Nieuwe Accu kapot (?)

Startproblemen? Vraag hier om je oplossingen.
Plaats reactie
R-2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 7 okt, 2015 08:41

Nieuwe Accu kapot (?)

Bericht door R-2cv » wo 7 okt, 2015 08:53

Beste leden,

Sinds enkele jaren ben ik eigenaar van een mooie rode 2cv6 uit "85 (mijn eerste auto). Ik gebruik hem recreatief maar maak zo nu en dan ook lange afstanden van het westen van het land naar het oosten, en weer terug. Regelmatig kijk ik op dit forum en kom dan vaak handige tips en leuke, herkenbare, verhalen tegen.

Momenteel zit ik met een vraag waar ik graag de hulp van ervaringsdeskundigen bij kan gebruiken.
Afgelopen Maart is er een nieuwe accu in mijn auto gegaan. Drie dagen geleden ging ik een stukje rijden om iets bij een garage op te halen. Toen ik daar weer wou vertrekken hoorde ik alleen een klik na het omdraaien van de contactsleutel. De lampen deden het wel, maar in de volle zon was het lastig zien of ze volledig branden. Een paar tikken tegen de startmotor losten het probleem niet op.
Gelukkig was er iemand met ervaring in de buurt en hij dacht gelijk aan de accu. Bij nameten bleek er slechts 9V op de accu te staan welke zakte naar c.a. 2V wanneer ik probeerde te starten. Een nieuwe accu is erin gegaan en alles liep weer als vanouds.
Nu vraag ik me af, wat kan de oorzaak zijn dat een nieuwe accu zo snel kapot is gegaan? Is er misschien ergens kortsluiting geweest?
Alvast bedankt voor de hulp!

Gebruikersavatar
André Post
Heavy user
Heavy user
Berichten: 2172
Lid geworden op: vr 8 apr, 2005 20:27
Locatie: Beverwijk

Bericht door André Post » wo 7 okt, 2015 09:35

Het eerste waar ik aan denk, doet de dynamo het wel.
Om dat te controleren moet de spanning over de accu gemeten worden met draaiende motor, liefst wat verhoogt toerental.
Dan moet de spanning oplopen tot ongeveer 14Volt.
2CV 18PK 1970, Méhari 1972,
Berlingo 2001 multispace,
2CV6 1987 is naar mijn dochter gegaan.
Honda CX500C 1982 herboren.

R-2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 7 okt, 2015 08:41

Bericht door R-2cv » wo 7 okt, 2015 09:54

Bedankt voor je reactie. Dat ben ik vergeten de melden, de dynamo hebben we inderdaad gecontroleerd en deze bleek gewoon te werken.

Gebruikersavatar
AZL57
Addicted user
Addicted user
Berichten: 5114
Lid geworden op: zo 2 sep, 2007 22:08
Locatie: kerkrade

Bericht door AZL57 » wo 7 okt, 2015 22:59

of er is iets wat stroom gebruikt, dus misschien eens meten? Maar het kan natuurlijk ook een slechte accu zijn geweest. Is er nog garantie op?
diverse Citroens, wat anders.

Gebruikersavatar
Bartjes2cv
Gebruiker
Gebruiker
Berichten: 82
Lid geworden op: vr 20 sep, 2013 22:58
Locatie: Uithoorn

Bericht door Bartjes2cv » do 8 okt, 2015 22:25

Spannings regelaar ?
Citröen 2cv 1984(vrouw blij!)
Citröen 2cv 1973 te koop
AK400 1974 (project 1)
Citroën 2cv 1988 verkocht (vrouw boos!)
Citröen 2cv 1984 (project 2)

Gebruikersavatar
David
Heavy user
Heavy user
Berichten: 3331
Lid geworden op: vr 21 mar, 2008 07:20

Bericht door David » do 8 okt, 2015 22:46

Heb je een elctroznische spanningsregelaar?

Deze kunnen een accu kompleet vernaggelen.
Check de spanning eens met hoger toerental.

R-2cv
Beginner
Beginner
Berichten: 6
Lid geworden op: wo 7 okt, 2015 08:41

Bericht door R-2cv » vr 9 okt, 2015 19:12

Ik heb geen elektronische spanningsregelaar.

Met een wat hoger toerental meet ik een spanning van iets meer dan 14 V. Dat lijkt allemaal prima.

'Gewoon' een slechte accu zou kunnen, pech. Ik rijd nu al een paar dagen met de nieuwe accu en niks geen bijzonderheden.

Gebruikersavatar
engbokho
Veelvuldig poster
Veelvuldig poster
Berichten: 807
Lid geworden op: di 18 okt, 2005 23:21
Locatie: Amsterdam

Bericht door engbokho » vr 9 okt, 2015 20:36

En "moderne" lithium accu's houden het over het algemeen niet lang uit in ouderwetse auto's. In de eend moet een loodaccu (dit ivm 'ander' laadschema)
------------------------------
Traction 11 BL 1950

Plaats reactie