Veerpotten ami vs 2cv

Reparaties, modificaties en onderhoud
Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Veerpotten ami vs 2cv

Bericht door Bull Frog Bleu » di 20 jan, 2015 21:32

Wie weet wat de lengte is tussen de ophangpunten van een 2cv en ami8.

Zou graag de veerpotten vervangen door nieuwe rvs (2cv) exemplaren. Buiten dat de diameter anders is is ook de lengte anders?
Citroén rolls better than a Rolls!

Bartje
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 573
Lid geworden op: do 13 okt, 2005 15:30
Contacteer:

Bericht door Bartje » di 20 jan, 2015 22:25

Als ik me niet sterk vergis zijn de dikke veerpotten ook wat langer.
Ik heb geen vraagbaak van de 2cv hier, maar in m'n ami vraag baak staat dat de afstand tussen de veerpot montage punten van een ami6&8 chassis 599+/-1mm is.

Fastn
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 15 jan, 2015 13:11
Locatie: Hilversum

Bericht door Fastn » wo 21 jan, 2015 11:44

Veerpotten van een Ami zijn langer en dikker dan die van een Eend

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 21 jan, 2015 12:17

Dank voor de info tot zover.
Nu enkel nog uitvinden hoeveel langer ze zijn ten opzichte van een 2cv veerpot.
Dan laat ik een rvs buis maken die dat verschil kan overbruggen met 2cv veren erin.
Citroén rolls better than a Rolls!

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1153
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » wo 21 jan, 2015 13:19

Ik denk dat je de veren uit je oude veerpotten moet gebruiken. Zijn de veren van een ami namelijk niet stugger dan de 2cv? Anders hou je een heel slappe ami over.

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » wo 21 jan, 2015 13:25

sja snapte het voordeel ook al niet helemaal.
Zekereen groot verschil in sterkte van de veer, daar kunnen dan natuurlijk zwaardere in, maja dan
is toch veel makkelijker om zelf dan een rvs pot te maken met de ami veren.
Die diameter is vast te krijgen in de handel anders laten walsen.2 deksels erop en klaar ben je.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » wo 21 jan, 2015 15:30

Het is inderdaad makkelijker de veerpotten van de Ami te behouden.
Echter komt er een lichte body op met vlakke bodemplaat.
Idee was/is om de body niet te verzagen maar er smallere potten onder te hangen.
Andere creatieve manieren zijn natuurlijk welkom :D
Citroén rolls better than a Rolls!

Fastn
Beginner
Beginner
Berichten: 29
Lid geworden op: do 15 jan, 2015 13:11
Locatie: Hilversum

Bericht door Fastn » wo 21 jan, 2015 18:18

Als ik het goed begrijp wil je een 2cv koets op een Ami chassis zetten
Als dat zo is moet je evengoed de koets aanpassen.
De bevestigingspunten van de carrosserie die in de vloerplaten zitten zijn
korter bij een 2cv dan bij een Ami dit ivm de langere veerpotten van de Ami
Als ik het mij goed herinner komen de voorste steunen van de 2cv carrosserie overeen
met die op het Ami chassis en kom je achter in de problemen omdat de steunen van de 2cv carrosserie boven de veerpotten komen te zitten.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » wo 21 jan, 2015 20:29

Bestaan er eigenlijk alleen maar dikke en dunne veerpotten? De dunne zitten dan alleen onder (azu/250 bestel)eenden, mehari's en dyane's, maar de Ami's, AK 350/400 en de acadiane hebben dikke veerpotten. Die dunne zijn voor zover ik weet allemaal gelijk, maar is dat met de dikke ook zo? Of heeft de acadiane als enige langere trekstangen? :roll:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » wo 21 jan, 2015 20:53

De dunne zijn niet allemaal gelijk qua inhoud.

De trekstangen van (in ieder geval) de Ak350 en de Ami verschillen in lengte. (evenals de spoorbreedte achter maar dat is een ander verhaal)
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 22 jan, 2015 00:16

Bertje Beige schreef:Bestaan er eigenlijk alleen maar dikke en dunne veerpotten? De dunne zitten dan alleen onder (azu/250 bestel)eenden, mehari's en dyane's, maar de Ami's, AK 350/400 en de acadiane hebben dikke veerpotten. Die dunne zijn voor zover ik weet allemaal gelijk, maar is dat met de dikke ook zo? Of heeft de acadiane als enige langere trekstangen? :roll:
En de Azam heeft ook de Ami veerpotten. (Althans voor zover ik weet...)

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » do 22 jan, 2015 07:13

En dan nog elleen de Azam6
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Bull Frog Bleu
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1390
Lid geworden op: za 2 jul, 2005 14:06
Locatie: Culemborg

Bericht door Bull Frog Bleu » do 22 jan, 2015 09:41

Leuke wetenswaardigheden. Niet eerder zo in verdiept.
De mehari 4x4 heeft ook nog dikke veerpotten.

Naast de diameter van de veerpotten zijn ook de centreerbussen anders volgens mij.
In het verleden meende ik deze te hebben vastgezet met maat 46 vastgezet. Gelijk aan de 2cv.

Komt geen 2cv koets op want dan was het met twee bodemplaten van een azam6 opgelost maar een body met vlakke bodem van polyesther. Liefst houden we die vlak zonder er gaten in de zagen.

Weet iemand ook of de afstand tussen de buizen waar de draagarmen aan zitten dan ook anders is? Eerdere projecten op het forum met 2cv koetsen op ami basis geven enkel wijziging van de bodemplaten en de handremhevel weer.

Afbeelding
Citroén rolls better than a Rolls!

dyane_maniac
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2930
Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
Locatie: amsterdam

Bericht door dyane_maniac » do 22 jan, 2015 12:07

ja die afstand is anders.

ook vermeld het werkplaatshandboek verschillende veren (kleine veerpot) voor verschillende jaargangen van de dyane (niet verder gekeken of dit voor de 2cv ook zo is. het verschil zal wel meevallen denk ik.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction

AK350
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 688
Lid geworden op: vr 5 aug, 2005 20:20
Locatie: Schinnen

Bericht door AK350 » do 22 jan, 2015 13:52

Je zou ook nog een custom built veerpot kunnen maken,
Dan koop je een extra lang stuk rvs buis, en gebruik je b.v. 2cv veren en de ami trekstangen.
Maar uiteraard vantevoren eerst berekenen / beredeneren welke combinatie en lengte je nodig hebt.
Mehari 1972 / 2CV 1975 / 2CV 1987

Plaats reactie