Graag wil ik jullie op de hoogte houden van de restauratie van mijn 2CV. Het betreft een Eend uit 1796 in de kleur Vert Bamboo. Deze versie is er één met een 602 cc- motor en een geheel bruin interieur (KM-teller, dashboard, deurpanelen, etc.).
De Eend is reeds vijf jaar in ons bezit en we hebben hier al vele kilometers mee gereden. (hij heeft ook menig land in Europa mogen bezichtigen) Dit ondanks dat het geen auto is voor dagelijks gebruik. De Eend komt alleen uit zijn slaapvertrek in de mooiere periodes van het jaar, mits goed weer. Want regen, daar heeft hij een hekel aan!
Waarom de restauratie:
Ondanks dat de Eend er op het eerst oog nog keurig uitziet, heeft hij toch moeten zwichten voor de roestduivel. Zowel bodemplaten, dorpels, binnenschermen, als staartstukken, zijn in meer of mindere maten aangetast.
Aangezien dat "onze" Eend een graag geziene gast in onze familie is, zien we hem dan ook het liefst in een topconditie. We willen hem graag nog jaren gebruiken voor vakanties, toertochten, en dagritjes of gewoon om lekker te toeren.
Vandaar ook de keuze voor een restauratie, dan kan onze Eend deze wensen ook in de toekomst waarmaken.
Start van de restauratie

Vorige week, 16 januari 2015, hebben we een koets naar huis gehaald voor de start van de restauratie.
Deze koets bleek op bepaalde punten, technisch, erg goed te zijn (voor- en zijramen, naden in bovenronding en A-, B- en C-stijlen). Echter op een aantal punten was het ook echt een wrak (dorpels, bovemplaten, staartstukken).
Toch is voor deze koets gekozen, gezien het feit dat een Eendenkoets beter roest kan hebben aan de onderzijde (plaatwerk is goed verkrijgbaar en zéér goed passend), dan aan de bovenzijde. Ook met het oog op uitvoering, want als je wilt is al het plaatwerk verkrijgbaar. Echter gaat de (de)montage dan onze pet te boven.
In de afgelopen jaren is door mij het e.e.a. aan plaatwerk bij elkaar gesprokkeld, waardoor al het benodigde plaatwerk aanwezig is om de koets geheel te restaureren. Denkend hierbij aan nieuwe: bodemplaten, dorpels, voetenbak, reservewielbak, staartstukken, etc, etc...

Wat is het plan:
Na het strippen van de koets, zal de koets worden verstevigd. Dit om te voorkomen dat de koets in elkaar zakt, na verwijderen van grote delen plaatwerk.
Na het verstevigen, wordt al het geroeste plaatwerk verwijderd. Dit zal echter in etappes gebeuren, om e.e.a. aan maatvoering te behouden en de stevigheid in de koets te garanderen.
Na het verwijderen van dit plaatwerk, worden alle roestige delen gestraald en voorzien van een zinkprimer.
Na deze voorbewerkingen, zal er een start gemaakt worden met de montage van het nieuwe plaatwerk. Dit totdat de koets weer in een geheel nieuwe staat is. Waarna deze naar de spuiter kan voor een nieuwe lik verf.
Maar zover is het nog lang niet, tot die tijd zal ik jullie op de hoogte houden van alle benodigde bewerkingen.
Mochten jullie vragen of opmerkingen hebben, hoor ik deze graag.
Tot de volgende keer...