Restauratie 2CV4 1973

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Restauratie 2CV4 1973

Bericht door SaXoKe » do 28 aug, 2014 22:32

I had het al in mijn voorstellen topic gezet, maar eigenlijk gaat het hele project hier meer thuis horen.

Updates gaan hier volgen en niet meer in mijn voorstel topic.

Hoe het begon:
ik was dus in 2009 aan het rond kijken voor een 2CV en het is niet te geloven, maar op een gegeven moment is de zoektcht stil komen te liggen....

We zijn inmiddels 5jaar verder (op enkele weekjes na) maar de 2CV is er eindelijk gekomen!

Maandagavond 18 augustus werd de 2CV mooi afgeleverd bij de werkplaats van mijn broer (Duck-tuc hier op het forum). Hij belde me meteen op om te zeggen dat ik toch eens moest komen kijken, hij had de koop van de eeuw gedaan. En ja hoor, daar stond ze dan, een beige 2CV4 uit 1973.

Meteen zei mijn broer dat hij 2 keuzes had met deze 2CV, de eerste was om haar zelf op te maken en haar dan door te verkopen, de tweede was, haar aan mij verkopen zodat ik ook eindelijk terug een 2CV had.
Na het overleg thuis, werd de 2CV4 de mijne.

Dus nu na de aankoop kan de restauratie beginnen

zaterdagmiddag, 23 augustus 2014
Mijn vrouw is werken en de kids zijn flink, papa kan aan zijn 2CV gaan sleutelen. Thuis een koffer vol gereedschappen meegenomen en vol goede moed naar de 2CV vertrokken.
De kinderen kunnen zich bezig houden door mij te helpen, en dat doen ze met volle overgave!

Om te beginnen gingen we een keer alle rotzooi die meegeleverd werd met de 2CV een keer eruit halen. Daarbij kwam ik erachter dat de vorige eigenaar nu wel 2 grote wielsleutels moet missen. Lauren en Leander (de kinderen) konden hun plezier niet op. Alle rommel mochten ze op een hoop gooien, de goede onderdelen op een andre hoop.

Daarna begon de echte demontage, als eerste ging de motorkap eraf, de voorste spatborden en de achterste deuren volgden al snel.
Ook de achterste "3e" zijruitjes wilde ik even gedemonteerd hebben om te kijken of er daar veel roest (of zelfs rot) onder zou zitten. Tot mijn grote spijt zitten er onder het linker raampje (chauffeurskant) toch 3 te slechte plekjes die eruit gehaald moeten worden.

Het complete interieur inclusief de mattenset ging er ook uit en zo had ik een goede kijk op de bodem en het chassis. Aan de rechter kant is er ooit aan de bodem "gewerkt" en dat is niet echt op de goede manier gedaan. Dus die slechte stukken wil ik er ook uit gehaald hebben.

Bij verdere controle bleek er aan de achterlichten ook een stukje redelijk "krokant" te zijn, dus dat gaan we ter zijner tijd ook vervangen.


Het hele verhaal is te volgen op
www.tom-thijs.be
en op
www.facebook.com/2cv4restauratie

Afbeelding

Afbeelding

Mijn kinderen helpen goed met demonteren!
Afbeelding

noemen ze dit roest?
Afbeelding

Zo ziet ze er nu ongeveer uit (de voorbank is er intussen ook uit.)
Afbeelding

Meer foto's en tekst:
www.tom-thijs.be
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Bericht door duck-tuc » za 30 aug, 2014 11:49

gaat goedkomen broer!!

we zijn nu bezig aan de demontage van de koets op het chassis.

CitroënAZAM
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 16 okt, 2011 00:10

Bericht door CitroënAZAM » zo 31 aug, 2014 20:13

Wat is dat voor mooie frisse kleur?

succes met de restauratie!

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » zo 31 aug, 2014 20:15

Zaterdag hebben we de achterste spatborden dan toch kunnen verwijderen, uiteindelijk is het gelukt zonder de schroeven te moeten uitboren. Een beetje kloppen met een "klopschroevedraaier" kan wonderen verrichten.
Toen de spatborden achteraan verwijderd waren zijn de schroeven verwijderd die de carrosserie en het chassis bij elkaar houden. Ondertussen ben ik begonnen met het losmaken van alle elektrische bekabelingen. Aan de motor en binnen aan het dashbord is alles losgekoppeld en de bekabeling naar de motorruimte gebracht. Alles is "netjes" genummerd zodat terug monteren normaal geen probleem mag zijn.

Nu is de koets eigenlijk volledig kaal en helemaal losgekoppeld van het chassis. In de komende week gaan we kijken of we ze van elkaar kunnen scheiden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

grtzzz
Tom
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » zo 31 aug, 2014 20:16

duck-tuc schreef:gaat goedkomen broer!!

we zijn nu bezig aan de demontage van de koets op het chassis.
Gaat helemaal goed komen. Zeker met jou goeie hulp! Thanks!!!

Lars Faber schreef:Wat is dat voor mooie frisse kleur?

succes met de restauratie!
inderdaad een best mooie kleur. Er is een kans dat deze kleur er terug op gaat komen.
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2675
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » zo 31 aug, 2014 20:30

de kleur is ivoire borély.
Verbruik: Afbeelding

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » zo 31 aug, 2014 20:35

Michiel van G. schreef:de kleur is ivoire borély.
:D
Dank je wel, die staat hier nu genoteerd. Scheelt me zoekwerk. :wink:
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » di 2 sep, 2014 00:44

Het Kaske langs het Chassis zetten

Maandag 1 september 2014

16u30: afgewerkt. Even een telefoontje doen naar mijn broer. Hij zei me afgelopen weekend dqt hij enorm veel zin had om de carrosserie en het chassis te scheiden. Hij zei dat hij daar vandaag tijd voor zou hebben.

Na het avondeten kwam hij meteen naar de werkplaats. We legden de laatste hand aan enkele kabels die nog los gemaakt moesten worden (achterlicht bekabeling en brandstoftank bekabeling, de choke-kabel en de koplampverstelling)

Toen dachten we dat het wel mogelijk moest zijn om de kas van het chassis te nemen. gelukkig is de hele kas niet zwaar en konden we het makkelijk met ons tweetjes aan. Nog geen minuut later stond de carrosserie langs het chassis. Klein beetje de werkplaats opruimen en de kas kan binnen gezet worden.

Nadat de kas binnen gezet was kon het verder demonteren van het chassis beginnen. Veel gingen we er vandaag niet meer aan doen. Alleen nog even de (ijzeren) tank verwijderen en proberen om de koplampbeugel van het chassis af te draaien.

Het demonteren viel meer dan redelijk tegen. Dat ding zit aan elke kant met 3 schroeven vast: 1 door de kokerbalk en 2 in de kokerbalk. Aan de chauffeurskant gingen ze redelijk los, aan de passagierskant blijkt 1 draad rot te zijn, hierdoor komt de schroef niet meer uit zijn draad "omhoog". De tweede daar breekt de kop vanaf en de schroef die compleet door het chassis zit? Die kwam gelukkig zonder probleempjes los.
resultaat: de koplampbeugel staat er nog steeds op.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoppa.... 't kaske staat er neffe!
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

pedro
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 14 feb, 2014 09:18
Locatie: Antwerpen

Bericht door pedro » di 2 sep, 2014 20:23

Goe bezig :wink:
Dyane 1971: under construction (voorlopig stopgezet)

voeteir
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 386
Lid geworden op: do 29 aug, 2013 08:53
Locatie: meetjesland

Bericht door voeteir » di 2 sep, 2014 20:49

Ik zit met een zakje chips in de zetel te wachten op het vervolg...
Ik heb de indruk dat jullie niet stilzitten.
Succes

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Bericht door duck-tuc » di 2 sep, 2014 21:16

we blijven bezig he :)
dit ging tot nu toe zeer vlot.

binnenkort de kas eens aanpakken.

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » di 2 sep, 2014 23:45

voeteir schreef:Ik zit met een zakje chips in de zetel te wachten op het vervolg...
Ik heb de indruk dat jullie niet stilzitten.
Succes
Haha, dank je! K hoop dat het zakje chips smaakt. Fijne reactie van jou!

Ik (we, want mn broer, Duck-Tuc , helpt meer dan goed mee) heb een beetje het idee om voor de winter eigenlijk best veel eraan te doen zodat t in de winter als het veel te koud is een beetje rustiger aan gedaan kan worden.
pedro schreef:Goe bezig :wink:
dank je!
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » di 2 sep, 2014 23:46

duck-tuc schreef:we blijven bezig he :)
dit ging tot nu toe zeer vlot.

binnenkort de kas eens aanpakken.
Het ging indeedaad best vlot.
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1911
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » wo 3 sep, 2014 09:28

zo, dat gaat lekker.

als je het lassen bewaart tot de winter dan heb je het ook niet koud.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

SaXoKe
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 131
Lid geworden op: vr 4 sep, 2009 14:06
Locatie: Achel (België)
Contacteer:

Bericht door SaXoKe » wo 3 sep, 2014 21:51

RobM schreef:zo, dat gaat lekker.

als je het lassen bewaart tot de winter dan heb je het ook niet koud.

Gr Rob
:lol:
inderdaad, kans bestaat ook dat het zo gaat gebeuren.
Saxo 1.5D VTS 2002
Berlingo III XTR 1.6HDi92 2009
Lomax 224 1968
2CV4 1973

God Save The TWIN

Plaats reactie