2cv4 olie // carburateur problemen

Plaats reactie
Jupijn
Beginner
Beginner

2cv4 olie // carburateur problemen

Bericht door Jupijn » ma 8 sep, 2014 13:32

Sinds kort ben ik de trotse eigenaar van een 2cv4 uit 1976. Als je net zo'n nieuwe eend hebt is het natuurlijk een beetje uitvogelen 'waar hij staat' qua onderhoud. Het viel al gelijk op dat er redelijk wat olieverbruik is, dus heb ik de olievulpijp vervangen voor een metalen exemplaar, puntjes vervangen, bougies vervangen en kleppen gesteld.

Gister een tochtje naar Middelburg en in die luttele 250k toch zeker 0,5 liter olie verbruikt (schatting). De zoektocht ging verder, voor de zekerheid toch maar onderdruk gemeten, ik kom uit op ongeveer -10, prima dus. Daarna de brilrubbers bekeken, en ook deze lijken schoon te zijn. Nu ben ik eigenlijk een beginnend eendpersoon, dus heb ik voor de zekerheid van dat laatste (de brilrubbers) wat foto's genomen. Vinden jullie deze er 'nat' uitzien?

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Is er nog een andere plek waar ik een dergelijke hoeveelheid olie kan verliezen? Op het forum stond ook dat het verstandig kan zijn eens een stukje te rijden met 'net genoeg' olie. Eerlijk gezegd, vanwege het structurele verlies van olie, moest ik soms onderweg bijvullen en dan zag ik pas wanneer de auto in ruste was hoeveel er daadwerkelijk inzat. Voordat ik gister naar Middelburg reed zat er niet ietsje pietsje meer dan de bovengrens in. Zou dat een verklaring voor zoveel verlies kunnen zijn?

Dan nog een tweede 'probleem' (uitdaging 8) ) de carburateur trekt valse lucht aan. Bij het afremmen voor het stoplicht hoor je hem even doorlopen, en als je remreiniger erop spuit dan slaatie ineens aan. Bovendien heeft het stelknopje lucht 0,0 effect. Ik denk eraan een nieuwe/revisie erop te zetten maar het is een helse klus te bepalen wat er nou op mag.

Afbeelding

Dit staat er op het ponskaartje, maar welke nu te halen? Het typenummer komt nooit helemaal overeen, zou http://www.franzose.de/de/Citroen-2CV/A ... /ANR10215/ deze bijvoorbeeld erop kunnen?[/quote]

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » ma 8 sep, 2014 17:09

Er is iets mis met je foto's.
Zit de 435 motor er nog in of al een 602CC?

De carburateur kan ook op de voet lucht lekken.
Zit er speling op de gasklep-as?

Titatommeke
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door Titatommeke » ma 8 sep, 2014 18:49

Heb je het blok rondom al gecontroleerd op lekkages? Bij krukas, ventilator, kleppendeksel etc. Als het niet er uitkomt kan het ook nog zo zijn dat door speling bij de zuigers er olie verbrand wordt.

verkuilm
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door verkuilm » ma 8 sep, 2014 21:02

wat ik kan zien op die kleine fotos. brilrubbers prima.
zelfs als ze goed lekken, dan merk je dat niet in olie verbruik.

Een halve liter lekken zo snel geeft echt een giga bende!
Kan bijna niet anders dan dat ie het verbruikt. Moet je haast wel ruiken.
Uitgaande dat er nog een viertje in zit, schijnen berucht te zijn voor olie verbruik.

Wat betreft carbu:
Er moet of een solex 34 pics 6 op of een solex 34 pcis 6. Of een solex 34 pcis10.
Ik vermoed dat ze allemaal passen eerlijk gezegd.
En dat wist ik dus ook niet. Maar de enkel traps carbu van een zesje, is zelfde als van viertje. Ik gok andere sproeiers maar dat zal ik even nazoeken.

Het plaatje is net niet te zien welke je nu hebt.
Mehari 4x4 1982
2cv6 club 1978
Vanclee mungo 1980

Jupijn
Beginner
Beginner

Bericht door Jupijn » di 9 sep, 2014 19:44

Brdankt voor de reacties! De 435 cc motor zit erin en dat wil ik eigenlijk zo laten. Het lijkt mij ook dat een halve liter ook enorme troep moet geven, maar dat is er niet. Ik denk eraan om de zuigerveren dan maar eens te wisselen.

Qua carburateur, deze zou moeten passen toch http://www.burton2cvparts.com/carburate ... -3963.html ?

dezilverlinde
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Contacteer:

Bericht door dezilverlinde » di 9 sep, 2014 19:50

Ik heb ook eens een lekkage gehad van die omvang in mijn viertje. Dit kwam toen uit de oliedruk sensor. Zit zo'n beetje onder de brandstofpomp aan de zijkant van je blok. Bij een draaiende motor eronder gaan liggen. Dan kun je een lek gemakkelijker opspeuren. Succes!
Dyane 435 luxe 1974 sold
Hy 1977 sold
Hy 1957 pick up dan son jus Sold
2cv6 club grijs kv 68 zv sold
2cv 6 special kk 48 sn sold
AK 400 55 NF 07 sold
Acadiane 1980 grijs VL-130-S
2CV6 Club 1983 wit JP-78-DH
2CV AZ 1959 Blue Glacier

Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 9 sep, 2014 21:53

en mocht hij olie verbranden, dan zijn het bij een 4 bijna altijd de zuigerveren.
Als de cilinders/zuigers niet beschadigd zijn is dit te vervangen, en dan zou het behoorlijk schelen kunnen.
Verbruik: Afbeelding

Jupijn
Beginner
Beginner

Bericht door Jupijn » ma 22 sep, 2014 14:27

Inmiddels ben ik er bijna zeker van dat het de achter krukaskeering is;

- Ik let de afgelopen tijd sterk op rook, ook bij geen gas // koppeling etc, helemaal niks te zien.

- Na afloop van een ritje zit er duidelijk veel olie aan de achterkant van het carter. De rest van de motor lijkt schoon

- Daarnaast zit er olie aan de kant van de motor waar het vliegwiel heen draait, een teken dat er wellicht olie op het vliegwiel komt en deze het naar 1 kant 'schiet'

- Vliegwiel zelf is echter wel schoon (vreemg genoeg)

Er is echter 1 ding wat ik niet kan rijmen; de inconsistentie in olieverbruik. Gister van Den haag naar Eindhoven gereden, eerst over Utrecht terug over Eindhoven. Heen veel minder olie verbruikt dan terug...

Anyway, het olieverbruik is nog steeds vrij veel. Ik wilde komende maandag 3 weken rond gaan rijden in Frankrijk, is dit nou wel zo verstandig? Zou ik nog een garage in Den Haag en omstreken kunnen vinden die dit kan reppen?

DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster

Bericht door DucKKnutsel » ma 22 sep, 2014 17:10

Je mag altijd ff hier langs komen niet echt in de omgeving van den haag maar goed zwolle den haag valt dan ook nog wel mee.
Hier was trouwens een poos geleden iemand hier die van af kaapstad naar ned is gereden met een lekke keerring zolang er van boven maar genoeg in gooit kan er niet veel mis gaan. lijkt me dan. Ik zelf zou het ff repareren keerring kost 5 euro en een uurtje of 3 werk als alles een beetje mee zit.
succes
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

AZL57
Addicted user
Addicted user

Bericht door AZL57 » ma 22 sep, 2014 17:10

ik had een scheurtje in de onderkant van de metalen luchtfilter daar liep altijd iets olie uit langs de poten van de filter...
diverse Citroens, wat anders.

Plaats reactie