startmotor kapot?
startmotor kapot?
Hallo,
Vanmorgen wilde mijn eendje opeens niet meer starten. Startmotor kwam alleen met hele grote moeite een slag rond. Accu is in orde (overstarten van andere wagen verandert niets). Ik heb de startmotor losgehaald en vroeg me af hoe ik hem kan testen. Heb hem, losgehaald maar met het huis wel aan de massa, weer aan de accu gehangen maar als ik dan start doet ie helemaal niets.
Wat ik wel vreemd vond is dat zowel de plus van de accu als een groen draadje (contact?) op dezelfde bout (met groene pijl in het plaatje) zaten. Op de rode pijl zat een geel draadje.
Doe vast wat verkeerd, dus wie kan me vertellen hoe ik kan testen of ie nou echt stuk is?
Groeten, Jesse
Vanmorgen wilde mijn eendje opeens niet meer starten. Startmotor kwam alleen met hele grote moeite een slag rond. Accu is in orde (overstarten van andere wagen verandert niets). Ik heb de startmotor losgehaald en vroeg me af hoe ik hem kan testen. Heb hem, losgehaald maar met het huis wel aan de massa, weer aan de accu gehangen maar als ik dan start doet ie helemaal niets.
Wat ik wel vreemd vond is dat zowel de plus van de accu als een groen draadje (contact?) op dezelfde bout (met groene pijl in het plaatje) zaten. Op de rode pijl zat een geel draadje.
Doe vast wat verkeerd, dus wie kan me vertellen hoe ik kan testen of ie nou echt stuk is?
Groeten, Jesse
massa aan je startmotor en een dikke kabel op je groene pijl. Met een dunnere draad tussen je groene en rode draad bedien je het relais en schiet het rondsel naar voren en moet je startmotor gaan draaien. (niet vastzetten maar er gewoon tegenaan houden)
Niet schrikken zit een behoorlijk koppel in je startmotor, hou of zet hem dus goed vast.
Niet schrikken zit een behoorlijk koppel in je startmotor, hou of zet hem dus goed vast.
-
- Addicted user
- Berichten: 5835
- Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
- Locatie: Den Bosch
- Contacteer:
als ie met moeite rond komt zijn of de lagertjes versleten (kosten per twee ongeveer 5 euro) of de koolborstels.
als de lagers versleten zijn dan kun je hem los wel testen, maar dan zal de startmotor redelijk goed rondgaan omdat er geen kracht op de as komt.
aanvulling op Tom, dikke plus op de groene pijl (startkabel bv) en de massa (de min) kun je bijvoorbeeld aan het bevestigingsoog van de startmotor klemmen.
als de lagers versleten zijn dan kun je hem los wel testen, maar dan zal de startmotor redelijk goed rondgaan omdat er geen kracht op de as komt.
aanvulling op Tom, dikke plus op de groene pijl (startkabel bv) en de massa (de min) kun je bijvoorbeeld aan het bevestigingsoog van de startmotor klemmen.
Alvast bedankt voor de eerste hulp. Net getest zoals jullie aangeven. Eerst gebeurde helemaal niks maar toen ik het motortje eerst een beetje draaide aan het rondsel deed ie het daarna een heel klein beetje: rondsel schoot naar voren, motor maakt misschien kwart slag, einde oefening. Tot ik 'm weer een beetje verder draaide, weer hetzelfde. Ik ga nieuwe busjes en koolborstels bestellen en laat jullie weten hoe het afloopt.
[edit] Waar zitten die busjes/lagers eigenlijk?? [/edit]
[edit] Waar zitten die busjes/lagers eigenlijk?? [/edit]
- Tik hamer (ik geef je een week)
- aanslingeren (ik geef je een dag)
Dus volgende week zaterdag maar es koolstof borstels halen.
- aanslingeren (ik geef je een dag)
Dus volgende week zaterdag maar es koolstof borstels halen.
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen
Al je antwoorden op je vragen
Tik met de hamer heeft 1 dag geholpen, toen wilde dat ook niet meer (of moest écht hard gaan slaan). Nieuwe koolborstels net erin gezet en starten als een tierelier!
Nu heb ik alleen een beetje raar, hoog gierend geluid na het starten, dus als de motor aanslaat en ik de sleutel loslaat. Kan het zijn dat het rondsel niet op tijd terugschiet? Beetje WD40 eroverheen?
Nu heb ik alleen een beetje raar, hoog gierend geluid na het starten, dus als de motor aanslaat en ik de sleutel loslaat. Kan het zijn dat het rondsel niet op tijd terugschiet? Beetje WD40 eroverheen?
-
- Beginner
- Berichten: 8
- Lid geworden op: do 14 feb, 2013 18:10
Dit topic is al oud, maar misschien dat iemand mij ook nog antwoord kan geven?
Ik zit ook met een kapotte startmotor. Nu heb ik deze helemaal uit elkaar gehaald en kom ik tot de conclusie dat de rotor langs de wikkelingen in het huis schaaft. Bij nader inspecteren bleek het lagertje, aan de kant van de koolstofborsteltjes, enorm ingesleten te zijn en zit er erg veel ruimte op. Dit verklaart dus waarom de rotor langs de wikkelingen schaaft. Ook liep de startmotor erg moeizaam en sloeg hij soms vast wat ook wel weer te verklaren is met een versleten lager.
Nu moet ik dus een nieuw lagertje voor mij startmotor hebben. Weet iemand waar ik deze kan krijgen? Zijn deze universeel? En zijn de oude er gewoon uit te tikken en de nieuwe er weer makkelijk in te drukken?
Ik zit ook met een kapotte startmotor. Nu heb ik deze helemaal uit elkaar gehaald en kom ik tot de conclusie dat de rotor langs de wikkelingen in het huis schaaft. Bij nader inspecteren bleek het lagertje, aan de kant van de koolstofborsteltjes, enorm ingesleten te zijn en zit er erg veel ruimte op. Dit verklaart dus waarom de rotor langs de wikkelingen schaaft. Ook liep de startmotor erg moeizaam en sloeg hij soms vast wat ook wel weer te verklaren is met een versleten lager.
Nu moet ik dus een nieuw lagertje voor mij startmotor hebben. Weet iemand waar ik deze kan krijgen? Zijn deze universeel? En zijn de oude er gewoon uit te tikken en de nieuwe er weer makkelijk in te drukken?
Alleen een (º\=/º) rijdt als een (º\=/º) ….
- 2cvmaarten
- Veelvuldig poster
- Berichten: 627
- Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
- Locatie: Ulestraten