vellemankit iemand ervaring mee??
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Bovenste schakelaar is voor de zekerheid: als de vellermanschakeling uitgeschakeld is heeft ie een zwevende ingang. Als de eindtrap toch opengestuurd wordt kan de eindtransistor zijn vermogen niet kwijt en kan stuk gaan...?? Nu put ik wel uit wijsheid die ik 30 jaar geleden geleerd heb,
In de bovenste tekening krijgt de bobine de plus rechtstreeks en wordt via de vellemanschakeling aan de massa gelegd.
In de onderste schakeling krijgt de bobine de plus ook rechtstreeks, de schakelaar staat om en via de doorverbinding achter de schakelaar ligt de andere kant via de kontaktpuntjes aan de massa. Dat is de oude schakeling zoals die nu in de eend zit.
Schakelaar is drie maal wissel. (of twee maal als we zeker weten dat de eindtor heel blijft)
Toch?
Maar denk gerust even mee.
Gr Rob
In de bovenste tekening krijgt de bobine de plus rechtstreeks en wordt via de vellemanschakeling aan de massa gelegd.
In de onderste schakeling krijgt de bobine de plus ook rechtstreeks, de schakelaar staat om en via de doorverbinding achter de schakelaar ligt de andere kant via de kontaktpuntjes aan de massa. Dat is de oude schakeling zoals die nu in de eend zit.
Schakelaar is drie maal wissel. (of twee maal als we zeker weten dat de eindtor heel blijft)
Toch?
Maar denk gerust even mee.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV AZAM '67 gris dandy, verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
- Bertje Beige
- Veelvuldig poster
Ja, de k2543. In de handleiding staan de weerstanden en de waarden die je nodig hebt voor een aanpassing naar 6 volt. Deze weerstanden zouden volgens de verkoper standaard in de set moeten zitten, maar dat was bij mij niet zo. Nou gaat het maar om 4 weerstandjes meen ik, dus dat is maar centenwerk, maar je hebt ze wel nodig.
2CV6club1983-acadiane1985-azu1962
Mijn DGnition is enkele weken geleden gesneuveld, daarom heb ik vandaag de Velleman ontsteking ingebouwd, en daarbij in gedachten gehouden dat ik de boel weer gemakkelijk om moet kunnen schakelen naar contactpuntjes met condensator, mocht de Velleman het begeven.RobM schreef:Je zal de condensator er toch weer aan moeten zetten? Dat hoeft natuurlijk niet op dezelfde plek maar het is toch iets meer werk dan alleen een paar draadjes.Kulio schreef: ......En mocht het ding kapot gaan kan je zonder sleutelen de oude toestand weer herstellen.
als ik met het project bezig ga dan zal ik er verslag van doen.
Gr Rob
Draadje van de condensator doorgeknipt, er twee stukken kabel van 30 cm aan vast gesoldeerd, stekkertjes aan geknepen en door een gaatje in de koeltunnel gestoken.
Het draadje met de mannelijke stekkertjes bewaar ik in de auto.
In geval van een kapotte Velleman hoef ik enkel dit draadje aan te sluiten, zodat de oude condensator weer functioneert.
Verder trek ik een stekkertje van de 12v+ naar de Velleman (kabel 1) los,
en sluit het originele kabeltje naar de puntjes (nu met stekkertje vast aan kabel 2 van de Velleman) weer aan op de - van de bobine.
Velleman kabel nummer 3 trek ik uiteraard los van de - bobine. (moet wel, want daar komt het originele kabeltje naar de puntjes weer aan).
Op deze manier kan ik de boel weer zonder sleutelen ombouwen naar de originele situatie met puntjes en condensator, in geval van pech met de Velleman.
Overigens, de Eend rijdt prima met de Velleman, pakt lekker op en start meteen
Eendracht maakt macht.
Een collega met kennis van zaken redeneert als volgt: De bobine van een Eend geeft een dubbele vonk, dus als je één bougiekabel lostrekt, vonkt de andere bougie nog steeds en zal de Velleman niet zo snel kapot gaan.RobM schreef: -als je met draaiende motor de bougiekap lostrekt is de ontsteking kapot.
Gr Rob
Eendracht maakt macht.
-
- Veelvuldig poster
- Contacteer:
Klink heel aannemelijk. Ik heb die wijsheid van internet, niet zelf vastgesteld.
Leuk om te horen dat die kit goed werkt. Ik ben uiteindelijk voor een 123 gegaan omdat ik de kapotte terugkreeg met een nieuw binnenwerk.
Gr Rob
Leuk om te horen dat die kit goed werkt. Ik ben uiteindelijk voor een 123 gegaan omdat ik de kapotte terugkreeg met een nieuw binnenwerk.
Gr Rob
2CV 6 '82 rouge de castille
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht
2CV 6 '86, gesloopt
2CV 6 '86 verkocht