Tandjes poetsen bij terug naar 1 of achteruit...

Alle vragen over het reviseren van een versnellingsbak kun je hier stellen.
Plaats reactie
Cap65
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 28 dec, 2014 21:30
Locatie: Purmerend

Tandjes poetsen bij terug naar 1 of achteruit...

Bericht door Cap65 » zo 11 jan, 2015 22:44

Wie weet meer, ik heb met de dealer meegereden en toen niets gehoord bij het schakelen. Als ik nu zelf rijd en terugschakel naar z'n 1 (of achteruit), dan hoor ik even wat geluiden. Soms niet, soms een beetje, maar soms ook vrij hard. Ondanks dat ik de koppeling extreem hard intrap.

Moet ik iets doen voordat ik naar z'n 1 terug ga? Tussengas? Alleen bij stilstand. Eerst naar 2 terug? Ik zie hier niet zo gauw een antwoord nog. Steeds wegtrekken vanuit z'n 2 gaat wel, maar lijkt me niet de oplossing toch?

Gebruikersavatar
TB
Moderator
Berichten: 3478
Lid geworden op: ma 17 mei, 2004 21:47
Locatie: Zuid Holland

Bericht door TB » zo 11 jan, 2015 22:52

Het is belangrijk om de 1 pas in te schakelen wanneer je stil staat. En je moet de versnelling rustig inschakelen en niet geforceerd doen. Het moet een beetje op gevoel zegmaar.

Lukt dit niet dan kun je de vrije slag van het koppelingspedaal nakijken. Ook de verbindingsrubbertjes tussen de pook en de stang op de bak.
2cv6 Club S6 - vert jade - 1987

Gebruikersavatar
gillis
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 689
Lid geworden op: zo 15 okt, 2006 17:57
Locatie: Breda

Bericht door gillis » zo 11 jan, 2015 23:02

en weg trekken uit z'n 2e gaat je koppeling er snel(ler) aan...
Kraken is natuurlijk ook niet goed, zoals TB zegt, met een beetje beleid, zonder dat gaat meestal alles fout. :wink:
Laatst gewijzigd door gillis op zo 11 jan, 2015 23:08, 1 keer totaal gewijzigd.
onder druk wordt alles vloeibaar

Cap65
Beginner
Beginner
Berichten: 22
Lid geworden op: zo 28 dec, 2014 21:30
Locatie: Purmerend

Bericht door Cap65 » zo 11 jan, 2015 23:03

OK, dat gevoel had ik al. Wat ik vermoedde is dus juist. Terug naar 1 alleen bij stilstand. Cheers.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5120
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 11 jan, 2015 23:28

misschien moet ook je koppeling iets gesteld worden, maar inderdaad stilstaan voor 1 en achteruit, :wink:
diverse Citroens, wat anders.

schroef
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 549
Lid geworden op: wo 5 apr, 2006 21:32
Locatie: vlaardingen

Bericht door schroef » zo 11 jan, 2015 23:45

Stationair toerental laten zakken werkt ook goed. Misschien draait ie iets te snel bij een warme motor. Probeer maar want meestal is dat afdoende

Geert
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1638
Lid geworden op: do 4 feb, 2010 16:47

Bericht door Geert » ma 12 jan, 2015 07:01

Als de dealer wel zonder geluiden kan rijden, moet het wel aan je rijstijl liggen.
Het is geen moderne auto, dus alles moet je met en beetje beleid en gevoel doen. gewoon rustig schakelen . Went vanzelf ! :)

rusty
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1391
Lid geworden op: ma 17 mar, 2003 21:14
Locatie: koudekerk ad rijn

Bericht door rusty » ma 12 jan, 2015 08:09

Idd ook opletten wat Geert zegt,

RUSTIG SCHAKELEN! t is geen moderne auto, rustig, met gevoel, van de ene naar de volgende versnelling. als je em te snel en geforceerd van de ene naar de volgende versnelling 'ramt' is je bak zo aan revisie toe!

ook op tijd je bakolie laten vervangen voor bakolie met de juiste kwaliteit!

veel plezier met je eendje!

greetzzzzzzzzzz

Rusty
PU eend project
chassis AK400,
koets AK400

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » ma 12 jan, 2015 09:34

Je schakel pook moet mooi recht op staan in de auto als ze in de vrij staat?
Het kan zijn dat deze iets verdraait is dan valt i ook niet goed in de versnelling.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

guido
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 115
Lid geworden op: do 1 mar, 2007 14:54
Locatie: Leopoldsburg

Bericht door guido » ma 12 jan, 2015 16:24

voor je vanuit stilstand naar 1e of achteruit schakelt even heel kort in 2de zetten
==> gegarandeerd geen gekraak meer
dit zal je dealer dan ook gedaan hebben

vanuit beweging in 1e of achteruit ==> altijd gekraak. eerste versnelling is immers niet gesychroniseerd, en bij de achteruit draait vrijwel alles in de bak andersom (vandaar dat je die ook kan vastrijden in achteruit)
Mehari '78

Plaats reactie