Phoenix de Acadiane

Alles over het heerlijke eendrijden.
Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Phoenix de Acadiane

Bericht door Jesper » za 7 jun, 2014 20:26

Velen van jullie kennen 'm. Phoenix de Acadiane uit 1985. Een beetje jaune service en
blauw 729 van Karwei van buiten, een snorrend 602 cc AM2-blok onder de motorkap.
Hij komt overal en nergens. St. Petersburg, Francorchamps, Noordkaap, Lavaré,
Pyreneeën, St.-Dizier, Zondereigen, to name but a few.

Afbeelding

Al jaren houd ik bij wat Phoenix zoal overkomt. Dat doe ik op de weblog, die geen weblog is:
http://www.glimeend.nl/aca.html

En soms zijn er momenten dat je net even wat meer met mensen - dus jullie - wilt delen
over je A-type, dus vandaar dit topic. ;-)
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Phoenix de Acadiane

Bericht door Jesper » za 7 jun, 2014 20:40

Op de terugweg van de Franse nationale in St.-Dizier houdt Phoenix plotseling op
op de E19 bij Kontich (B) in. Hup, naar de kant en de linker bougie blijkt vergaan te zijn...

Afbeelding

Met vereende krachten hebben we in de afgelopen week - met dank aan medeforummers
vanVeller, Hilke en pistachke - de beschadigde cilinderkop en zuiger vervangen.

Afbeelding

Opgetogen wilde ik vrijdag naar huis rijden - eerst nog even langs het Ei in Rotterdam -
maar bij knooppunt Galder gebeurde weer hetzelfde: plotseling inhouden (net als je op de
linkerbaan met 100 km/u probeert in te voegen op de A16...). De WW heeft me gesleept
naar Rijsbergen en vanaf daar ben ik met een aardige berger naar mijn sleutelplek
benoorden Amsterdam gebracht.

Afbeelding

Wat is er nu weer mis? De bougie is OK. In ieder geval heb ik op de linker kop minder
compressie dan op de rechter...
Laatst gewijzigd door Jesper op zo 8 jun, 2014 18:38, 9 keer totaal gewijzigd.
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Re: Phoenix de Acadiane

Bericht door Jesper » zo 8 jun, 2014 18:25

Minder compressie op een cilinderkop doet vermoeden dat er iets mis is met de
zuigerveren. Dus trok ik vandaag de cilinderkop los en mijn vermoeden werd bewaarheid:
de zuigerveren van de linker zuiger waren beschadigd en zaten volledig vast in de zuiger.

Afbeelding

Hoe kan dat nou weer...? De olieleiding naar de kop lekte niet, dus de kop kreeg genoeg
olie. Dus waarom is de zuiger (vermoedelijk) te warm geworden...? Toen ik de cilinderkop
per toeval ondersteboven op de werkbank zette, zag ik 't...

Afbeelding

Afgelopen dinsdag heb ik zelf - en niemand anders - de cilinderkop fout gemonteerd en
daarbij de geleidebuizen van de stoterstangen opgestuikt. Ohmmm. Ik weet niet meer
hoe vaak ik een cilinderkop losgemaakt en weer vastgezet heb op een blok, maar dit is
me nog niet eerder overkomen. :-(

Leermoment. Maar de brilrubbers zaten goed!
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » zo 8 jun, 2014 22:46

Dat is allemaal mooi klote.. maar ik vraag me af of het 1 met het ander te maken heeft.

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » zo 8 jun, 2014 23:23

Bartje schreef:Dat is allemaal mooi klote.. maar ik vraag me af of het 1 met het ander te maken heeft.
Tja, Bartje, daar twijfel ik ook aan. De klepstoters lopen met wat weerstand, maar dat heeft
geen direct effect op de zuiger. Tenzij daardoor (en het eventuele olieverlies) de kleppen
anders zijn gaan lopen, waardoor de verbrandingskamer te heet werd en de zuigerveren
daardoor er de brui aan gaven..?

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 9 jun, 2014 10:08

Heb je nadat je vanuit St Dizier bent gestrand, alleen de linker zuiger en de kop vervangen?
Cilinder en zuiger horen toch bij elkaar?
Die beschadigde buisjes laten nog wel olie door naar het carter, dus het lijkt me eigenlijk niet dat dat de oorzaak is :roll:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4999
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » ma 9 jun, 2014 23:26

maar de buisjes kunnen wel het sluiten van de kleppen hinderen.
diverse Citroens, wat anders.

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » ma 9 jun, 2014 23:48

Bertje Beige schreef:Heb je nadat je vanuit St Dizier bent gestrand, alleen de linker zuiger en de kop vervangen?
Cilinder en zuiger horen toch bij elkaar?
Die beschadigde buisjes laten nog wel olie door naar het carter, dus het lijkt me eigenlijk niet dat dat de oorzaak is :roll:
We hebben zuiger en cilinder (passend bij elkaar) en de kop vervangen.

Bij controle van de klepspeling op de linker kop gisteren na het stilvallen, constateerde ik te
strak staande kleppen, terwijl we die echt mooi hadden gesteld. De klepspeling rechts, die
we tegelijkertijd gesteld hadden, stond nog goed.

Nu is het gissen naar oorzaak en gevolg: heeft de beschadiging aan de buizen geleid tot
wrijving, minder oliekoeling waardoor de kleppen te heet werden en de zuigerveren aan
gort gingen?

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4999
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » di 10 jun, 2014 17:12

Als kleppen niet goed sluiten kunnen ze heel heet worden. En zelfs verbranden.
diverse Citroens, wat anders.

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » za 5 jul, 2014 14:13

AZL57 schreef:Als kleppen niet goed sluiten kunnen ze heel heet worden. En zelfs verbranden.
Uiteraard, maar de kleppen waren onbeschadigd. Het waren de zuigerveren die er de
brui aan hadden gegeven...

Inmiddels zitten er een andere zuiger en cilinder en cilinderkop op. Bij het vastzetten
van het spruitstuk ging het aandraaien van de bouten en moeren 7x goed en de laatste
keer fout...

Afbeelding

Een tapeind draaide linksvoor in de cilinderkop dol. Dat is nu hersteld. Gisteren startte
Phoenix ook weer - dankzij hulp van buitenaf - maar er is nog een compressieverschil
tussen de bestaande kop rechts (9,5) en de nieuwe kop links (8,5).

We hebben ons achter onze oren gekrabd en zijn vervolgens gaan bbq'en...

Groet van
Jesper

http://www.glimeend.nl/aca.html
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » di 22 jul, 2014 02:25

Verschil in compressie kon maar één ding betekenen: zuigerveren die niet goed zaten.

Met hulp van Hilke het spruitstuk gelicht, kop losgemaakt, cilinder losgehaald en
ja: de zuigerveren zaten niet helemaal goed. Dus die weer in de juiste stand gezet en
alles weer in de omgekeerde volgorde gemonteerd. Toen was de compressie in beide
cilinderkoppen exact gelijk.

Afbeelding

De volgende dag hebben we bij mooi weer een testrit gemaakt: Phoenix rijdt weer
als vanouds! Dus heb ik een rondedans gedaan. :D

Groet van
Jesper

http://www.glimeend.nl/aca.html
Laatst gewijzigd door Jesper op di 22 jul, 2014 13:06, 1 keer totaal gewijzigd.
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Hilke
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 735
Lid geworden op: di 10 apr, 2012 08:46
Locatie: Beverwijk

Bericht door Hilke » di 22 jul, 2014 11:55

En de nokvolgers ;)

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » di 22 jul, 2014 13:06

Hilke schreef:En de nokvolgers ;)
Correct! We hebben een stroef lopende nokvolger linksvoor vervangen door eentje die wel
lekker heen en weer gleed. Toen was de irritante tik ook weg! :wink:

[edit: daar zijn bewegende beelden van...]

Groet van
Jesper
Laatst gewijzigd door Jesper op wo 23 jul, 2014 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: wo 22 feb, 2012 20:30
Locatie: Netherlands

Bericht door azuiper » di 22 jul, 2014 15:03

Jesper, wat bedoelde je met "de zuigerveren zaten niet goed / niet in de juiste stand" ?? zaten de slotopeningen niet ieder op 60 graden t.o.v. elkaar of had je compressie- en schraapveren onderling verwisseld ??
BARE METAL CAR

Jesper
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1000
Lid geworden op: ma 18 jul, 2005 22:38
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Jesper » wo 23 jul, 2014 00:30

azuiper schreef:Jesper, wat bedoelde je met "de zuigerveren zaten niet goed / niet in de juiste stand" ?? zaten de slotopeningen niet ieder op 60 graden t.o.v. elkaar of had je compressie- en schraapveren onderling verwisseld ??
De sloptopeningen zaten niet goed, dus niet 60 graden van elkaar af. Ze moeten
tijdens de montage verschoven zijn. De slotopeningen zaten te dicht op elkaar en dat
kan het verschil in compressie verklaren.

Groet van
Jesper
[ www.glimeend.nl ] [ www.flickr.com/photos/glimeend ]
2CV6 Spécial (1990), Acadiane (1985), 2CV Spécial (1976)

Plaats reactie