Vreemde Eend II

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » za 15 nov, 2014 18:20

Ja maar dat is een Club met een voltmeter.
Die zie ik in alle schema's wel staan.
Maar waar tussen zit een acculampje aangesloten?


Een oud topic van Punky uit 2009:
BerichtGeplaatst: Ma 2 Feb, 2009 22:13 Onderwerp: Reageer met quote
Van de week een Visa dynamo ingebouwd ivm laadvermogentekort.

Om te beginnen dit forum afgestruind naar bruikbare adviezen. Dit waren er meerdere en verschillende. Zodoende onze oud-citroenmonteur gemaild om mijn gedachtenspinsels te laten controleren en advies te vragen. En vervolgens samen met P.Senior, die iets meer verstand heeft van electronica, de Dynamo ingebouwd. Het is even uitzoeken hoe alles zit, met name als je niet weet welk aansluitlipje waarvoor dient en je de originele draadboom wilt behouden. Maar eigenlijk is het heel makkelijk.

De + naar de accu moet op de 10mm bout die uit de Dynamo steekt.
Dan heb je 2 aansluitingen (lipjes). Op het smalle lipje zet je de dunne draad met het stekkertje die ook op de 2cv dynamo zit en op de brede lip kun je een controlelampje zetten. Gezien ik een voltmeter heb, heb ik deze dus niet aangesloten.
De losse (2cv) spanningsregelaar gooi je los en je verbind de 2 buitenste draden met mekaar. Bij mij zijn dat 2 bruine draden. Zo krijgt de dynamo 12V door als het contactslot is aangeschakeld.
Op deze manier kun je zo weer een 2cv Dynamo inbouwen.

Grote voordeel.
Mijn laadstroom is nu 13V of meer. OOK bij laag toerental. En een Visa dynamo levert 33Ah (ook bij laag toerental) en een 2cv Dynamo (bij hoog toerental) 28Ah.
Maar nu weet ik nog niet wat mijn acculampje doet.....

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1955
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 16 nov, 2014 11:29

als je googelt op 'dynamo schema' en dan op 'afbeeldingen' klikt krijg je denk ik wat je zoekt.

Het lijkt alsof er een aparte aansluiting zit op de dynamo waar je het dynamo lapje op aan kan sluiten.

het lijkt er op dat de 'auto' kant van het dynamo lampje aan de plus hangt, en de 'dynamo' kant van het lampje aan de uitgang van de dynamo.
Dynamo geeft voldoende vermogen--> spanning is hoog genoeg en er staat twee keer een plus op het dynamo lampje, brand niet.
dynamo geeft niet voldoende vermogen --> spanning is laag dus lampje brandt.

Gr Rob
Laatst gewijzigd door RobM op zo 16 nov, 2014 12:01, 1 keer totaal gewijzigd.
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1955
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 16 nov, 2014 11:51

sorry, dubbelpost
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 16 nov, 2014 12:20

Ja inderdaad dat is dan wel duidelijk.
Het enige wat mij nog niet duidelijk is is hoe dat lampje nu is aangesloten.
Waar kan ik de draden oppikken?
Als ik nou een schema kan vinden van een Special of een Mehari.....

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » ma 17 nov, 2014 22:01

De Visa-dynamo is aangesloten en doet het prima.
Zelfs het accu-lampje doet het prima.
Waar die nou op aangesloten is is me een raadsel maar het werkt.

Die dynamo is een beest, zelfs bij stationair toerental levert hij al 14,4V!

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 18 nov, 2014 09:39

dat is wel veel, 14,4v stationair? Hoeveel levert hij op toeren?
Opzich wel fijn, ook wel iets voor mij in de Dyane. Die dynamo, nieuw of niet, levert niet veel meer dan 13 volt, wanneer ook.
Verbruik: Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 18 nov, 2014 11:12

Hij blijft mooi gelijk en klimt niet verder bij hoger toerental.

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » di 18 nov, 2014 12:59

maar over dat lampje: dan moet er dus wel zo'n blokje met diodes tussen toch? zoals je dat bij oude eenden ziet?

of hoeft dat niet omdat het een visa dynamo is?
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5841
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 18 nov, 2014 14:22

Nee, diodes zitten in de dynamo

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 18 nov, 2014 21:22

Bij de Namco werkt het lampje gwoon zo maar je kunt ook op de dynamo een lampje aansluiten naar het schijnt.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 25 nov, 2014 09:44

Zojuist naar de RDW geweest voor de nacontrole APK.

De details zal ik hier maar niet neerzetten maar ga er maar vanuit dat deze keurmeester een ander been heeft gebruikt om het bed uit te komen dan de eerste die ik vorige keer trof.

Deze keuring ging werkelijk helemaal nergens over maar de uitkomst is dat ik (door tussenkomst van de receptioniste(!)) een kenteken ga krijgen en APK!

Ter plaatse kun je je BPM-aangifte achterlaten en nu is het dus wachten totdat dat verwerkt is en het kentekenbewijs daadwerkelijk in de bus ligt.
Dan platen laten maken, verzekeren en karren maar.

Gebruikersavatar
deusjevo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1959
Lid geworden op: ma 10 mar, 2003 15:01
Locatie: Omgeving Rotjeknor...
Contacteer:

Bericht door deusjevo » di 25 nov, 2014 16:56

Gaaf :D
Dyane 6 - 1968 - Blanc EWT
Range Rover Classic - 1972 - Epsom Green

Gebruikersavatar
Michiel van G.
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2689
Lid geworden op: vr 26 dec, 2003 14:33
Locatie: Zeist
Contacteer:

Bericht door Michiel van G. » di 25 nov, 2014 17:32

Gefeliciteerd! Nu de papieren afwachten.. eh.. het kaartje..!
Verbruik: Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3085
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » di 25 nov, 2014 19:11

Ja, een kaartje met daarop een afgrijselijke letter/cijfercombinatie..... :(

Maar gelukkig is het gedoe achter de rug.
Er mee rijden is nog niet echt mogelijk aangezien er nog geen dak op zit.
Ik heb vandaag al wel een frame gefabriekt van een gloednieuw Mehari-dakframe.

Gebruikersavatar
Hans B
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 157
Lid geworden op: do 12 nov, 2009 18:11
Locatie: Groningen

Bericht door Hans B » di 25 nov, 2014 21:07

Zo te lezen heb je behoorlijk wat leed achter de kiezen bij de RDW. Ik ben toch wel erg benieuwd hoe dat ging en dat je uiteindelijk door de receptioniste wel geholpen werd...
Mooi dat je er nu mee kunt rijden!

Plaats reactie