Vorig jaar Juni heb ik een eend gekocht, na er eerder al eentje in mijn bezit te hebben gehad. Mijn oude 2CV6 was overleden, en ik heb besloten te investeren in een beetje goede, leuke eend, die (qua koets) wat toekomst had. Het werd uiteindelijk een 4tje.
https://www.flickr.com/photos/83468718@N06/16416979437/
Diezelfde zomer ben ik gelijk erop uitgetrokken naar Frankrijk, toen ergens in Zuid Frankrijk ineens het vermogen wegviel. Doordat ik te geforceerd gas heb gegeven liep de borgmoer eraf, en was de versnellingsbak ook overleden.
Na enige tijd is de eend naar Nederland gehaald, en ben ik er met een collega aan gaan werken. De versnellingsbak heb ik tweede hands van iemand overgenomen, en het vermogensverlies zochten we in de carburateur. Bedrogen kwamen we uit toen de motor nog niet startte. Verder onderzoek leerde ons dat een van de twee cilinders geen compressie had.
Via via heb ik een motor te leen gekregen. Momenteel stort ik mij op de motor zonder vermogen, in de hoop deze te kunnen restaureren.
Zojuist heb ik de koppen eraf gehaald, en kwamen de zuigers bloot te liggen. Mijn vurige hoop was dat ik een overduidelijk gebrek zou zien. Kapotte zuiger, zuigerveer, verbrande klep, of weet ik wat. Helaas ziet alles er goed uit. Kan dit kloppen? Kan compressieverlies ook op een 'sneaky' manier optreden?
Hieronder twee foto's. Niet dat je nou erg veel ziet, het gaat een beetje om het idee.