Die zie ik in alle schema's wel staan.
Maar waar tussen zit een acculampje aangesloten?
Een oud topic van Punky uit 2009:
Maar nu weet ik nog niet wat mijn acculampje doet.....BerichtGeplaatst: Ma 2 Feb, 2009 22:13 Onderwerp: Reageer met quote
Van de week een Visa dynamo ingebouwd ivm laadvermogentekort.
Om te beginnen dit forum afgestruind naar bruikbare adviezen. Dit waren er meerdere en verschillende. Zodoende onze oud-citroenmonteur gemaild om mijn gedachtenspinsels te laten controleren en advies te vragen. En vervolgens samen met P.Senior, die iets meer verstand heeft van electronica, de Dynamo ingebouwd. Het is even uitzoeken hoe alles zit, met name als je niet weet welk aansluitlipje waarvoor dient en je de originele draadboom wilt behouden. Maar eigenlijk is het heel makkelijk.
De + naar de accu moet op de 10mm bout die uit de Dynamo steekt.
Dan heb je 2 aansluitingen (lipjes). Op het smalle lipje zet je de dunne draad met het stekkertje die ook op de 2cv dynamo zit en op de brede lip kun je een controlelampje zetten. Gezien ik een voltmeter heb, heb ik deze dus niet aangesloten.
De losse (2cv) spanningsregelaar gooi je los en je verbind de 2 buitenste draden met mekaar. Bij mij zijn dat 2 bruine draden. Zo krijgt de dynamo 12V door als het contactslot is aangeschakeld.
Op deze manier kun je zo weer een 2cv Dynamo inbouwen.
Grote voordeel.
Mijn laadstroom is nu 13V of meer. OOK bij laag toerental. En een Visa dynamo levert 33Ah (ook bij laag toerental) en een 2cv Dynamo (bij hoog toerental) 28Ah.