alternatieve bobine voor de 2cv

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door rusty » vr 31 jan, 2014 22:56

Maar als we jullie ideeën nou combineren?! Een andere (zwaarder te belasten bobine) en de beste ontsteking tot nu toe, en die dan i.c.m. De superbobine opvoeren tot het maximaal haalbare, hebben we dan niet een vonk van hier tot de maan? Of schiet mijn boeren verstand nou even tekort? :)

Greetzzzz
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » vr 31 jan, 2014 23:27

rusty schreef:Maar als we jullie ideeën nou combineren?! Een andere (zwaarder te belasten bobine) en de beste ontsteking tot nu toe, en die dan i.c.m. De superbobine opvoeren tot het maximaal haalbare, hebben we dan niet een vonk van hier tot de maan? Of schiet mijn boeren verstand nou even tekort? :)

Greetzzzz
Volgens mij kunnen we er beter "Boer zoekt 2cv" van maken, wat een hoop boeren hier :wink: :wink:

Ik heb diverse (high tech) bobines geprobeerd op mijn ontsteking zoals hier eerder aangegeven....
Ik merk het verschil niet..... Ik heb er niet meer vermogen door, hij start er niet beter door en hij is er niet zuiniger door....

Uiteraard moet je het zelf weten, maar dit zijn puur mijn bevindingen... en dan heb ik zoiets, waarom een hoop geld uitgeven voor iets dat geen verbetering brengt...

Over de werking/verschillen met andere ontstekingen kan ik geen uitspraken doen...

backfire
Addicted user
Addicted user
Contacteer:

Bericht door backfire » za 1 feb, 2014 10:15

Ik mis nu alleen nog een like knop :)

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door wusten-fuchs » za 1 feb, 2014 16:23

rusty schreef:Maar als we jullie ideeën nou combineren?! Een andere (zwaarder te belasten bobine) en de beste ontsteking tot nu toe, en die dan i.c.m. De superbobine opvoeren tot het maximaal haalbare, hebben we dan niet een vonk van hier tot de maan? Of schiet mijn boeren verstand nou even tekort? :)

Greetzzzz

het is inderdaad een goed idee om dit alles een keer te koppelen ( praktijkervaring en geniale techniek = superontsteking ?)

ik zie aleen het volgende probleem dan opduiken : is er dan eindelijk een super ontsteking/ bobine met een vonk tot aan de maan :D koopt het ( bijna ) niemand 80 % van alle huidige 2 cv bezitters rijd max 2000 km per jaar deze mensen ( dus je grootste kopers groep ) zal het worst zijn of de ontsteking geregeld word door een perfekt systeem of door een brandende kaars !!! als de auto af en toe op een mooie zondag zijn ritje naar oma gemaakt heeft is deze groep allang tevreden

die zien de noodzaak niet om geld uit te geven aan iets wat ze A toch niet kunnen zien.

B zo,n auto word weinig gereden ,, nooit max, belast en staat als het winter is toch in de schuur als ze dan al een betere ontsteking kopen zullen ze nooit de voordelen ervan merken simpelweg omdat , ie niet word gebruikt !

helaas :( :(
B
wat niet kan doen we lekker toch

azuiper
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door azuiper » za 1 feb, 2014 17:00

... ben ik blij dat ik bij die 20% hoor ... en dan ook nog een 1-2-Spark met zwarte bobine in mijn auto heb ...
BARE METAL CAR

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 1 feb, 2014 18:23

Om eerlijk te zijn is het mij helemaal niet om die grote kopersgroep te doen, de overigen weten me te echt wel te vinden heb ik allang ondervonden... :lol: :lol:

Eigenlijk heb ik mijn ontsteking voor mezelf gemaakt, daarna heb ik een paar testrijders ook mee laten genieten en die werden zo enthousiast dat ik ze nu (mondjesmaat) begin te produceren en te verkopen.....

Er zijn meer mensen bezig met turbo's, compressors, big bores, twin spark, raid-rijders 4x4 rijders enz. dan je denkt...
Bij 123 krijgen ze allen te horen hier beginnen we niet aan (letterlijk), dit soort mensen komen dus bij mij terecht en zijn zo blij als een kind met mijn ontsteking.....

Heb vele malen geprobeerd om Burton te benaderen, maar dat werd ook niets,

dus ik ga het lekker zelf doen op mijn tempo, (rustig aan en proberen de klanten zo goed mogelijk te begeleiden)

Geo...

Is trouwens weer erg off-topic aan het worden...

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door LPGo » za 8 feb, 2014 09:46

Afgelopen week een "Deal" gemaakt met Wusten-fuchs, zij zouden mij een aantal "kapotte" bobines leveren om te testen/leren op mijn ontsteking....

Afgelopen maandag kreeg ik netjes een doosje met een 5 tal bobines

Afbeelding

Bij een eerste inspectie viel me 1 ding gelijk op...... er werd in dit topic gesproken over Valeo bobines. Op alle bobines die ik nu van Wusten-fuchs gekregen heb staat echter
Ducelier??????????????

Ben ik nou gek of hoe zit het nu..... (gaarne uitleg wusten-fuchs)

Maar efin. Je kunt echt zien dat sommige bobines echt geleden hebben en daar hou ik wel van, zoals deze hieronder volgens mij heeft die minstens een jaar rondgereden met de bougiekabelaansluiting loshangend waardoor het contact van de bobine weggesmolten is....

Afbeelding

Afgelopen dinsdag heb ik gewoon een willekeurige bobine uit de de doos genomen en in mijn 1-2-Spark test-eend "gegooid" en hier komt dan het eerste resultaat na 4 dagen rijden op een "kapotte"bobine.....

Afbeelding

Ik merk geen verschil... Hij start goed koud als warm, hij rijdt goed eigenlijk doet hij gewoon wat ik van een bobine verwacht; ik merk geen verschil en dat is precies wat ik verwachtte.... Ik neem aan dat je me de goede "foute" bobines geleverd hebt???

Volgende week ga ik eens op de bobine rijden van de foto (met weggesmolten contact)
kijken wat deze brengt......

Als die het ook gewoon doet dan ga ik de ultieme proef aan, dan ga ik de dwell (tijd dat de bobine stroom krijgt) verhogen tot het maximale zodat de bobine echt warm gaat worden, ik weet zeker dat ze dan gaan happeren en dat is precies wat ik wil bereiken.... Houd jullie op de hoogte...

wusten-fuchs
Regelmatige poster
Regelmatige poster

bobine

Bericht door wusten-fuchs » za 8 feb, 2014 12:57

:) klopt duccelier staat erop ze zitten al jaren in de valeo verpakking

of dan ducc ze maakt en valeo ze verkoopt of dat valeo gewoon inkoopt bij ducc ? dat weet ik ook niet

en ja het zijn allemaal,, probleem ,, bobine,s dat ze met jouw ontsteking wel goed schijnen te werken zegt mischien wat over de ontstekingen die er op de markt zijn ( lees niet zo geavanceerd als die van jouw)

het gekke is dat ook auto,s met de traditionele punten met deze bobine,s problemen hebben :roll:

verder is het ook een ,,tijd versus garantie,, verhaal ik ben aleen gebaat bij SNELLE,,,,,PERMANENTE,,,EENVOUDIGE,, oplossingen

als ik dus de keuze heb tussen A snel binnen 10 minuten een klant weer op weg te helpen en te houden of B de mensen moeizaam moet overtuigen van het nut van ( alweer) een ander ontstekingsysteem kies ik voor het eerste

bovendien al is de bobine dan niet uiteindelijk de oorzaak ( dit moet nog blijken) neemt niet weg dat ALLE problemen met bobine,s door plaatsen van de duitse bobine zijn OPGELOST !!

met relatief weinig werk en kosten en zo moet je ongeveer werken als je meer dan 200 eenden aan de gang moet houden dat vergt toch een andere benadering dan dat men een of twee eenden prive bezit en daar al je vrije tijd in kwijt kan

ik ben toch wel naar de testresultaten benieuwd
wat niet kan doen we lekker toch

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Re: bobine

Bericht door LPGo » za 8 feb, 2014 16:08

Om te beginnen begrijp ik de keuzes die je maakt (het runnen van een bedrijf, de klant gauw op weg kunnen helpen enz. Daarvoor hoef je je echt niet te verontschuldigen....)

en nee je moet echt geen nieuwe ontstekingen aan de klant gaan verkopen, 123, dgnition enz. zijn echt goede alternatieven voor puntjes.

Wat ik alleen wil aantonen is dat het probleem niet zozeer in de bobine zit maar in de ontsteking die erachter hangt... door echter een bobine te nemen die meer kan verdragen als de Valeo hef je probleem op, maar pak je het niet aan bij de wortel....
wat verder niet erg is....

Ik wil alleen maar aantonen dat als je het probleem bij de wortel aanpakt, (lees korter stroom op de bobine zetten) het probleem ook opgelost is..... ook met de Valeo bobines.

Trouwens dat deze bobines ook problemen geven met puntjes is niet zo verwonderlijk
bij puntjes krijgt de bobine zeker veel te lang stroom, daarvoor wordt dan een condensator erbij gezet die de overtollige stroom opvangt. Echter ook hier geldt weer dat de kwaliteit van de condensatoren ook achteruit aan het gaan is, waardoor je bobine
meer stroom krijgt warm wordt en op een gegeven moment begint te verzaken......

Ik zal volgende week eens een andere bobine nemen (met het gesmolten contact) en die eerst eens op mijn waardes rijden en daarna de tijdsduur dat ze stroom krijgt 5 keer
langer maken, ik weet nu al wat er dan gaat gebeuren.......

p.s. even voor de 1-2-Spark gebruikers, probeer dit niet na te doen, maak de dwell-waardes nooit groter dan strikt noodzakelijk, hierdoor wordt er alleen maar onnodig warmte in de bobine maar ook in de bobinedrijver gepompt waardoor deze ook kan uitvallen........ wees gewaarschuwd.....

Ik probeer mijn dwellwaardes altijd zo laag mogelijk te houden, laat de motor stationair lopen breng de dwellwaarde omlaag totdat de motor begint te haperen, dit is het teken dat er geen goede vonk meer gemaakt wordt waarna ik de waarde 1000 a 2000 hoger zet, meer hoeft echt niet want dat wordt alleen omgezet in warmte, je vonk wordt er echt niet krachtiger door alleen je bobines gaan kapot.....
he woestijn-vos.... :wink: :wink:

ps. waarde 1000 hoger betekent dat de bobine 1/duizenste van een seconde langer stroom krijgt.. hier praten we dus over... duizensten van een seconde... je kunt de bobine regelen op 1/tienduizenste van een seconde........

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » za 8 feb, 2014 16:49

Ook met puntjes kun je je dwell regelen. Met zeer kleine verstellingen kun je de dwell regelen maar er is wel een meter nodig anders lukt dit niet. Ik had het zelfde probleem in mijn landrover nieuwe bobine werd heet en hield er mee op. (3 keer midden op kruispunt natuurlijk :evil: ) Maar na bijregelen zeker 4 a 5 keer meten stellen meten enz. Daarna geen probleem meer gehad.
Wat de condensatoren betreft die zijn inderdaad veel slechter geworden. Bij de puntjes heb ik ze steeds mee vervangen. Je ziet het ook aan de puntjes als die flink zijn ingebrand.
Bij de oude eend 1957 zit nog steeds dezelfde erin!!!????
diverse Citroens, wat anders.

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » ma 1 sep, 2014 22:43

Na vele maanden problemen te hebben gehad met mijn Dyane op LPG heb ik de LPG-installatie laten nakijken bij een gasboer. Deze heeft wel een vette rekening opgestuurd maar niets opgelost.
De motor sloeg over en had last van backfires.
Nu had ik een paar maanden er voor een nieuwe Valeo bobine gemonteerd zodat dat niet het probleem kon zijn, dacht ik.

Na weer twee keer stil te hebben gestaan bij het tankstation na 75km rijden (dus warme bobine) was ik het zat.
Ik heb een alternatieve bobine besteld en vanavond gemonteerd.
Wat een verschil is dat!!
De auto heeft nog nooit zo goed gestart als nu. Zelfs op LPG start hij binnen 1 seconde en zonder overslaan of backfires.
De motor pakt veel beter op en hapert helemaal niet meer.
Wat een genot! Het is weer leuk om A-type te rijden!

Overigens heb ik een DGNition ontsteking.

bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bebe » ma 1 sep, 2014 23:12

Thijs schreef:Na vele maanden problemen te hebben gehad met mijn Dyane op LPG heb ik de LPG-installatie laten nakijken bij een gasboer. Deze heeft wel een vette rekening opgestuurd maar niets opgelost.
De motor sloeg over en had last van backfires.
Nu had ik een paar maanden er voor een nieuwe Valeo bobine gemonteerd zodat dat niet het probleem kon zijn, dacht ik.

Na weer twee keer stil te hebben gestaan bij het tankstation na 75km rijden (dus warme bobine) was ik het zat.
Ik heb een alternatieve bobine besteld en vanavond gemonteerd.
Wat een verschil is dat!!
De auto heeft nog nooit zo goed gestart als nu. Zelfs op LPG start hij binnen 1 seconde en zonder overslaan of backfires.
De motor pakt veel beter op en hapert helemaal niet meer.
Wat een genot! Het is weer leuk om A-type te rijden!

Overigens heb ik een DGNition ontsteking.
Ik heb ook een DGnition in combinatie met deze:

http://www.ecas2cvparts.co.uk/ignition- ... -2165.html

Slaat ook binnen 1 seconde aan, en de bobine ziet er uit als een originele.
(maar met moderne techniek)
Eendracht maakt macht.

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » ma 1 sep, 2014 23:20

Dat is niet idioot duur £39,95 voor een bobine. Moet nog ff omrekenen naar euro.

bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door bebe » ma 1 sep, 2014 23:21

schermer schreef:Dat is niet idioot duur £39,95 voor een bobine. Moet nog ff omrekenen naar euro.
Precies, is nogal een prijsverschil met de andere alternatieve bobines....
Eendracht maakt macht.

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » di 2 sep, 2014 21:28

Hee, die kende ik nog niet.
De mijne was inderdaad nogal een stukje duurder.

Vandaag weer 150km gestuurd, rijdt echt heerlijk.
Netjes 115km/uur....

Plaats reactie