Accu opgeblazen, dynamo schuldige ??

Laadt je accu niet meer bij? Kookt je accu over?
mark2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 7 jun, 2005 22:03
Locatie: Almere

Accu opgeblazen, dynamo schuldige ??

Bericht door mark2cv » di 10 jun, 2014 16:42

Mijn 2cv special uit 1983 is dit weekend door anwb geholpen. Hij starte niet meer en kreeg met startkabels niet aan de praat. Anwb gaf aan defecte dynamo. Stationair gaf hij 20 volt...... Volgens niet goed wetende anwb heeft 2cv geen spanningsregelaar ...... Zelf denk ik dat de spanningsregelaar is overleden. Zodoende spanningsregelaar & nieuwe accu besteld. Met zo'n nieuwe spanningsregelaar moet probleem dus nu toch over zijn ? Of, zoals garage adviseert, moet ik ook nog aan een nieuwe dynamo ?

Wie kan helpen ?
Laatst gewijzigd door mark2cv op di 10 jun, 2014 18:26, 1 keer totaal gewijzigd.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » di 10 jun, 2014 16:55

Eerst nieuwe spanningsregelaar monteren en de boel meten. Mag max 14,7 volt laden.
Stroomverdeler is van de ontsteking van andere auto's en zit niet op een eend.
Succes!
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » di 10 jun, 2014 16:57

De spanningsregelaar regelt het voltage van de laadstroom bij een eend.
idd eerst vervangen en laadstroom meten met een voltmeter
tweeceevees zijn leuk!

mark2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 7 jun, 2005 22:03
Locatie: Almere

Bericht door mark2cv » di 10 jun, 2014 18:26

engbokho schreef:Eerst nieuwe spanningsregelaar monteren en de boel meten. Mag max 14,7 volt laden.
Stroomverdeler is van de ontsteking van andere auto's en zit niet op een eend.
Succes!
Idd, bedoelde spanningsregelaar, komt door de hitte 😀😀
Laatst gewijzigd door mark2cv op di 10 jun, 2014 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.

mark2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 7 jun, 2005 22:03
Locatie: Almere

Bericht door mark2cv » di 10 jun, 2014 18:32

marcopr schreef:De spanningsregelaar regelt het voltage van de laadstroom bij een eend.
idd eerst vervangen en laadstroom meten met een voltmeter
Hoe meet je dit ? Wat heb ik daar voor nodig, een spanningsmeter van bouwmarkt ?

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 10 jun, 2014 19:04

Ja, of van de A.C. Tion.

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » di 10 jun, 2014 19:21

Ik t altijd op beide accupolen dan zie je vanzelf de laadstroom. Je kan altijd nog een peut gas geven als de laadstroom gelijk blijft is alles weer ok.
Een spanningsmeter is echt niet duur. Altijd handig om bij je te hebben. Bij de LIDL ligt ongeveer 1 keer per jaar ook een goeie in de bakken.
tweeceevees zijn leuk!

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » di 10 jun, 2014 19:24

Bij de Mehari heb ik ook ooit een ontplofte accu gehad.

De oorzaak was hier de spanningsregelaar, die zat hier tegen het kunststof schutbord geschroefd en was niet geaard. Hierdoor werkte hij blijkbaar niet.

De accu kreeg toen ook de volle laadspanning van de dynamo.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

mark2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 7 jun, 2005 22:03
Locatie: Almere

Bericht door mark2cv » di 10 jun, 2014 20:13

marcopr schreef:Ik t altijd op beide accupolen dan zie je vanzelf de laadstroom. Je kan altijd nog een peut gas geven als de laadstroom gelijk blijft is alles weer ok.
Een spanningsmeter is echt niet duur. Altijd handig om bij je te hebben. Bij de LIDL ligt ongeveer 1 keer per jaar ook een goeie in de bakken.
OK morgen even voor een spanningsmeter kijken..... Lidl heeft m nu niet, zag ik in het krantje....

mark2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 9
Lid geworden op: di 7 jun, 2005 22:03
Locatie: Almere

Bericht door mark2cv » di 10 jun, 2014 20:15

AK350 schreef:Bij de Mehari heb ik ook ooit een ontplofte accu gehad.

De oorzaak was hier de spanningsregelaar, die zat hier tegen het kunststof schutbord geschroefd en was niet geaard. Hierdoor werkte hij blijkbaar niet.

De accu kreeg toen ook de volle laadspanning van de dynamo.
Precies, dat heb ik dus ook, denk ik. Garage had het over een op hol geslagen dynamo ??? En die zijn duuuuuuuuur...

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 11 jun, 2014 11:20

De spanningsregelaar defect.

Ooit de oorzaak van een kokende accu. Ik maar denken dat er iemand rotte eieren in de eend had gelegd ;) Gelukkig goed afgelopen want het gas is uiterst brandbaar!
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
marcopr
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1929
Lid geworden op: za 6 okt, 2007 21:41

Bericht door marcopr » wo 11 jun, 2014 12:12

Knalgas
heet dat gas ook niet voor niets.
tweeceevees zijn leuk!

brammie
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 647
Lid geworden op: ma 22 dec, 2008 20:18
Locatie: langweer

Bericht door brammie » wo 11 jun, 2014 12:40

mark2cv schreef:
AK350 schreef:Bij de Mehari heb ik ook ooit een ontplofte accu gehad.

De oorzaak was hier de spanningsregelaar, die zat hier tegen het kunststof schutbord geschroefd en was niet geaard. Hierdoor werkte hij blijkbaar niet.

De accu kreeg toen ook de volle laadspanning van de dynamo.
Precies, dat heb ik dus ook, denk ik. Garage had het over een op hol geslagen dynamo ??? En die zijn duuuuuuuuur...
oorspronkelijk zitten ze op een plastic klem die aan de accu zit
dat is toch ook niet geaard?!
mehari 1969 rouge hopi te koop
HY78 1978 bleu cèleste
2cv club 1980 vert jade
LJ80V 1981 camoflagegroen
LJ80Q 1980 poepiebruin

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 11 jun, 2014 13:54

Jawel hoor, een van de drie draden is een aarde. :-)
Bij het oude type is er een losse draad naar de massa.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5103
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 11 jun, 2014 17:24

die heeft ook metalen voet die massa maakt.
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie