zekering manocontact ...

Plaats reactie
ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

zekering manocontact ...

Bericht door ami6 » ma 26 jan, 2015 18:58

Hallo,

vandaag elektronische ontsteking van de ene in de andere eend gebouwd, dus originele puntjes in de ene eend terug.
Nu , draait ok, start ok, doet alles heel goed behalve dat de zekering van manocontact steeds meer doorsmelt vanaf dat ik het contact aanleg.(rood lichtje brandt niet op dashbord)

Heb gemeten op het bruine stekkertje die uit de kabelboom komt en naar de na contact aanleggen heb ik daar 12 volt, echter het bruine draadje die vanaf het manocontact komt dit ligt aan de massa..???
Klopt dit?

Thank's!

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » ma 26 jan, 2015 21:35

Wat bedoel je met manocontact? De oliedrukschakelaar?
Die maakt contact met de massa en schakelt dus de - van het oliedruklampje.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » ma 26 jan, 2015 21:38

Hallo,

Ja, dat bedoel ik ja, Belgisch/Nederlands....

dus het is normaal dat ik op de oliedrukschakelaar massa meet, en vanaf het bruine draadje die daarop moet geschakeld worden PLUS 12 volt meet?

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » di 27 jan, 2015 06:13

Nee, dat is niet normaal, want daarmee verbind je 12 volt gelijk aan de massa, en dat is kortsluiting.
Op het draadje wat aan de oliedruksensor komt. hoor je geen spanning te meten!
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » di 27 jan, 2015 07:23

Als je op de aansluiting op de oliesensor massa meet dan is ie stuk.
En op het draadje staat wel degelijk 12v, de sensor is massa geschakeld.
------------------------------
Traction 11 BL 1950

ami6
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 350
Lid geworden op: do 1 jan, 2009 13:15

Bericht door ami6 » di 27 jan, 2015 08:29

Hallo, en bedankt allemaal voor hullie spoedige reakties!

ik ga een dezer dagen opnieuw met de multimeter aan de slag!

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » di 27 jan, 2015 10:46

De oliedrukschakelaar geeft massa als de motor stilstaat (geen druk, lampje op instrumentenpaneel brandt) en helemaal niets als de motor draait. Bij dit soort vraagstukken heb je geen multimeter nodig, een proeflampje volstaat. Dat je 12 V meet aan dat draadje dat uit de kabelboom komt, betekent alleen dat je multimeter een hoge inwendige weerstand heeft. Je zet die meter immers in serie met het oliedruklampje. Dus: bruin draadje aan massa: oliedruklampje moet branden (en zekering moet heel blijven). Proeflampje tussen accu plus en manocontact: aan als motor stilstaat, uit als motor draait.

Gebruikersavatar
Bertje Beige
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1216
Lid geworden op: za 24 feb, 2007 12:14
Locatie: West Fryslan

Bericht door Bertje Beige » di 27 jan, 2015 18:58

@Achtpeter, door jouw uitleg begrijp ik nu waarom Eng Bo zegt dat er op het bewuste draadje wel 12 volt te meten is. Ik ging er van uit dat er geen spanning op stond :oops:
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » wo 28 jan, 2015 10:33

Zoals mijn oude natuurkundeleraar zei: "Meten is weten" gaat niet altijd op. Meten is vergelijken. Je moet eerst weten wat je meet.

Plaats reactie