2cv6 Club 1987 - Motorproblemen
Tsja, dan sta je nu voor de keuze: voorzichtig doorpielen aan de CO-schroef en de gasklepaanslagschroef, of: opnieuw beginnen met het afregelen van de carburateur.
Mocht je voor het eerste kiezen: Vaak is het probleem dat de aanslagschroef veel te ver is ingedraaid, zodat het hele stationaire systeem is "kortgesloten". Het helpt dan als je eerst de aanslagschroef een tikkie terugdraait. de CO-schroef verdraait tot je een zo hoog mogelijk stationair toerental hoort, de aanslagschroef verdraait tot normaal of iets boven normaal toerental en dan finetunet met de CO-schroef.
Begin je helemaal opnieuw, dan eerst (met motor uit) de choke uittrekken, de gasklepaanslagschroef net tegen de vlinder (de plaat op de chokeklepas) draaien, choke terug, aanslagschroef nog twee hele slagen indraaien. Dan de CO-schroef voorzichtig (fijne draad in zacht metaal) helemaal indraaien en twee slagen terug. Dat is de basisafstelling. Van daaruit draai je de aanslagklep in tot de motor stationair blijft lopen en je finetunet zoals hiervoor beschreven. Maar vooral met hele kleine verdraaiingen.
Mocht je voor het eerste kiezen: Vaak is het probleem dat de aanslagschroef veel te ver is ingedraaid, zodat het hele stationaire systeem is "kortgesloten". Het helpt dan als je eerst de aanslagschroef een tikkie terugdraait. de CO-schroef verdraait tot je een zo hoog mogelijk stationair toerental hoort, de aanslagschroef verdraait tot normaal of iets boven normaal toerental en dan finetunet met de CO-schroef.
Begin je helemaal opnieuw, dan eerst (met motor uit) de choke uittrekken, de gasklepaanslagschroef net tegen de vlinder (de plaat op de chokeklepas) draaien, choke terug, aanslagschroef nog twee hele slagen indraaien. Dan de CO-schroef voorzichtig (fijne draad in zacht metaal) helemaal indraaien en twee slagen terug. Dat is de basisafstelling. Van daaruit draai je de aanslagklep in tot de motor stationair blijft lopen en je finetunet zoals hiervoor beschreven. Maar vooral met hele kleine verdraaiingen.
Allereerst @achtpeter bedankt voor de uitleg van het afstellen!
Wegens werk nog geen tijd gehad om een nieuw busje remmenreiniger te halen. Dus nog geen extra check op valse lucht kunnen doen. Ik denk, en hoop, dat daar toch het probleem zit. Gisteravond even de carburateur met pakking vervangen door een gereviseerd leen-exemplaar. Die werkt prima, maar ook die hielp niet het probleem op te lossen. Nog steeds erg moeilijk starten. Het leek beter te gaan. Na 1 seconde slaat hij aan, en meteen weer af. Daarna is het zoals eerst: lang vol gas doorstarten en daarna met het gas spelen om hem in zijn toeren te krijgen.
Vanavond geen tijd gehad om er mee aan de gang te gaan. Morgen remmenreiniger halen en 's avonds weer tijd om te prutsen. Hopelijk wordt het dan duidelijk. Zo niet, dan begin ik misschien wanhopig te worden. Ik wil graag een fijn rijdende Eend als ik over 1,5 week naar Frankrijk ga. Anders volgende week maar een 2cv garage raadplegen.
Wegens werk nog geen tijd gehad om een nieuw busje remmenreiniger te halen. Dus nog geen extra check op valse lucht kunnen doen. Ik denk, en hoop, dat daar toch het probleem zit. Gisteravond even de carburateur met pakking vervangen door een gereviseerd leen-exemplaar. Die werkt prima, maar ook die hielp niet het probleem op te lossen. Nog steeds erg moeilijk starten. Het leek beter te gaan. Na 1 seconde slaat hij aan, en meteen weer af. Daarna is het zoals eerst: lang vol gas doorstarten en daarna met het gas spelen om hem in zijn toeren te krijgen.
Vanavond geen tijd gehad om er mee aan de gang te gaan. Morgen remmenreiniger halen en 's avonds weer tijd om te prutsen. Hopelijk wordt het dan duidelijk. Zo niet, dan begin ik misschien wanhopig te worden. Ik wil graag een fijn rijdende Eend als ik over 1,5 week naar Frankrijk ga. Anders volgende week maar een 2cv garage raadplegen.
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Blauwe 2cv - Groene Mehari
Blauwe 2cv - Groene Mehari
-
- Heavy user
- Berichten: 3085
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Even gewoon een onnozele vraag:
Heb je al eens een andere bobine geprobeerd?
Zoals je het in je eerste posts omschrijft lijkt het op het probleem dat ik had met een gare bobine (van slechts 3 maanden oud).
En hangen je bougiekabels vrij? Niet doorgeslagen? Bijvoorbeeld door smelten op het spruitstuk?
Heb je al eens een andere bobine geprobeerd?
Zoals je het in je eerste posts omschrijft lijkt het op het probleem dat ik had met een gare bobine (van slechts 3 maanden oud).
En hangen je bougiekabels vrij? Niet doorgeslagen? Bijvoorbeeld door smelten op het spruitstuk?
Eerlijk gezegd niet eens aan gedacht, aangezien er een jaar, en een paar duizend kilometer, geleden een nieuwe op gezet is. Maar het valt te proberen natuurlijk. Ik zet morgenavond die van de Méhari er wel even op.
Zou wel apart zijn. In de 9 jaar dat we de 2cv hebben is dit al de 3e bobine. Maar de problemen waren toen toch anders. Gewoon moeilijk starten, maar daarna wel meteen goed aanslaan. Nu is het na het aanslaan een licht geronk, alsof de keel van de Eend dichtgeknepen wordt. En daarna met het gas spelen om het toerental steeds wat omhoog te krijgen tot hij hem oppakt en dan zo goed als normaal loopt.
De bougiekabels zijn nieuw en hangen inderdaad vrij. Gisteren nog gecontroleerd en geen knikken of andere gekke dingen kunnen ontdekken.
Even offtopic, nu ik uw onderschrift zie. Volgens mij was u een tijd geleden bij de Formido in Nijkerk met uw Namco om een Solex over te schrijven. Ik ben degene die destijds verwonderd een aantal rondjes om de Namco heeft gelopen
Zou wel apart zijn. In de 9 jaar dat we de 2cv hebben is dit al de 3e bobine. Maar de problemen waren toen toch anders. Gewoon moeilijk starten, maar daarna wel meteen goed aanslaan. Nu is het na het aanslaan een licht geronk, alsof de keel van de Eend dichtgeknepen wordt. En daarna met het gas spelen om het toerental steeds wat omhoog te krijgen tot hij hem oppakt en dan zo goed als normaal loopt.
De bougiekabels zijn nieuw en hangen inderdaad vrij. Gisteren nog gecontroleerd en geen knikken of andere gekke dingen kunnen ontdekken.
Even offtopic, nu ik uw onderschrift zie. Volgens mij was u een tijd geleden bij de Formido in Nijkerk met uw Namco om een Solex over te schrijven. Ik ben degene die destijds verwonderd een aantal rondjes om de Namco heeft gelopen

Joie de Vivre ..avec Citroën!
Blauwe 2cv - Groene Mehari
Blauwe 2cv - Groene Mehari
Even een wild guess......
een soortgelijk probleem ben ik twee keer eerder tegengekomen, carburateur nagelopen, brandstofpomp vervangen (check het membraan) etc.
Wat bleek het te zijn.... het rubber (verloop) slangetje bovenop de tank vanaf de vlotter naar de brandstofleiding.......
Dat slangetje "splijt" vaak in de lengte richting (echt geen grapje) als ze ouder worden.
Als er dan bij het starten veel brandstof gevraagd wordt pakt ie (valse) lucht en ontstaat er een brandstoftekort, als de brandstofpomp daarna blijft aanzuigen gaat het vaak weer goed.
Je zoekt je een breuk, maar het probleem doet zich ook niet continu voor en is daardoor zo lastig te traceren.
Het komt vaker voor.
Lastige is dat je het pas kunt checken als je de tank eronder uit hebt gehaald.
Als je geen andere oorzaak kunt vinden, zou je deze optie ook kunnen onderzoeken.
het is geen denkbeeldige oorzaak, heb het zelf aantal maal gerepareerd voor mensen.....
een soortgelijk probleem ben ik twee keer eerder tegengekomen, carburateur nagelopen, brandstofpomp vervangen (check het membraan) etc.
Wat bleek het te zijn.... het rubber (verloop) slangetje bovenop de tank vanaf de vlotter naar de brandstofleiding.......
Dat slangetje "splijt" vaak in de lengte richting (echt geen grapje) als ze ouder worden.
Als er dan bij het starten veel brandstof gevraagd wordt pakt ie (valse) lucht en ontstaat er een brandstoftekort, als de brandstofpomp daarna blijft aanzuigen gaat het vaak weer goed.
Je zoekt je een breuk, maar het probleem doet zich ook niet continu voor en is daardoor zo lastig te traceren.
Het komt vaker voor.
Lastige is dat je het pas kunt checken als je de tank eronder uit hebt gehaald.
Als je geen andere oorzaak kunt vinden, zou je deze optie ook kunnen onderzoeken.
het is geen denkbeeldige oorzaak, heb het zelf aantal maal gerepareerd voor mensen.....
- André Post
- Heavy user
- Berichten: 2182
- Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
- Locatie: Beverwijk
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 1955
- Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
- Locatie: Zwolle
- Contacteer:
dat kan je makkelijk testen:David schreef:Als je geen andere oorzaak kunt vinden, zou je deze optie ook kunnen onderzoeken..
na een dag of wat niet lopen...
slangetje wat van de benzinepomp naar de carburateur loopt losmaken, uiteinde even in een jampotje doen.
starten en meekijken of er meteen benzine uit het slangetje komt.
Bij mijn eend werd een soortgelijk probleem veroorzaakt door roest ín de benzinepomp. Roestkorreltjes op de klepjes, verminderde pompwerking, benzine die terugloopt na een poosje niet lopen.....
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
Zoo, eindelijk weer tijd om met het Eendje aan de gang te gaan. Leuk werk, maar dan moet er wel een oplossing in zicht zijn.
Vanavond zo'n beetje alle afdichtingen onder de remmenreiniger gespoten, maar geen verschil in toerental gehoord.
Daarna het schema gevolgd om de carburateur goed af te stellen, maar dat gaf ook niet echt verschil. Stationair rommelt het wat bij het rijden lijkt het alsof de 2e trap iets inhoud.
Daarna de test met de benzineslang in de jampot uitgevoerd. De motor had toen ongeveer een halfuur niet gelopen. Na 8 seconden starten kwam er nog steeds geen benzine uit het slangetje. Daarna sloeg hij aan en spoot de benzine eruit. Kan ik hieruit concluderen dat daar de fout zit? Dat er niet direct benzine uit komt zodra de contactsleutel om gaat?
Vanavond zo'n beetje alle afdichtingen onder de remmenreiniger gespoten, maar geen verschil in toerental gehoord.
Daarna het schema gevolgd om de carburateur goed af te stellen, maar dat gaf ook niet echt verschil. Stationair rommelt het wat bij het rijden lijkt het alsof de 2e trap iets inhoud.
Daarna de test met de benzineslang in de jampot uitgevoerd. De motor had toen ongeveer een halfuur niet gelopen. Na 8 seconden starten kwam er nog steeds geen benzine uit het slangetje. Daarna sloeg hij aan en spoot de benzine eruit. Kan ik hieruit concluderen dat daar de fout zit? Dat er niet direct benzine uit komt zodra de contactsleutel om gaat?
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Blauwe 2cv - Groene Mehari
Blauwe 2cv - Groene Mehari
Vandaag eerst de drukte in Utrecht opgezocht. Maar helaas reden de 2cv's van Cochonou niet mee. Vanmiddag de tank onder de Eend vandaan gehaald. Het slangetje zag er nog goed uit. Desondanks toch vervangen. Ik had toch nog nieuwe benzineslang over van de Méhari. Direct de pakking vervangen en de aansluitingen van de vlotter opgeschuurd en in de contactspray gezet.
Helaas.. geen verschil. Het gekke is dat hij bij een koude start of eerste poging tot starten wel direct aanslaat. Als je maar even handig met het gas speelt blijft hij wel lopen. Doe je dat niet, dan slaat hij af. De startpoging daarna gaat weer als voorheen: langdurig vol gas starten en 'nukkig in z'n toeren komen'.
Lastig! Moet ik het nu zoeken in de benzinepomp?
Helaas.. geen verschil. Het gekke is dat hij bij een koude start of eerste poging tot starten wel direct aanslaat. Als je maar even handig met het gas speelt blijft hij wel lopen. Doe je dat niet, dan slaat hij af. De startpoging daarna gaat weer als voorheen: langdurig vol gas starten en 'nukkig in z'n toeren komen'.
Lastig! Moet ik het nu zoeken in de benzinepomp?
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Blauwe 2cv - Groene Mehari
Blauwe 2cv - Groene Mehari