, 2014 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1000
- Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
- Locatie: Amsterdam
- Contacteer:
De sloptopeningen zaten niet goed, dus niet 60 graden van elkaar af. Ze moetenazuiper schreef:Jesper, wat bedoelde je met "de zuigerveren zaten niet goed / niet in de juiste stand" ?? zaten de slotopeningen niet ieder op 60 graden t.o.v. elkaar of had je compressie- en schraapveren onderling verwisseld ??
tijdens de montage verschoven zijn. De slotopeningen zaten te dicht op elkaar en dat
kan het verschil in compressie verklaren.
Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)