startmotor kapot?

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Jesse
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: do 22 mar, 2007 15:30
Locatie: Heerlen

startmotor kapot?

Bericht door Jesse » ma 3 sep, 2007 20:21

Hallo,

Vanmorgen wilde mijn eendje opeens niet meer starten. Startmotor kwam alleen met hele grote moeite een slag rond. Accu is in orde (overstarten van andere wagen verandert niets). Ik heb de startmotor losgehaald en vroeg me af hoe ik hem kan testen. Heb hem, losgehaald maar met het huis wel aan de massa, weer aan de accu gehangen maar als ik dan start doet ie helemaal niets.

Afbeelding
Wat ik wel vreemd vond is dat zowel de plus van de accu als een groen draadje (contact?) op dezelfde bout (met groene pijl in het plaatje) zaten. Op de rode pijl zat een geel draadje.

Doe vast wat verkeerd, dus wie kan me vertellen hoe ik kan testen of ie nou echt stuk is?

Groeten, Jesse

Tom
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 124
Lid geworden op: wo 22 okt, 2003 11:59

Bericht door Tom » ma 3 sep, 2007 22:03

massa aan je startmotor en een dikke kabel op je groene pijl. Met een dunnere draad tussen je groene en rode draad bedien je het relais en schiet het rondsel naar voren en moet je startmotor gaan draaien. (niet vastzetten maar er gewoon tegenaan houden)

Niet schrikken zit een behoorlijk koppel in je startmotor, hou of zet hem dus goed vast.

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » di 4 sep, 2007 09:44

als ie met moeite rond komt zijn of de lagertjes versleten (kosten per twee ongeveer 5 euro) of de koolborstels.

als de lagers versleten zijn dan kun je hem los wel testen, maar dan zal de startmotor redelijk goed rondgaan omdat er geen kracht op de as komt.

aanvulling op Tom, dikke plus op de groene pijl (startkabel bv) en de massa (de min) kun je bijvoorbeeld aan het bevestigingsoog van de startmotor klemmen.

Jesse
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: do 22 mar, 2007 15:30
Locatie: Heerlen

Bericht door Jesse » di 4 sep, 2007 17:11

Alvast bedankt voor de eerste hulp. Net getest zoals jullie aangeven. Eerst gebeurde helemaal niks maar toen ik het motortje eerst een beetje draaide aan het rondsel deed ie het daarna een heel klein beetje: rondsel schoot naar voren, motor maakt misschien kwart slag, einde oefening. Tot ik 'm weer een beetje verder draaide, weer hetzelfde. Ik ga nieuwe busjes en koolborstels bestellen en laat jullie weten hoe het afloopt.

[edit] Waar zitten die busjes/lagers eigenlijk?? [/edit]

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » vr 7 sep, 2007 16:09

Duidelijk zichtbaar aan de kop van de startmotor zie je een busje zitten met daarin as van de motor waarover tandwiel schuift en aan de achterkant waar de koolborstels zitten zit een busje. Dit zijn de lagers van je startmotor. Als deze verslijten trekt de motor schuin waardoor deze "vastloopt".

Niels
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 645
Lid geworden op: ma 19 mar, 2007 12:47
Locatie: Ter Aar
Contacteer:

Bericht door Niels » zo 9 sep, 2007 08:39

voortaan gewoon aanslingeren he...
Dyane verkocht wegens gebrek aan tijd of teveel hobbies
Ik spaar heel langzaam voor een AZU

Gebruikersavatar
revi
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 667
Lid geworden op: di 30 dec, 2003 14:30
Locatie: Den Haag

Bericht door revi » zo 9 sep, 2007 18:40

Eerst gewoon een tik met de hamer ... en als dat niet werkt: aanslingeren! :)
Gr. Revi
Momenteel geen A-type
Voorheen Dyane 6 1969

TheSeend
Moderator
Berichten: 174
Lid geworden op: za 8 mar, 2003 18:13
Locatie: Dublin

Bericht door TheSeend » zo 9 sep, 2007 19:48

- Tik hamer (ik geef je een week)
- aanslingeren (ik geef je een dag)

Dus volgende week zaterdag maar es koolstof borstels halen.
;-)
Die blauwe platen zijn een 'License to drive slow.'
Al je antwoorden op je vragen

Jesse
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: do 22 mar, 2007 15:30
Locatie: Heerlen

Bericht door Jesse » ma 10 sep, 2007 20:45

Tik met de hamer heeft 1 dag geholpen, toen wilde dat ook niet meer (of moest écht hard gaan slaan). Nieuwe koolborstels net erin gezet en starten als een tierelier!

Nu heb ik alleen een beetje raar, hoog gierend geluid na het starten, dus als de motor aanslaat en ik de sleutel loslaat. Kan het zijn dat het rondsel niet op tijd terugschiet? Beetje WD40 eroverheen?

Jesse
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: do 22 mar, 2007 15:30
Locatie: Heerlen

Bericht door Jesse » za 15 sep, 2007 12:38

<bump>

Ik zit nu dus wel nog met dat rare geluid...
Nu heb ik alleen een beetje raar, hoog gierend geluid na het starten, dus als de motor aanslaat en ik de sleutel loslaat. Kan het zijn dat het rondsel niet op tijd terugschiet? Beetje WD40 eroverheen?

backfire
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5835
Lid geworden op: vr 21 jan, 2005 11:23
Locatie: Den Bosch
Contacteer:

Bericht door backfire » za 15 sep, 2007 12:46

Waarom haal je hem niet ff los en maak je de boel schoon. Het is vandaag een mooie dag en met een uurtje of 2 is ie weer als nieuw.

Jesse
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 152
Lid geworden op: do 22 mar, 2007 15:30
Locatie: Heerlen

Bericht door Jesse » za 15 sep, 2007 15:52

Nou als dat het inderdaad is, dan doe ik het wel. Maar klopt mijn idee dat het het rondsel is dat niet op tijd terugschiet?

Moet overigens eerst het kippenonderkomen afmaken (ik ben van de eenden EN kippen), anders kunnen de dames niet slapen vanvond, maar morgen wordt ook mooi weer.

Maarten Jan
Beginner
Beginner
Berichten: 8
Lid geworden op: do 14 feb, 2013 18:10

Bericht door Maarten Jan » wo 15 apr, 2015 20:03

Dit topic is al oud, maar misschien dat iemand mij ook nog antwoord kan geven?

Ik zit ook met een kapotte startmotor. Nu heb ik deze helemaal uit elkaar gehaald en kom ik tot de conclusie dat de rotor langs de wikkelingen in het huis schaaft. Bij nader inspecteren bleek het lagertje, aan de kant van de koolstofborsteltjes, enorm ingesleten te zijn en zit er erg veel ruimte op. Dit verklaart dus waarom de rotor langs de wikkelingen schaaft. Ook liep de startmotor erg moeizaam en sloeg hij soms vast wat ook wel weer te verklaren is met een versleten lager.

Nu moet ik dus een nieuw lagertje voor mij startmotor hebben. Weet iemand waar ik deze kan krijgen? Zijn deze universeel? En zijn de oude er gewoon uit te tikken en de nieuwe er weer makkelijk in te drukken?
Alleen een (º\=/º) rijdt als een (º\=/º) ….

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5003
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 15 apr, 2015 20:39

normaal zijn dit inderdaad standaard maten. Onderdelen kun je meestal wel krijgen bij een auto-elektro bedrijf.
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
2cvmaarten
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 627
Lid geworden op: do 28 mei, 2009 20:18
Locatie: Ulestraten

Bericht door 2cvmaarten » wo 22 apr, 2015 03:48

Heb je ook gecontroleerd of het lager niet is ingelopen in het huis of op de as?
Citroen 2cv6 special 1986

Plaats reactie