Motor revisie
Motor revisie
Goede avond allemaal,
Vorig jaar Juni heb ik een eend gekocht, na er eerder al eentje in mijn bezit te hebben gehad. Mijn oude 2CV6 was overleden, en ik heb besloten te investeren in een beetje goede, leuke eend, die (qua koets) wat toekomst had. Het werd uiteindelijk een 4tje.
https://www.flickr.com/photos/83468718@N06/16416979437/
Diezelfde zomer ben ik gelijk erop uitgetrokken naar Frankrijk, toen ergens in Zuid Frankrijk ineens het vermogen wegviel. Doordat ik te geforceerd gas heb gegeven liep de borgmoer eraf, en was de versnellingsbak ook overleden.
Na enige tijd is de eend naar Nederland gehaald, en ben ik er met een collega aan gaan werken. De versnellingsbak heb ik tweede hands van iemand overgenomen, en het vermogensverlies zochten we in de carburateur. Bedrogen kwamen we uit toen de motor nog niet startte. Verder onderzoek leerde ons dat een van de twee cilinders geen compressie had.
Via via heb ik een motor te leen gekregen. Momenteel stort ik mij op de motor zonder vermogen, in de hoop deze te kunnen restaureren.
Zojuist heb ik de koppen eraf gehaald, en kwamen de zuigers bloot te liggen. Mijn vurige hoop was dat ik een overduidelijk gebrek zou zien. Kapotte zuiger, zuigerveer, verbrande klep, of weet ik wat. Helaas ziet alles er goed uit. Kan dit kloppen? Kan compressieverlies ook op een 'sneaky' manier optreden?
Hieronder twee foto's. Niet dat je nou erg veel ziet, het gaat een beetje om het idee.
Vorig jaar Juni heb ik een eend gekocht, na er eerder al eentje in mijn bezit te hebben gehad. Mijn oude 2CV6 was overleden, en ik heb besloten te investeren in een beetje goede, leuke eend, die (qua koets) wat toekomst had. Het werd uiteindelijk een 4tje.
https://www.flickr.com/photos/83468718@N06/16416979437/
Diezelfde zomer ben ik gelijk erop uitgetrokken naar Frankrijk, toen ergens in Zuid Frankrijk ineens het vermogen wegviel. Doordat ik te geforceerd gas heb gegeven liep de borgmoer eraf, en was de versnellingsbak ook overleden.
Na enige tijd is de eend naar Nederland gehaald, en ben ik er met een collega aan gaan werken. De versnellingsbak heb ik tweede hands van iemand overgenomen, en het vermogensverlies zochten we in de carburateur. Bedrogen kwamen we uit toen de motor nog niet startte. Verder onderzoek leerde ons dat een van de twee cilinders geen compressie had.
Via via heb ik een motor te leen gekregen. Momenteel stort ik mij op de motor zonder vermogen, in de hoop deze te kunnen restaureren.
Zojuist heb ik de koppen eraf gehaald, en kwamen de zuigers bloot te liggen. Mijn vurige hoop was dat ik een overduidelijk gebrek zou zien. Kapotte zuiger, zuigerveer, verbrande klep, of weet ik wat. Helaas ziet alles er goed uit. Kan dit kloppen? Kan compressieverlies ook op een 'sneaky' manier optreden?
Hieronder twee foto's. Niet dat je nou erg veel ziet, het gaat een beetje om het idee.
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
Met een gat van enkele mm heb je helemaal geen compressie meer. Mijn 4tje had al eens een scheur in de cil kop tussen bougie gat en klepzitting. Met het blote oog bijna niet te zien. Een revisie bedrijf ontdekte het scheurtje nadat de kop in hun spoel machine had gezeten. Kromme of verkoolde klep lijkt me dan meer voor de hand liggend. Te warm door een dicht gekoekte olie koeler? Verbrande kleppen door dat er verkeerde benzine is getankt? Of gewoon slijtage. Waarschijnlijk de linker zijde van de motor? Die kant koelt altijd het minst bij een eend.
Succes
Succes
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics
Hmmm, als ik het zo lees is het inderdaad nauwelijks met het blote oog te zien. Het was inderdaad de linkerzijde, voor zover ik mij dat goed herinner..
Ik realiseer me nu dat de zoektocht nog verre van over is. De zuigers ga ik eraf halen, kleppen los, en dan alles met een loep bekijken (dat zegt nog niet alles, maar wie weet..)
-edit- als de kleppen inderdaad brak blijken te zijn >> kan ik dan alleen de kleppen vervangen, of kan ik nu beter de zuigers ook meepakken? -edit-
Ik realiseer me nu dat de zoektocht nog verre van over is. De zuigers ga ik eraf halen, kleppen los, en dan alles met een loep bekijken (dat zegt nog niet alles, maar wie weet..)
-edit- als de kleppen inderdaad brak blijken te zijn >> kan ik dan alleen de kleppen vervangen, of kan ik nu beter de zuigers ook meepakken? -edit-
- DucKKnutsel
- Regelmatige poster
- Berichten: 388
- Lid geworden op: do 22 mar, 2012 08:31
- Locatie: Zwolle
ligt volledig aan jou budget tussen de 75 en 150 vast genoeg 4tje's te vinden die zo maar weer tig ooo km kan draaien. Alles nieuw is het beste en dat is allemaal te koop. Op de foto zien de zuiger aan de boven kant behoorlijk gepolijst uit, dat zegt mij dat i behoorlijk gebruikt is. Kleppen/zitting zeker slijpen of laten doen is beter. cilinders als je geen hoon sporen kan ontdekken zijn ze ook rijp voor revisie of bloempot.
Maximaal knutsel plezier.Wat niet kan is nog nooit gebeurt
#Ducks_Classics
#Ducks_Classics