2cv VS Dyane
-
- Beginner
- Berichten: 5
- Lid geworden op: zo 23 aug, 2015 21:01
- Locatie: Kapelle-op-den-bos
- Contacteer:
2cv VS Dyane
Hey Iedereen!
Even een vraagje waar ik niet direct een antwoord op kan vinden hier.
Ik ben een 2cv rijder die heel veel op de autosnelweg rijd het hele jaar door. De laatste tijd ben ik veel interesse aan het krijgen in een dyane. Ze zien er ook heel leuk uit, wat zeldzamer enz. Maar nu vroeg ik me af: zijn er veel verschillen in het rijden tussen een 2cv en een Dyane? Hierbij denk ik vooral aan omgevingsgeluid, snelheid, onderhoud... Heeft de ene toch wat meer gebruiksgemak of toch niet? Kortom wat zijn zo wat de pro's en contra's van een 2cv en van een Dyane?
Ik hoor graag jullie reacties
Even een vraagje waar ik niet direct een antwoord op kan vinden hier.
Ik ben een 2cv rijder die heel veel op de autosnelweg rijd het hele jaar door. De laatste tijd ben ik veel interesse aan het krijgen in een dyane. Ze zien er ook heel leuk uit, wat zeldzamer enz. Maar nu vroeg ik me af: zijn er veel verschillen in het rijden tussen een 2cv en een Dyane? Hierbij denk ik vooral aan omgevingsgeluid, snelheid, onderhoud... Heeft de ene toch wat meer gebruiksgemak of toch niet? Kortom wat zijn zo wat de pro's en contra's van een 2cv en van een Dyane?
Ik hoor graag jullie reacties
Because you're mine, I walk the line...
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
JaMaar nu vroeg ik me af: zijn er veel verschillen in het rijden tussen een 2cv en een Dyane?
Ja, stillerHierbij denk ik vooral aan omgevingsgeluid
Ja, sneller, snelheid,
Nee, geen verschilonderhoud...
Ja, de Dyane is meer auto dan de 2CVHeeft de ene toch wat meer gebruiksgemak of toch niet?
Kortom wat zijn zo wat de pro's en contra's van een 2cv en van een Dyane?
De Dyane is wat exclusiever
Inderdaad sneller, stiller en een praktische achterklep. En een Dyane lekt ook minder water heb ik van anderen begrepen, hoewel...
Voorin iets krapper dan de eend door de komvormige deuren, sleutelonvriendelijker dan de eend bij bijvoorbeeld het front eraf halen. Daar ben je wel even mee bezig. Motorkap zit op zich handig vast met een splitpen maar feitelijk een drama want komt vrijwel nooit zonder geweld los.
Plaatwerk is al vrij lastig te vinden, een gave achterklep vrijwel onmogelijk. Koetsdelen idem. En de koets roest zo mogelijk nog harder dan een eend.
Persoonlijk puntje: ik kan maar niet wennen aan die schuifruiten. Onpraktisch voor lange mensen in ieder geval en nog persoonlijker: té R4. En dat is nou de auto die ik nooit zou willen hebben...
Schuifraamrubbers zijn volgens mij alleen maar bij de club te krijgen, originele vrijwel onvindbaar/onbetaalbaar.
Ja, inderdaad, een exclusiever wagentje dan de eend, maar wat is dat nou niet? O.k., een T-Ford of een k*v*r.
Voorin iets krapper dan de eend door de komvormige deuren, sleutelonvriendelijker dan de eend bij bijvoorbeeld het front eraf halen. Daar ben je wel even mee bezig. Motorkap zit op zich handig vast met een splitpen maar feitelijk een drama want komt vrijwel nooit zonder geweld los.
Plaatwerk is al vrij lastig te vinden, een gave achterklep vrijwel onmogelijk. Koetsdelen idem. En de koets roest zo mogelijk nog harder dan een eend.
Persoonlijk puntje: ik kan maar niet wennen aan die schuifruiten. Onpraktisch voor lange mensen in ieder geval en nog persoonlijker: té R4. En dat is nou de auto die ik nooit zou willen hebben...
Schuifraamrubbers zijn volgens mij alleen maar bij de club te krijgen, originele vrijwel onvindbaar/onbetaalbaar.
Ja, inderdaad, een exclusiever wagentje dan de eend, maar wat is dat nou niet? O.k., een T-Ford of een k*v*r.
Pardon.. De Hy had al schuifruiten in 1947..... De Ami 6 ook 1961..... dus niet echt een Renault ding lijkt mij....Hans B schreef: schuifruiten. Onpraktisch voor lange mensen in ieder geval en nog persoonlijker: té R4. .
en waarom zijn schuifruiten onpraktisch voor lange mensen?????
Anders zet je er toch (voor)deuren van een Acadyane in.....
Ik ben zelf 190cm en vraag me werkelijk af wat je nu bedoelt met onpraktisch voor lange mensen...
Heb jarenlang Dyane gereden en heb nu nog 3 Ami's met schuifruiten... Ik hou ervan...
Vooral de oude Ami 6 sluitingen/openers zijn geniaal...
-
- Veelvuldig poster
- Berichten: 769
- Lid geworden op: vr 28 mar, 2008 08:26
- Locatie: Condezaygues, Frankrijk
Voor het stellen van de kleppen kunnen de spatborden blijven zitten. Je moet een heel korte schroevendraaier gebruiken. Voor het verwisselen van contactpuntjes moet het voorste stuk bij de bumper eerst weggehaald worden. Dat is aardig wat meer sleutelwerk. Maar als je een 123 monteert heb je dat probleem omzeild.
Een ander voordeel van de Dyane is dat ze in het algemeen goedkoper zijn dan 2CV's.
Een ander voordeel van de Dyane is dat ze in het algemeen goedkoper zijn dan 2CV's.
Geen injectie
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Geen elektronica (behalve 123)
Geen turbo
Geen problemen!
Nog een duit in het zakje, eendrijder maar wel veel meegereden in de dyane. Een dyane is gewoon wat meer auto, zeker op de snelweg, stiller (behalve uiteraard de dyane 4 ) sneller en comfortabeler. Ben je een sleutelaar, eend is wat sleutelvriendelijker, zeker wat betreft de motorruimte.
Maar stiekem vind ik een mooie dyane ook wel wat, zeker in zo'n lekker jaren 70 kleurtje.
Maar stiekem vind ik een mooie dyane ook wel wat, zeker in zo'n lekker jaren 70 kleurtje.
-
- Heavy user
- Berichten: 3067
- Lid geworden op: vr 14 jan, 2011 20:17
- Locatie: Drachten en omkriten
Je wordt steeds handiger in het sleutelen met de spatborden erop....Voor het stellen van de kleppen kunnen de spatborden blijven zitten.
Mijn kit-car heeft een fliptop,dat is pas handig bij het sleutelen. Vreemd genoeg mankeert er alleen nooit wat aan... wel aan mijn Dyane doordat ik die veel vaker gebruik.
-
- Heavy user
- Berichten: 2930
- Lid geworden op: wo 4 feb, 2004 20:36
- Locatie: amsterdam
ik vind die schuifruiten juist zoveel fijner! je kunt de lucht die binnenkomt veel beter doseren en sturen.verkuilm schreef: een giga nadeel. Die schuiframen.
Ander nadeel, sleutelen. Die spatborden verwijderen meer werk namelijk.
Ook vind ik het verwijderen van die spatborden niet noemenswaardig meer werk als je het als volgt doet:
verwijder deur (gewoon omhoog uit de scharnieren trekken) drie schroeven van de driehoekjes los, bout van de reservewielsteun los en de bouten waarmee de schermen aan de voorzijde zitten losmaken. zo haal je het geheel los. en zet je naast de auto neer zodat je de stelkabels van de koplampen kan laten zitten.
chromen ring los (met de hand)en met een schroevendraaier wip je zo de koplamp los (even een doekje tussen koets en schroevendraaier).Hans B schreef:En probeer maar eens snel een lamp te vervangen aan de voorkant met een Dyane...
plaatwerk is niet echt moeilijk te vinden, een achterklep inderdaad wel.
verder vind ik dat een dyane tenminste een "smoel" heeft. begrijp me niet verkeerd 2cv's zijn ook leuk, rij er al jarebn in, maar een dyane heeft gewoon wat. een 2cv is zo "gewoon". verder vond ik de wegligging van een 2cv minder dan die van een dyane, maar ik zou niet weten waardoor dat zou komen en of ik daar nou gelijk in heb. ik vond mijn dyane strakker rijden. en iig veel meer solide. deuren die niet kieren bij windkracht 6 etc.
die anarchistische ente, 2cv6 special '85, rijdend.
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction
la soixanteneuf, dyane 6 '69 still under construction