Project 2cv6 1986

Plaats hier je verslagen over je restauraties of verbouwingen
Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Bericht door Gee » za 11 jul, 2015 16:04

Hulp van broer Peer gehad, dus lekker doorgewerkt in het weekend!

Achter- en vooras en draagarmen in de RX5

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Laatst gewijzigd door Gee op zo 12 jul, 2015 12:42, 1 keer totaal gewijzigd.

Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Bericht door Gee » zo 12 jul, 2015 12:39

En in de RX10!

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Bericht door Gee » di 14 jul, 2015 10:09

Begonnen met de veerpotten. Die zijn -uiteraard aan de voorkant - behoorlijk verroest. Ik wil die gaan reviseren. Ik begrijp dat je de lasnaden moet losslijpen.

VRAAGJE:

Wat moet ik precies wegslijpen? Is dat de hele uitstaande rand?

Cheers,

Gee

Afbeelding

Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Bericht door Gee » di 14 jul, 2015 11:10

Heb de gok maar genomen en afgeslepen direct na het opstaande randje.
Binnen is het een grote modderboel :cry:

Afbeelding

Afbeelding

Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Bericht door Gee » vr 17 jul, 2015 22:07

Klaar om de veerpotten te reviseren:

Afbeelding]
Nieuwe trekstangen en deksels


Afbeelding
montageset: centreerbussen met zeskantmoeren, afdemprubbers met deksel, stofhoezen, dik en dun kantelmes met borgklemmen

pedro
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 66
Lid geworden op: vr 14 feb, 2014 09:18
Locatie: Antwerpen

Bericht door pedro » za 18 jul, 2015 10:09

Mooi werk! lekker verder blijven doen zou ik zeggen :wink:
Dyane 1971: under construction (voorlopig stopgezet)

Denny
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 452
Lid geworden op: zo 16 feb, 2014 11:02
Locatie: stevensweert

Bericht door Denny » za 18 jul, 2015 14:06

Dat ziet er keurig uit. succes

Spookeend
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1907
Lid geworden op: wo 10 sep, 2003 19:33
Locatie: Brielle
Contacteer:

Bericht door Spookeend » za 18 jul, 2015 23:24

misschien gekke vraag, maar heb je meteen de fusees gedaan?

als je ze zo in handen hebt is het makkelijk met een pers of krik te doen.

verder, WOW, wat een werk zeg!
www.spookeend.nl
Spookeend V2.0 = Fantôme 2cv Rouge
Spookeend V1.5 = Tuin speelgoed
Spookeend V1.0 = Crashed

Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Bericht door Gee » zo 19 jul, 2015 08:55

Thanks!

@Spookeend: heb de fusees wel overwogen, maar is zit totaal geen speling op, en aangezien het een rotklusje is, laat ik ze maar zitten.

Cheers,

Gee

Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Bericht door Gee » ma 3 aug, 2015 12:11

Veerpotten gereviseerd. Mijn eerste laswerk, en dat viel nog best tegen. Vooral omdat je werkt met twee verschillende diktes metaal: de (nieuwe) schaal is aanzienlijk dikker dan de buis zelf, dus het was veel pielen met de verschillende variabelen.
Bij de montage blijkt dat ik er teveel heb af gehaald, waardoor de potten nu te ruim tussen de steunen zitten. Ik heb dat opgelost door aan beide kanten een extra zeskantige moer aan te brengen. Nu past het perfect, geen speling naar links en rechts, en ze draaien nog keurig rond.
Alles lekker in het kopervet.



Afbeelding
gereviseerde veerpotten in de RX5 en RX10

Afbeelding
eerste veerpot gemonteerd

Afbeelding
een extra zeskantmoer om de pot passend te maken (weet niet of dat eigenlijk wel mag??)

Het stuurhuis weer in de vooras gemonteerd. Alle onderdelen zijn opnieuw gebruikt, na goed te zijn ontvet, schoongemaakt en opnieuw ingevet met een goede waterafstotende vet.
De tandheugeldrukgeleider (Scrabble!) heb ik ook hergebruikt. Nu merk ik dat je die niet al te vast kunt aandraaien, want dan beweegt de tandheugel niet meer soepel door de geleiding. Kan iemand mij zeggen of dat normaal is, of moet je die moer gewoon stevig kunnen aandraaien?

Afbeelding
stuurhuis weer in de vooras gemonteerd

Afbeelding
de moer voor de tandheugeldrukgeleider. Verder indraaien levert minder beweging op. Iemand een suggestie??

Tot zover. Nu eerst maar weer eens verder met het buitenschilderwerk van het huis :evil:
Laatst gewijzigd door Gee op ma 3 aug, 2015 13:20, 2 keer totaal gewijzigd.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1915
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » ma 3 aug, 2015 13:00

Goed werk!

De veerpotten moeten niet klem tussen de moeren, maar aangedrukt door de centreerbussen. Er is een beschreven afstelprocedure, waarbij de veerpotten zelfs wat spelng houden. Die zou ik even opzoeken als ik jou was.

Gr rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Bericht door Gee » ma 3 aug, 2015 14:47

RobM schreef:Goed werk!

De veerpotten moeten niet klem tussen de moeren, maar aangedrukt door de centreerbussen. Er is een beschreven afstelprocedure, waarbij de veerpotten zelfs wat spelng houden. Die zou ik even opzoeken als ik jou was.

Gr rob
Dank je! Zal ik opzoeken.

Cheers,

Gee

Gee
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 68
Lid geworden op: ma 24 jun, 2013 12:25
Locatie: Dedemsvaart
Contacteer:

Bericht door Gee » ma 3 aug, 2015 15:20

Hi Rob,

Heb jij een suggestie voor de moer die de tandheugeldrukgeleider aandrukt? Moet je die zover mogelijk kunnen aandraaien (wat bij mij alle beweging uit de tandheugel haalt)?
Als dat nl zo is, dan gaat er bij mij ergens iets fout.

Cheers,

Gee

duck-tuc
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 838
Lid geworden op: do 22 okt, 2009 19:41
Locatie: Lommel (B)

Bericht door duck-tuc » vr 14 aug, 2015 19:45

Knappe restauratie hier!!! Deze ga ik blijven volgen. Gaat in orde komen.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » vr 14 aug, 2015 20:03

Gee schreef:Hi Rob,

Heb jij een suggestie voor de moer die de tandheugeldrukgeleider aandrukt? Moet je die zover mogelijk kunnen aandraaien (wat bij mij alle beweging uit de tandheugel haalt)?
Als dat nl zo is, dan gaat er bij mij ergens iets fout.

Cheers,

Gee
Het moet volgens mij wel verder kunnen.
Zit de geleider er wel goed in?
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

Plaats reactie