Restauratie 2CV4 1973
-
- Gebruiker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
- Locatie: Achel (België)
- Contacteer:
Restauratie 2CV4 1973
I had het al in mijn voorstellen topic gezet, maar eigenlijk gaat het hele project hier meer thuis horen.
Updates gaan hier volgen en niet meer in mijn voorstel topic.
Hoe het begon:
ik was dus in 2009 aan het rond kijken voor een 2CV en het is niet te geloven, maar op een gegeven moment is de zoektcht stil komen te liggen....
We zijn inmiddels 5jaar verder (op enkele weekjes na) maar de 2CV is er eindelijk gekomen!
Maandagavond 18 augustus werd de 2CV mooi afgeleverd bij de werkplaats van mijn broer (Duck-tuc hier op het forum). Hij belde me meteen op om te zeggen dat ik toch eens moest komen kijken, hij had de koop van de eeuw gedaan. En ja hoor, daar stond ze dan, een beige 2CV4 uit 1973.
Meteen zei mijn broer dat hij 2 keuzes had met deze 2CV, de eerste was om haar zelf op te maken en haar dan door te verkopen, de tweede was, haar aan mij verkopen zodat ik ook eindelijk terug een 2CV had.
Na het overleg thuis, werd de 2CV4 de mijne.
Dus nu na de aankoop kan de restauratie beginnen
zaterdagmiddag, 23 augustus 2014
Mijn vrouw is werken en de kids zijn flink, papa kan aan zijn 2CV gaan sleutelen. Thuis een koffer vol gereedschappen meegenomen en vol goede moed naar de 2CV vertrokken.
De kinderen kunnen zich bezig houden door mij te helpen, en dat doen ze met volle overgave!
Om te beginnen gingen we een keer alle rotzooi die meegeleverd werd met de 2CV een keer eruit halen. Daarbij kwam ik erachter dat de vorige eigenaar nu wel 2 grote wielsleutels moet missen. Lauren en Leander (de kinderen) konden hun plezier niet op. Alle rommel mochten ze op een hoop gooien, de goede onderdelen op een andre hoop.
Daarna begon de echte demontage, als eerste ging de motorkap eraf, de voorste spatborden en de achterste deuren volgden al snel.
Ook de achterste "3e" zijruitjes wilde ik even gedemonteerd hebben om te kijken of er daar veel roest (of zelfs rot) onder zou zitten. Tot mijn grote spijt zitten er onder het linker raampje (chauffeurskant) toch 3 te slechte plekjes die eruit gehaald moeten worden.
Het complete interieur inclusief de mattenset ging er ook uit en zo had ik een goede kijk op de bodem en het chassis. Aan de rechter kant is er ooit aan de bodem "gewerkt" en dat is niet echt op de goede manier gedaan. Dus die slechte stukken wil ik er ook uit gehaald hebben.
Bij verdere controle bleek er aan de achterlichten ook een stukje redelijk "krokant" te zijn, dus dat gaan we ter zijner tijd ook vervangen.
Het hele verhaal is te volgen op
www.tom-thijs.be
en op
www.facebook.com/2cv4restauratie
Mijn kinderen helpen goed met demonteren!
noemen ze dit roest?
Zo ziet ze er nu ongeveer uit (de voorbank is er intussen ook uit.)
Meer foto's en tekst:
www.tom-thijs.be
Updates gaan hier volgen en niet meer in mijn voorstel topic.
Hoe het begon:
ik was dus in 2009 aan het rond kijken voor een 2CV en het is niet te geloven, maar op een gegeven moment is de zoektcht stil komen te liggen....
We zijn inmiddels 5jaar verder (op enkele weekjes na) maar de 2CV is er eindelijk gekomen!
Maandagavond 18 augustus werd de 2CV mooi afgeleverd bij de werkplaats van mijn broer (Duck-tuc hier op het forum). Hij belde me meteen op om te zeggen dat ik toch eens moest komen kijken, hij had de koop van de eeuw gedaan. En ja hoor, daar stond ze dan, een beige 2CV4 uit 1973.
Meteen zei mijn broer dat hij 2 keuzes had met deze 2CV, de eerste was om haar zelf op te maken en haar dan door te verkopen, de tweede was, haar aan mij verkopen zodat ik ook eindelijk terug een 2CV had.
Na het overleg thuis, werd de 2CV4 de mijne.
Dus nu na de aankoop kan de restauratie beginnen
zaterdagmiddag, 23 augustus 2014
Mijn vrouw is werken en de kids zijn flink, papa kan aan zijn 2CV gaan sleutelen. Thuis een koffer vol gereedschappen meegenomen en vol goede moed naar de 2CV vertrokken.
De kinderen kunnen zich bezig houden door mij te helpen, en dat doen ze met volle overgave!
Om te beginnen gingen we een keer alle rotzooi die meegeleverd werd met de 2CV een keer eruit halen. Daarbij kwam ik erachter dat de vorige eigenaar nu wel 2 grote wielsleutels moet missen. Lauren en Leander (de kinderen) konden hun plezier niet op. Alle rommel mochten ze op een hoop gooien, de goede onderdelen op een andre hoop.
Daarna begon de echte demontage, als eerste ging de motorkap eraf, de voorste spatborden en de achterste deuren volgden al snel.
Ook de achterste "3e" zijruitjes wilde ik even gedemonteerd hebben om te kijken of er daar veel roest (of zelfs rot) onder zou zitten. Tot mijn grote spijt zitten er onder het linker raampje (chauffeurskant) toch 3 te slechte plekjes die eruit gehaald moeten worden.
Het complete interieur inclusief de mattenset ging er ook uit en zo had ik een goede kijk op de bodem en het chassis. Aan de rechter kant is er ooit aan de bodem "gewerkt" en dat is niet echt op de goede manier gedaan. Dus die slechte stukken wil ik er ook uit gehaald hebben.
Bij verdere controle bleek er aan de achterlichten ook een stukje redelijk "krokant" te zijn, dus dat gaan we ter zijner tijd ook vervangen.
Het hele verhaal is te volgen op
www.tom-thijs.be
en op
www.facebook.com/2cv4restauratie
Mijn kinderen helpen goed met demonteren!
noemen ze dit roest?
Zo ziet ze er nu ongeveer uit (de voorbank is er intussen ook uit.)
Meer foto's en tekst:
www.tom-thijs.be
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
-
- Regelmatige poster
- Berichten: 267
- Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10
-
- Gebruiker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
- Locatie: Achel (België)
- Contacteer:
Zaterdag hebben we de achterste spatborden dan toch kunnen verwijderen, uiteindelijk is het gelukt zonder de schroeven te moeten uitboren. Een beetje kloppen met een "klopschroevedraaier" kan wonderen verrichten.
Toen de spatborden achteraan verwijderd waren zijn de schroeven verwijderd die de carrosserie en het chassis bij elkaar houden. Ondertussen ben ik begonnen met het losmaken van alle elektrische bekabelingen. Aan de motor en binnen aan het dashbord is alles losgekoppeld en de bekabeling naar de motorruimte gebracht. Alles is "netjes" genummerd zodat terug monteren normaal geen probleem mag zijn.
Nu is de koets eigenlijk volledig kaal en helemaal losgekoppeld van het chassis. In de komende week gaan we kijken of we ze van elkaar kunnen scheiden.
grtzzz
Tom
Toen de spatborden achteraan verwijderd waren zijn de schroeven verwijderd die de carrosserie en het chassis bij elkaar houden. Ondertussen ben ik begonnen met het losmaken van alle elektrische bekabelingen. Aan de motor en binnen aan het dashbord is alles losgekoppeld en de bekabeling naar de motorruimte gebracht. Alles is "netjes" genummerd zodat terug monteren normaal geen probleem mag zijn.
Nu is de koets eigenlijk volledig kaal en helemaal losgekoppeld van het chassis. In de komende week gaan we kijken of we ze van elkaar kunnen scheiden.
grtzzz
Tom
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
-
- Gebruiker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
- Locatie: Achel (België)
- Contacteer:
Gaat helemaal goed komen. Zeker met jou goeie hulp! Thanks!!!duck-tuc schreef:gaat goedkomen broer!!
we zijn nu bezig aan de demontage van de koets op het chassis.
inderdaad een best mooie kleur. Er is een kans dat deze kleur er terug op gaat komen.Lars Faber schreef:Wat is dat voor mooie frisse kleur?
succes met de restauratie!
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
- Michiel van G.
- Heavy user
- Berichten: 2676
- Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
- Locatie: Zeist
- Contacteer:
-
- Gebruiker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
- Locatie: Achel (België)
- Contacteer:
Het Kaske langs het Chassis zetten
Maandag 1 september 2014
16u30: afgewerkt. Even een telefoontje doen naar mijn broer. Hij zei me afgelopen weekend dqt hij enorm veel zin had om de carrosserie en het chassis te scheiden. Hij zei dat hij daar vandaag tijd voor zou hebben.
Na het avondeten kwam hij meteen naar de werkplaats. We legden de laatste hand aan enkele kabels die nog los gemaakt moesten worden (achterlicht bekabeling en brandstoftank bekabeling, de choke-kabel en de koplampverstelling)
Toen dachten we dat het wel mogelijk moest zijn om de kas van het chassis te nemen. gelukkig is de hele kas niet zwaar en konden we het makkelijk met ons tweetjes aan. Nog geen minuut later stond de carrosserie langs het chassis. Klein beetje de werkplaats opruimen en de kas kan binnen gezet worden.
Nadat de kas binnen gezet was kon het verder demonteren van het chassis beginnen. Veel gingen we er vandaag niet meer aan doen. Alleen nog even de (ijzeren) tank verwijderen en proberen om de koplampbeugel van het chassis af te draaien.
Het demonteren viel meer dan redelijk tegen. Dat ding zit aan elke kant met 3 schroeven vast: 1 door de kokerbalk en 2 in de kokerbalk. Aan de chauffeurskant gingen ze redelijk los, aan de passagierskant blijkt 1 draad rot te zijn, hierdoor komt de schroef niet meer uit zijn draad "omhoog". De tweede daar breekt de kop vanaf en de schroef die compleet door het chassis zit? Die kwam gelukkig zonder probleempjes los.
resultaat: de koplampbeugel staat er nog steeds op.
Hoppa.... 't kaske staat er neffe!
Maandag 1 september 2014
16u30: afgewerkt. Even een telefoontje doen naar mijn broer. Hij zei me afgelopen weekend dqt hij enorm veel zin had om de carrosserie en het chassis te scheiden. Hij zei dat hij daar vandaag tijd voor zou hebben.
Na het avondeten kwam hij meteen naar de werkplaats. We legden de laatste hand aan enkele kabels die nog los gemaakt moesten worden (achterlicht bekabeling en brandstoftank bekabeling, de choke-kabel en de koplampverstelling)
Toen dachten we dat het wel mogelijk moest zijn om de kas van het chassis te nemen. gelukkig is de hele kas niet zwaar en konden we het makkelijk met ons tweetjes aan. Nog geen minuut later stond de carrosserie langs het chassis. Klein beetje de werkplaats opruimen en de kas kan binnen gezet worden.
Nadat de kas binnen gezet was kon het verder demonteren van het chassis beginnen. Veel gingen we er vandaag niet meer aan doen. Alleen nog even de (ijzeren) tank verwijderen en proberen om de koplampbeugel van het chassis af te draaien.
Het demonteren viel meer dan redelijk tegen. Dat ding zit aan elke kant met 3 schroeven vast: 1 door de kokerbalk en 2 in de kokerbalk. Aan de chauffeurskant gingen ze redelijk los, aan de passagierskant blijkt 1 draad rot te zijn, hierdoor komt de schroef niet meer uit zijn draad "omhoog". De tweede daar breekt de kop vanaf en de schroef die compleet door het chassis zit? Die kwam gelukkig zonder probleempjes los.
resultaat: de koplampbeugel staat er nog steeds op.
Hoppa.... 't kaske staat er neffe!
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
-
- Gebruiker
- Berichten: 131
- Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
- Locatie: Achel (België)
- Contacteer:
Haha, dank je! K hoop dat het zakje chips smaakt. Fijne reactie van jou!voeteir schreef:Ik zit met een zakje chips in de zetel te wachten op het vervolg...
Ik heb de indruk dat jullie niet stilzitten.
Succes
Ik (we, want mn broer, Duck-Tuc , helpt meer dan goed mee) heb een beetje het idee om voor de winter eigenlijk best veel eraan te doen zodat t in de winter als het veel te koud is een beetje rustiger aan gedaan kan worden.
dank je!pedro schreef:Goe bezig
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973
God Save The TWIN