Tankvlotter

Plaats reactie
theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Tankvlotter

Bericht door theoenmarion » za 11 jul, 2015 16:02

ik moet mijn tankvlotter vervangen bij de 2 cv.
Ik heb reeds een nieuwe in bezit. Ik zou graag een controle lampje in het dashbord willen waarop ik kan zien dat er nog ca 5 liter benzine in de tank zit!
Heeft iemand een idee hoe ik dat kan realiseren?
Lijkt mij wel handig.

achtpeter
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 844
Lid geworden op: za 6 feb, 2010 16:35
Locatie: Woerden

Bericht door achtpeter » zo 12 jul, 2015 13:17

Link hoor! een simpele elektro-mechanische oplossing met een microschakelaar of iets dergelijks bungelend in een bijna lege tank lijkt me gevaarlijk. Je zou dus een gevorderde elektronicus moeten vragen om een schakeling buiten de tank die zo'n lampje kan aansturen. Maar waarom zou je zo'n Yaris-frats in je eend willen?

Gebruikersavatar
schermer
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1147
Lid geworden op: di 1 nov, 2011 00:27
Locatie: Ursem

Bericht door schermer » zo 12 jul, 2015 16:10

Ik heb zo'n ouderwets dagtellertje met van die draaiwieltjes met een magneetje boven het raam hangen. 300 km gereden betekent tanken. Is ongeveer hetzelfde als nog 5 liter :P

hetwrak
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 173
Lid geworden op: zo 14 aug, 2011 15:53
Locatie: Elahuizen
Contacteer:

Bericht door hetwrak » zo 12 jul, 2015 17:28

zo heb je altijd nog 5 liter Afbeelding

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3043
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 12 jul, 2015 22:16

Volgens mij is zo'n schakeling geen rakettechnologie.
Je hebt iets nodig wat bij een bepaalde weerstand van de tankvlotter inschakelt.
Vroeguh op school moesten we zoiets wel eens maken maar dat is al even geleden.....

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » ma 13 jul, 2015 16:54

In de autoshop kun je een verklikkertje kopen voor je ruitenwisservloeistof met een klein vloertje.

Maar waarom zou je??
Gewoon dagtellertje erin plakken :-)

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » za 18 jul, 2015 16:23

Ik heb de nieuwe vlotter eens even getest buiten de tank.
Aangesloten op de bedrading welke naar het dashbord gaat.
Maar als de vlotter onderin ligt geeft hij op de meter nog een halve tank aan!
De meter gaat wel omhoog als ik hem handmatig omhoog duw.
Iemand een idee wat er niet goed is?

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1875
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 18 jul, 2015 20:20

De benzinemeter heeft een spanningsstabilisator. Anders zou je benzinemeter veranderen met je toerental. Wellicht is je stabilisator stuk. Die zit overigens ingebouwd in je benzinemeter.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » za 18 jul, 2015 22:29

RobM schreef:De benzinemeter heeft een spanningsstabilisator. Anders zou je benzinemeter veranderen met je toerental. Wellicht is je stabilisator stuk. Die zit overigens ingebouwd in je benzinemeter.

Gr Rob
Bedoel je de meter in het dashbord Rob, of de tankvlotter?
De tankvlotter is namelijk nieuw!

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1875
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » za 18 jul, 2015 23:20

De meter in het dashboard

Het is een stroommeter: Gestabiliseerde spanning, dan een stroommetertje, dan een variabele weerstand (je vlotter) en dan de massa

Als de weerstand veranderd dan veranderd de stroom en dus de uitslag op je tankmeter. Als de spanning op je dynamo veranderd dan veranderd er niets want de spanning die zorg dat er een stroompje door je meter en vlotter lopen is gestabiliseerd.

Ik heb me er nog nooit in verdiept hoe deze stabilisatie er bij een eend uitziet, maar hij zit in of bij het metertje in het dashboard.


Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Gebruikersavatar
DucKKnutsel
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 388
Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
Locatie: Zwolle

Bericht door DucKKnutsel » zo 19 jul, 2015 19:06

De nieuwe tank vlotters zijn allemaal k.. geven nooit de waarde aan als bij het originele oude exemplaar. dit ligt aan de vlotter niet aan de meter volgens mij.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt

#Ducks_Classics

Gebruikersavatar
AZL57
Heavy user
Heavy user
Berichten: 4999
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » zo 19 jul, 2015 19:23

ik heb mijn oude tankvlotter na een jaar stilstand ingespoten met contactspray. Daarna met perslucht schoongeblazen er kwam een grote stofwolk uit en daarna werkte hij weer.
diverse Citroens, wat anders.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1875
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 19 jul, 2015 21:25

Ben over drie weken weer thuis. Dan zal ik eens wat metingen doen.

Voor nu: groeten van Vlieland.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

theoenmarion
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 618
Lid geworden op: di 2 aug, 2011 17:01
Locatie: Albergen
Contacteer:

Bericht door theoenmarion » do 23 jul, 2015 22:21

Het probleem is opgelost!
Op de meter in het dashbord ontbrak het koperen lipje waarop de massa kabel had gemoeten.
Ik had dus geen massakabel aan de meter!
Bij demontage zat die er ook niet op, heb dus na de restauratie alles weer aangesloten zoals het voorheen zat.
En dan lees je telkens, dat het aan een slechte massa zou moeten liggen.
Dus nooit hier aan gedacht!
Geluk dat ik niet eerst de tank er onderweg had gehaald maar de nieuwe vlotter tussen de kabel had getest.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1875
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » vr 24 jul, 2015 18:50

die massa aan de tankmeter in het dash is van de spanningsstabilisator.
Als die gen massa heeft werkt ie niet.

mooi dat het opgelost is.

Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Plaats reactie