2cv6 Club 1987 - Motorproblemen

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » di 30 jun, 2015 22:07

Ik lees wel over draaien aan de stationair sproeier (wat op zich geen enkel nut heeft). Maar is de sproeier ook schoon? Verder klinkt het een beetje als valse lucht. Benzinepomp ook in orde?

schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door schermer » di 30 jun, 2015 22:08

Ik lees wel over draaien aan de stationair sproeier (wat op zich geen enkel nut heeft). Maar is de sproeier ook schoon? Verder klinkt het een beetje als valse lucht. Benzinepomp ook in orde?

Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Sjon1991 » wo 1 jul, 2015 08:34

Jep! de sproeier is schoon. Eruit gehaald en doorgeblazen. Voor zover ik weet werkt de benzinepomp goed. Binnenkort dan nog maar een busje remmenreiniger halen om nogmaals te controleren.
Joie de Vivre ..avec Citroën!
Blauwe 2cv - Groene Mehari

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster

Bericht door achtpeter » wo 1 jul, 2015 09:28

Tsja, dan sta je nu voor de keuze: voorzichtig doorpielen aan de CO-schroef en de gasklepaanslagschroef, of: opnieuw beginnen met het afregelen van de carburateur.
Mocht je voor het eerste kiezen: Vaak is het probleem dat de aanslagschroef veel te ver is ingedraaid, zodat het hele stationaire systeem is "kortgesloten". Het helpt dan als je eerst de aanslagschroef een tikkie terugdraait. de CO-schroef verdraait tot je een zo hoog mogelijk stationair toerental hoort, de aanslagschroef verdraait tot normaal of iets boven normaal toerental en dan finetunet met de CO-schroef.
Begin je helemaal opnieuw, dan eerst (met motor uit) de choke uittrekken, de gasklepaanslagschroef net tegen de vlinder (de plaat op de chokeklepas) draaien, choke terug, aanslagschroef nog twee hele slagen indraaien. Dan de CO-schroef voorzichtig (fijne draad in zacht metaal) helemaal indraaien en twee slagen terug. Dat is de basisafstelling. Van daaruit draai je de aanslagklep in tot de motor stationair blijft lopen en je finetunet zoals hiervoor beschreven. Maar vooral met hele kleine verdraaiingen.

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » do 2 jul, 2015 21:34

Ik ben nu toch wel echt benieuwd hoe je het probleem opgelost hebt.
Als dat al gelukt is natuurlijk??

Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Sjon1991 » do 2 jul, 2015 22:33

Allereerst @achtpeter bedankt voor de uitleg van het afstellen!

Wegens werk nog geen tijd gehad om een nieuw busje remmenreiniger te halen. Dus nog geen extra check op valse lucht kunnen doen. Ik denk, en hoop, dat daar toch het probleem zit. Gisteravond even de carburateur met pakking vervangen door een gereviseerd leen-exemplaar. Die werkt prima, maar ook die hielp niet het probleem op te lossen. Nog steeds erg moeilijk starten. Het leek beter te gaan. Na 1 seconde slaat hij aan, en meteen weer af. Daarna is het zoals eerst: lang vol gas doorstarten en daarna met het gas spelen om hem in zijn toeren te krijgen.

Vanavond geen tijd gehad om er mee aan de gang te gaan. Morgen remmenreiniger halen en 's avonds weer tijd om te prutsen. Hopelijk wordt het dan duidelijk. Zo niet, dan begin ik misschien wanhopig te worden. Ik wil graag een fijn rijdende Eend als ik over 1,5 week naar Frankrijk ga. Anders volgende week maar een 2cv garage raadplegen.

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » do 2 jul, 2015 23:24

Even gewoon een onnozele vraag:
Heb je al eens een andere bobine geprobeerd?
Zoals je het in je eerste posts omschrijft lijkt het op het probleem dat ik had met een gare bobine (van slechts 3 maanden oud).

En hangen je bougiekabels vrij? Niet doorgeslagen? Bijvoorbeeld door smelten op het spruitstuk?

Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Sjon1991 » do 2 jul, 2015 23:49

Eerlijk gezegd niet eens aan gedacht, aangezien er een jaar, en een paar duizend kilometer, geleden een nieuwe op gezet is. Maar het valt te proberen natuurlijk. Ik zet morgenavond die van de Méhari er wel even op.

Zou wel apart zijn. In de 9 jaar dat we de 2cv hebben is dit al de 3e bobine. Maar de problemen waren toen toch anders. Gewoon moeilijk starten, maar daarna wel meteen goed aanslaan. Nu is het na het aanslaan een licht geronk, alsof de keel van de Eend dichtgeknepen wordt. En daarna met het gas spelen om het toerental steeds wat omhoog te krijgen tot hij hem oppakt en dan zo goed als normaal loopt.

De bougiekabels zijn nieuw en hangen inderdaad vrij. Gisteren nog gecontroleerd en geen knikken of andere gekke dingen kunnen ontdekken.

Even offtopic, nu ik uw onderschrift zie. Volgens mij was u een tijd geleden bij de Formido in Nijkerk met uw Namco om een Solex over te schrijven. Ik ben degene die destijds verwonderd een aantal rondjes om de Namco heeft gelopen :)

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » vr 3 jul, 2015 06:59

Even een wild guess......

een soortgelijk probleem ben ik twee keer eerder tegengekomen, carburateur nagelopen, brandstofpomp vervangen (check het membraan) etc.

Wat bleek het te zijn.... het rubber (verloop) slangetje bovenop de tank vanaf de vlotter naar de brandstofleiding.......
Dat slangetje "splijt" vaak in de lengte richting (echt geen grapje) als ze ouder worden.
Als er dan bij het starten veel brandstof gevraagd wordt pakt ie (valse) lucht en ontstaat er een brandstoftekort, als de brandstofpomp daarna blijft aanzuigen gaat het vaak weer goed.
Je zoekt je een breuk, maar het probleem doet zich ook niet continu voor en is daardoor zo lastig te traceren.
Het komt vaker voor.
Lastige is dat je het pas kunt checken als je de tank eronder uit hebt gehaald.

Als je geen andere oorzaak kunt vinden, zou je deze optie ook kunnen onderzoeken.
het is geen denkbeeldige oorzaak, heb het zelf aantal maal gerepareerd voor mensen.....

André Post
Heavy user
Heavy user

Bericht door André Post » vr 3 jul, 2015 09:23

Ook nog even de vraag, is het gaatje onder in het spruitststuk wel vrij?
Zoals je het starten omschrijft klinkt het toch echt als een verzopen motor.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 3 jul, 2015 09:59

David schreef:Als je geen andere oorzaak kunt vinden, zou je deze optie ook kunnen onderzoeken..
dat kan je makkelijk testen:
na een dag of wat niet lopen...
slangetje wat van de benzinepomp naar de carburateur loopt losmaken, uiteinde even in een jampotje doen.
starten en meekijken of er meteen benzine uit het slangetje komt.

Bij mijn eend werd een soortgelijk probleem veroorzaakt door roest ín de benzinepomp. Roestkorreltjes op de klepjes, verminderde pompwerking, benzine die terugloopt na een poosje niet lopen.....

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Thijs
Heavy user
Heavy user

Bericht door Thijs » vr 3 jul, 2015 15:07

Even offtopic, nu ik uw onderschrift zie. Volgens mij was u een tijd geleden bij de Formido in Nijkerk met uw Namco om een Solex over te schrijven. Ik ben degene die destijds verwonderd een aantal rondjes om de Namco heeft gelopen
Aaaah, duidelijk! 8)

Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Sjon1991 » vr 3 jul, 2015 22:23

Zoo, eindelijk weer tijd om met het Eendje aan de gang te gaan. Leuk werk, maar dan moet er wel een oplossing in zicht zijn.

Vanavond zo'n beetje alle afdichtingen onder de remmenreiniger gespoten, maar geen verschil in toerental gehoord.
Daarna het schema gevolgd om de carburateur goed af te stellen, maar dat gaf ook niet echt verschil. Stationair rommelt het wat bij het rijden lijkt het alsof de 2e trap iets inhoud.
Daarna de test met de benzineslang in de jampot uitgevoerd. De motor had toen ongeveer een halfuur niet gelopen. Na 8 seconden starten kwam er nog steeds geen benzine uit het slangetje. Daarna sloeg hij aan en spoot de benzine eruit. Kan ik hieruit concluderen dat daar de fout zit? Dat er niet direct benzine uit komt zodra de contactsleutel om gaat?

David
Heavy user
Heavy user

Bericht door David » vr 3 jul, 2015 22:27

Begint verdacht veel te lijken op het kwaaltje wat ik al eerder melde.
Zorg dat je tank leeg is, of bijna leeg.
2 boutjes verwijderen en 2 boutjes op de asbuis een beetje los.
Vulpijp losmaken en je hebt de tank er bijna onderuit.
Ik gok dat het probleem daar ergens zit.

Sjon1991
Gebruiker
Gebruiker

Bericht door Sjon1991 » za 4 jul, 2015 22:22

Vandaag eerst de drukte in Utrecht opgezocht. Maar helaas reden de 2cv's van Cochonou niet mee. Vanmiddag de tank onder de Eend vandaan gehaald. Het slangetje zag er nog goed uit. Desondanks toch vervangen. Ik had toch nog nieuwe benzineslang over van de Méhari. Direct de pakking vervangen en de aansluitingen van de vlotter opgeschuurd en in de contactspray gezet.

Helaas.. geen verschil. Het gekke is dat hij bij een koude start of eerste poging tot starten wel direct aanslaat. Als je maar even handig met het gas speelt blijft hij wel lopen. Doe je dat niet, dan slaat hij af. De startpoging daarna gaat weer als voorheen: langdurig vol gas starten en 'nukkig in z'n toeren komen'.

Lastig! Moet ik het nu zoeken in de benzinepomp?

Plaats reactie