alternatieve bobine voor de 2cv

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Jan2cvservice
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 jan, 2015 16:04
Locatie: Zwiggelte

Bericht door Jan2cvservice » zo 16 aug, 2015 14:38

Een warme bobine is het gevolg van een niet goed afgestelde ontsteking.
je kunt wel een andere bobine kopen maar daar los je het probleem niet mee op.
Blij dat ik eend.

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » zo 16 aug, 2015 15:12

Ik heb ook 10 tallen jaren geen problemen gehad met de originele bobines maar later meerdere achter elkaar, ook nieuwe.
Momenteel weer alles probleemloos met de gewone zwarte.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1915
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 16 aug, 2015 15:59

Jan2cvservice schreef:Een warme bobine is het gevolg van een niet goed afgestelde ontsteking.
je kunt wel een andere bobine kopen maar daar los je het probleem niet mee op.
zo, dat is nog eens stellig uit de hoek komen.

Ondertussen zoek ik informatie over de dyna bobine.
ah, na een tip van Thijs:
http://www.lepatron.nl/catalog/product_ ... _id=100443

gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 16 aug, 2015 16:17

Het is trouwens 3 Ohm.
Dat is op de foto bij jouw link weggepoetst.

Na enig speurwerk blijkt de 'Engelse bobine' gewoon oplichterij te zijn.
Dit is gewoon een merkloze bobine van een bekende Nederlandse groothandel.

Bij de eerste serie plakte men er in Engeland nog een eigen stickertje op en werd er een gele streep op gezet. Bij de huidige serie wordt alleen het ovalen stickertje van het witte doosje afgehaald en zo doorverkocht. Blijkbaar was een stickertje plakken en een streepje zetten te veel werk.

Jan2cvservice
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 jan, 2015 16:04
Locatie: Zwiggelte

Bericht door Jan2cvservice » zo 16 aug, 2015 18:25

Voor €150 heb je een 123 ontsteking.
Blij dat ik eend.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 16 aug, 2015 18:50

Jan2cvservice schreef:Voor €150 heb je een 123 ontsteking.
Maar nog steeds heb je dan een goede bobine nodig......
En je ontsteking zul je nog altijd correct dienen af te stellen, ook een 123!

Dus wat bedoel je hier nu mee?

Feit is dat er gewoon troep in de handel te koop is, slechte wikkelingen, slecht afgevuld met olie etc etc.

En even een bobine testen is bijna niet mogelijk.

RobM
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1915
Lid geworden op: di 7 sep, 2010 09:17
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Bericht door RobM » zo 16 aug, 2015 20:13

Jan2cvservice schreef:Voor €150 heb je een 123 ontsteking.
die heb ik dus. Ik hoef dus niet het advies mijn ontsteking goed te stellen, ik wil een betrouwbare bobine.
Thijs; ik ga hem bestellen, dank.

En uiteraard komen de resultaten op het forum.


Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht

Jan2cvservice
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 jan, 2015 16:04
Locatie: Zwiggelte

Bericht door Jan2cvservice » zo 16 aug, 2015 20:44

Dus wat bedoel je hier nu mee?

En even een bobine testen is bijna niet mogelijk.[/quote]

Dat het probleem nog steeds bij de ontsteking ligt, en als je dan een wat mindere bobine treft, de bobine gelijk de schuld krijgt.
Het wil overigens niet zeggen dat als je je vliegwiel op tijd zet , dat hij dan werkelijk op tijd staat. Sommige nokkenastandwielen staat behoorlijk fout. Daarom loopt de ene mooier en beter dan de andere.
Blij dat ik eend.

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » zo 16 aug, 2015 20:55

Het punt bobine speelt echt al jaren.

Neem van mij aan dat daar het grootste probleem zit.
Natuurlijk moet ontsteking etc allemaal OK zijn.
Maar ik loop al wat jaartjes mee en weet wat er in de handel te koop is.
Daar zit een groot probleem, zo niet het grootste probleem.
Net zoals dat het geval was bij de vulpijpen.
Maar dat is nu dankzij de revisie setjes verleden tijd.

Slijp voor de grap maar eens een oud origineel exemplaar bobine open en een nieuwe.
Dan snap je waar het probleem echt zit.
Namelijk in de wikkeling, het aantal en de dikte.

Hetzelfde experiment hebben we ooit met vulpijpen gedaan.
Daar was gewoon verknipte binnenband in gebruikt.......
En aan de buitenkant was het prachtig om te zien allemaal.

Gebruikersavatar
bebe
Regelmatige poster
Regelmatige poster
Berichten: 318
Lid geworden op: ma 4 apr, 2005 07:11
Locatie: Oss

Bericht door bebe » zo 16 aug, 2015 21:22

Thijs schreef:Na enig speurwerk blijkt de 'Engelse bobine' gewoon oplichterij te zijn.
Dit is gewoon een merkloze bobine van een bekende Nederlandse groothandel.

Bij de eerste serie plakte men er in Engeland nog een eigen stickertje op en werd er een gele streep op gezet. Bij de huidige serie wordt alleen het ovalen stickertje van het witte doosje afgehaald en zo doorverkocht. Blijkbaar was een stickertje plakken en een streepje zetten te veel werk.
@Thijs: Ik ben nog steeds erg tevreden met mijn "Engelse bobine". Deze maakt toch gebruik van een 'droge' techniek? Of heb jij er eentje opengemaakt en ben je tot een andere conclusie gekomen?
Eendracht maakt macht.

Thijs
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3067
Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
Locatie: Drachten en omkriten

Bericht door Thijs » zo 16 aug, 2015 22:55

Nee, ik heb er geen 1 gesloopt maar vind het niet heel chique dat de bobine als iets bijzonders wordt gebracht terwijl je deze gewoon in Nederland bij elke Eendenboer kunt bestellen.
Over de werking bij warme motor begin ik steeds meer mijn twijfels te krijgen.

Gebruikersavatar
toon beekers
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 111
Lid geworden op: zo 23 dec, 2012 10:22
Locatie: Geldrop
Contacteer:

Bericht door toon beekers » ma 17 aug, 2015 09:13

In mij mehari zit een dyna bobine tot grote tevredenheid in combinatie met een 123 ontsteking. Altijd starten ook de afgelopen 4 weken in Spanje met 38 graden.
Te bestellen bij die firma net in Duitsland zal ik maar zeggen.
MVG Toon
Méhari 1973 vert tibesti, mooi groen.
2cv6 special 1981 Chic.

Jan2cvservice
Beginner
Beginner
Berichten: 33
Lid geworden op: vr 23 jan, 2015 16:04
Locatie: Zwiggelte

Bericht door Jan2cvservice » di 18 aug, 2015 17:48

Een 123 ontsteking heeft het voordeel dat hij wat "foutjes" wegpoetst.
Ik sluit me volledig aan bij lpgo zijn mening en bevindingen.
Blij dat ik eend.

LPGo
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 1193
Lid geworden op: zo 12 apr, 2009 23:11
Contacteer:

Bericht door LPGo » di 18 aug, 2015 18:41

Jan2cvservice schreef:Een 123 ontsteking heeft het voordeel dat hij wat "foutjes" wegpoetst.
Ik sluit me volledig aan bij lpgo zijn mening en bevindingen.

Naar mijn mening probeert 123 foutjes weg te poetsen door de bobine (te) lange tijd stroom toe te voeren, helaas is dit voor de meeste nieuwe bobines net te lang waardoor ze warm worden en uiteindelijk stuk gaan....

Even geheel terzijde maar ook weer niet..Zoals julie weten (of niet) ben ik bezig om een BMW R 1200 GS motorfietsblok in mijn eendje te lepelen.. In onderstaand filmpje zie je 1-2-Spark 2 Visa bobines aansturen, ja de BMW heeft twinspark. Eigenlijk wil ik het filmpje laten zien omdat bij de onderste bobine de vonk door het bobine huis naar een bout overslaat, omdat dit twinspark is en dit de secundaire bougie merk je er hier niets van, maar als dit in je eendje zou zitten dan liep hij maar op 1 cilinder of helemaal niet en zoek je je de pleuris waarom hij niet loopt... Het hoeft dus niet altijd aan de bobine te liggen!! Ik bedoel maar... Moet toch wel een krachtige vonk zijn dat hij door het bobine-huis heen slaat.....

p.s. ik ben hier even de carburateurs aan het laten drooglopen, vandaar dat hij hakkerig gaat lopen op het einde...

https://www.youtube.com/watch?v=1NieLxo ... tion=share

TimVS
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 526
Lid geworden op: do 4 jan, 2007 10:53
Locatie: Overpelt, België

Bericht door TimVS » wo 19 aug, 2015 08:53

Ik rijd nu al een dik jaar met een nieuwe Valeo.
Al +/- 30 000 km zonder problemen. Ook niet twee weken in Polen waar het 38° en warmer was.

De eerste 15 000 heb ik met puntjes gereden, ook geen problemen gehad vermits de condensator goed is. Omdat dat vaak de wensen overlaat is zit er nu een 123 in.

Plaats reactie